• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4944 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۳ خرداد

بين‌ الملل

روسيه ۱۵۰ هزار خودروي برقي در سال توليد مي‌كند

ماكسيم كولسنيكوف، يكي از مديران وزارت توسعه اقتصادي روسيه روز سه‌شنبه در يك ميزگرد اعلام كرد كه اين كشور قصد دارد حداقل تا سال 2030 سالانه 150 هزار خودروي برقي توليد كند.وي گفت: ما پيش‌بيني مي‌كنيم تا سال 2030 توليد سالانه خودروي الكتريكي حداقل به 150000 دستگاه برسد.اين مقام ر وسيه همچنين خبر داد كه سهم خودروهاي برقي ممكن است به 10 درصد از مجموع وسايل نقليه توليد شده در اين كشور برسد.وي در ادامه افزود: ما معتقديم كه اجراي اين مفهوم (توسعه توليد و استفاده از حمل و نقل برقي در روسيه) امكان ايجاد يك بخش جديد فناوري در اين كشور و توليد اتومبيل‌هاي الكتريكي با سهم حداقل 10 درصد از كل توليد وسايل نقليه تا سال 2030 را فراهم مي‌كند.


تورم در منطقه يورو از هدف بانك مركزي اروپا گذشت

تورم در منطقه يورو در ماه مه از هدف بانك مركزي اروپا گذشت. به اين ترتيب، احتمال عكس‌العمل شديد از سوي مصرف‌كنندگان خشمگين در آينده، سياستگذاران را به چالش انداخته است.اطلاعات يورو استات، دفتر آمار اتحاديه اروپا، نشان مي‌دهد تورم در 19 كشور منطقه يورو در ماه مه تا 2 درصد افزايش يافته است در حالي كه در ماه قبل از آن برابر با 1.6 درصد بود. هزينه بالاتر انرژي از دلايل افزايش تورم بوده است. بانك مركزي اروپا اين رقم را كمتر از دو درصد پيش‌بيني كرده بود.تورم در منطقه يورو از 1.9 درصدي كه طبق نظرسنجي رويترز به دست آمده بود هم بيشتر بوده و حالا اين بحث به وجود آمده كه عوامل ساختاري و نه فقط عوامل ناپايدار و زودگذر عامل اين افزايش تورم بوده‌اند. پيش‌بيني مي‌شود تورم تا پايان سال جاري ميلادي به 2.5 درصد برسد كه نتيجه بهبود اقتصاد از بحران كرونا و افزايش اخير قيمت كالاها خواهد بود.ولي محافظه‌كارترين سياستگذاران عقيده دارند اين افزايش تورم موقتي است. عوامل رشد قيمت در اوايل سال آينده ميلادي از بين مي‌روند و تورم طي سال‌هاي آينده پايين‌تر از هدف بانك مركزي خواهد بود كه نتيجه ثابت نگه داشتن افزايش دستمزد يعني عامل اصلي تورم پايدار است.


تمديد مجوز فعاليت شورون در ونزوئلا از سوي امريكا

شركت شورون كه آخرين شركت نفتي امريكايي فعال در ونزوئلاست، مجوز جديدي از سوي دولت امريكا دريافت كرد كه به اين شركت اجازه مي‌دهد تا اول دسامبر در ونزوئلا بماند.امريكا در سال ۲۰۱۹ با هدف محروم كردن دولت سوسياليست نيكلاس مادورو، رييس‌جمهور ونزوئلا از درآمدهاي نفتي، تحريم‌هايي را عليه كاراكاس وضع و واردات نفت ونزوئلا به امريكا و استفاده از دلار امريكا در مبادلات با شركت نفتي دولتي PDVSA را ممنوع كرد.شورون از تمديد مجوز فعاليتش در ونزوئلا كه نخستين مجوز در دوران دولت بايدن و هشتمين مجوز از سال ۲۰۱۹ است، استقبال كرد. سخنگوي شورون گفت: اين شركت به پايبندي به قوانين و مقررات مربوط به فعاليت‌ها در ونزوئلا ادامه مي‌دهد. شورون حضور سازنده‌اي در ونزوئلا داشته و از سرمايه‌گذاري اجتماعي و برنامه‌هاي بشردوستانه حمايت كرده است.


طلا از اوج ۵ ماهه  عقب‌نشيني كرد

قيمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهاني تحت تاثير رشد بازده اوراق خزانه و اوج‌گيري ريسك‌پذيري كه تقاضا براي دارايي امن را تضعيف كرد، با كاهش روبه‌رو شد.بهاي هر اونس طلا براي تحويل فوري با ۰.۲ درصد كاهش، به ۱۸۹۶ دلار و ۳۹ سنت رسيد. بهاي معاملات اين بازار روز سه‌شنبه تا مرز ۱۹۱۶ دلار و ۴۰ سنت صعود كرده بود.به گفته استفن اينس از شركت مديريت دارايي SPI، رشد بازده اوراق خزانه كه جذابيت طلا را كمتر كرد، سودگيري ملايمي را به دنبال داشت. در آستانه انتشار آمار اشتغال ماهانه بخش غيركشاورزي امريكا در روز جمعه نگراني‌هايي در بازار وجود دارد. با اين حال همه سيگنال‌هاي تورم به نفع طلا در بلندمدت مانده است.بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله پس از اينكه به بالاترين حد در بيش از يك هفته اخير صعود كرد، در بالاي ۱.۶ درصد تحكيم شد و هزينه نگهداري طلا را افزايش داد.بر اساس گزارش رويترز، طلا كه همواره پناهگاه امن دارايي در برابر تورم به شمار مي‌رود، در ماه مه بزرگ‌ترين رشد قيمت ماهانه در ۱۰ ماه اخير را ثبت كرد كه تحت تاثير ضعيف شدن ارزش دلار و رشد تورم در امريكا و انگليس روي داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون