• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4944 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۳ خرداد

ماه گذشته جان سينا، هنرپيشه و ورزشكار مشهور امريكايي پس از آنكه در يك مصاجبه براي معرفي فيلم جديدش F9 تايوان را يك كشور خوانده بود به‌ طور رسمي عذرخواهي كرد. اگرچه او در آن مصاحبه صرفا به لحاظ زبان رسانه‌اي تايوان را كشور ناميده بود و هيچ اشاره‌اي به حقوق بين‌الملل نداشت اما دولت چين واكنشي از خود نشان داد كه ثابت كرد پكن در اين مورد به خصوص هيچ مدارايي نخواهد داشت. سوال اين است كه سياستمداران امريكايي چه برداشتي از اين رفتار چين بايد داشته باشند؟ كاملا مشخص است كه جهاني‌سازي در مسير اشتباهي ق

ضربه سياسي به رژيم اسراييل

غلامرضا خواجي، استاد حقوق بين‌الملل در گفت‌وگو با سايت شوراي راهبردي روابط خارجي تصويب پيش‌نويس قطعنامه در شوراي حقوق بشر، پيگيري جنايات رژيم اسراييل در جنگ اخير غزه را گام مثبتي ارزيابي كرد و گفت: كشورهاي حامي فلسطين بايد بر چينش درست اعضاي كميته تهيه گزارش از غزه توجه داشته باشند و با پرداختن به آن افكار عمومي مردم دنيا را نسبت به انتخاب اعضاي آن حساس كنند تا اهداف اين رژيم در ارايه گزارشي خنثي محقق نشود.
اگرچه اين مكانيسم چندان قوي نيست ليكن قطعا با توجه به مسائل داخلي كه رژيم اسراييل با آن مواجه است، اين قبيل اقدامات به لحاظ سياسي به ضرر اين رژيم بوده و ضربه‌اي به آن خواهد زد.
او با بيان اينكه با تصويب اين قطعنامه، شوراي حقوق بشر بايد كميته‌اي براي بررسي وضعيت تشكيل دهد و اين كميته بايد با سفر به اين سرزمين‌ها گزارشي تهيه كند، افزود: آخرين اهرمي كه شوراي حقوق بشر دارد ارسال اين گزارش به شوراي امنيت سازمان ملل است كه قطعا در اين شورا توسط امريكا يا انگليس وتو خواهد شد اما در داخل شورا اگر كميته با بررسي‌ها به اين نتيجه برسد كه نقض فاحش حقوق بشر صورت گرفته است بايد نماينده رژيم اسراييل در جلساتي نسبت به اين اتهامات پاسخگو باشد.
بسته به قانع‌كننده بودن يا نبودن پاسخ‌ها، حتي اگر شوراي حقوق بشر عليه رژيم اسراييل راي دهد، متاسفانه مكانيسم قوي داراي ضمانت اجرايي وجود ندارند؛ بنابراين بهترين اقدامي كه مي‌توانند داشته باشند، اين است كه يا عضويت رژيم اسراييل را به مدت سه سال تعليق كنند يا اينكه تصميم به اخراج اين رژيم از شورا بگيرند.
خواجي با اشاره به ساير قوانين مربوط به طرح‌هاي مقابله‌به‌مثل يا تنبيه كشورها كه مي‌تواند در اين زمينه موردتوجه شوراي حقوق بشر قرار گيرد، گفت: اعضاي اين شورا مي‌توانند از طرح مسووليت بين‌المللي دولت‌ها هم استفاده كنند و بر مبناي آن اگر يكي از كشورها به كشور ديگري صدمه بزند همه كشورها بايد همكاري كنند و آن را تحت‌فشار قرار دهند و با فشارهايي مانند تحريم‌هاي اقتصادي، عدم معامله با اين رژيم و ساير ابزارها بتوانند رژيم اسراييل را مجازات كنند.
اين تحليلگر حقوق بين‌الملل درعين‌حال به ضعف عملكرد اين شورا باوجود نفوذ امريكا و رژيم اسراييل در آن و تاثيراتي كه بر نتايج گزارش‌ها گذاشته مي‌شود، پرداخت و افزود: تجربه نشان داده در اغلب موارد با اضافه كردن بندهايي به نفع رژيم اسراييل، گزارش‌ها خنثي مي‌شود يا در موردي وقتي گزارشي عليه اين رژيم تهيه و به گزارشگران پول‌هاي كلاني پرداخت شد،متن گزارش تغيير يابد! اگر اعضايي كه براي تهيه گزارش انتخاب مي‌شوند سياسي انتخاب شوند، با تهيه گزارشي خنثي و ضعيف، تحقيقات به‌طوركلي نتيجه‌اي نخواهد داشت و درواقع مصوبه شورا از بين خواهد رفت؛ بنابراين كشورهاي حامي فلسطين بايد برچينش درست اعضاي اين كميته تاكيد داشته باشند و با پرداختن به آن افكار عمومي مردم دنيا را نسبت به انتخاب اعضاي آن حساس كنند تا اهداف رژيم اسراييل در ارايه گزارشي خنثي محقق نشود.
خواجي به واكنش نخست‌وزير رژيم اسراييل اشاره كرد كه با «شرم‌آور» خواندن راي شوراي حقوق بشر سازمان ملل به قطعنامه‌اي ضد اسراييلي، مدعي شده حملات به نوار غزه و كشتار كودكان و زنان فلسطيني، مشروع و قانوني بوده و گفت: اين رژيم همواره مواضع منفي نسبت به آراي شوراي حقوق بشر دارد.
پيش از تشكيل اين شورا، اين موارد در كميسيون حقوق بشر بررسي مي‌شد كه تماما در اختيار امريكا و رژيم اسراييل بود و هر چه مي‌خواستند در آن مصوب مي‌كردند؛ بنابراين هر زمان رايي در اين شورا صادر مي‌شود مورد انتقاد شديد امريكا و رژيم اسراييل قرار مي‌گيرد.
او با تاكيد بر اينكه افكار عمومي دنيا و سران برخي كشورها ديگر چندان به اظهارات امريكا و رژيم اسراييل گوش نمي‌سپرد، چراكه از مواضع آنها آگاه است، تصريح كرد: وقتي عليه فلسطين جنايتي صورت مي‌گيرد، كشورها متاثر مي‌شوند و مانند گذشته نيست كه نسبت به اين مسائل آگاهي وجود نداشت. در نشست‌هاي شوراي حقوق بشر در ژنو، تنها چند كشور هستند كه هميشه با اين رژيم در راي دادن همراهي مي‌كنند، ساير كشورها به‌طور قاطع با آن مخالفت مي‌كنند.
اين كارشناس مسائل حقوق بين‌الملل به مواضع وزارت خارجه رژيم اسراييل در رد اين قطعنامه شوراي حقوق بشر سازمان ملل و تاكيد بر عدم همكاري تل‌آويو با تحقيقات اين شورا و ديگر سازمان‌هاي بين‌المللي تاكيد كرد: بعيد است اين رژيم براي انجام تحقيقات به اين كميته راي بدهد و قطعا اسراييل هيچ همكاري نخواهد كرد.
خواجي با بيان اينكه رژيم اسراييل در مانع‌تراشي براي پيگيري جناياتش تجربه دارد و بر اساس آن فعالانه از راه‌هاي مختلف عمل مي‌كند، ادامه داد: با اينكه اين رژيم عنوان كرده كه اين راي را قبول ندارد، اما در همه مراحل ازجمله تلاش براي نظارت بر چينش اعضاي كميته، تماس با آنها براي تاثيرگذاري بر نگارش گزارش، مانع‌تراشي براي ورودشان به غزه و همچنين لابي با كشورها هنگام راي‌دهي دخالت مي‌كند تا درنهايت از گزارش نتيجه‌اي حاصل نشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون