• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4944 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۳ خرداد

شمار درگذشتگان كرونا به 80 هزار و 488 نفر در كشور رسيد

نگران سفر

گروه اجتماعي| در تازه‌ترين آمار اعلامي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي آمده است كه با فوت ۱۶۱ نفر ديگر از هموطنان مبتلا به كوويد۱۹ در فاصله 11 تا 12 خردادماه، تعداد جانباختگان اين بيماري در ايران به ۸۰ هزار و ۴۸۸ نفر رسيد. با گذر از دوران اوج ابتلا و مرگ و پيشرفت (هر چند آرام) واكسيناسيون در كشور تمام اميدها به اين است كه وضعيت شيوع بيماري در كشور تا حدي مهار شود، با اين حال تعطيلات روزهاي پيش‌رو سبب افزايش نگراني‌ها در مورد ميزان جابه‌جايي‌هاي احتمالي در كشور و خيز دوباره كرونا در صورت سفر مردم به مناطق مختلف  كشور  مي‌شود. 
وزارت بهداشت در اطلاعيه روز گذشته‌اش اعلام كرد كه تاكنون دو ميليون و ۴۹۴ هزار و ۱۰۸ نفر از بيماران، بهبود يافته يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند. چهار هزار و پنج نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ نيز در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۰ ميليون و ۱۸۳ هزار و ۵۱۰ آزمايش تشخيص كوويد۱۹ در كشور انجام شده است. بر اساس همين گزارش، اكنون ۱۳ شهر كشور در وضعيت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعيت نارنجي، ۲۲۱ شهر در وضعيت زرد قرار دارند. هيچ شهري در  وضعيت آبي قرار ندارد. 
خبرگزاري ايرنا در آخرين روزهاي هفته جاري نگاهي انداخته است به وضعيت شيوع كرونا در بخش‌هاي مختلف كشور. براساس اين گزارش نگراني مشترك مسوولان دانشگاهي و بهداشتي در شهرهاي مختلف كشور، گذر از همين تعطيلات پيش ‌رو است. رييس دانشگاه علوم پزشكي، خدمات درماني و بهداشتي چهارمحال و بختياري با ابراز نگراني نسبت به احتمال افزايش شيوع ويروس كرونا در استان با افزايش سفرها در تعطيلات پيش رو گفت: «جدي‌ترين توصيه به مردم در اين  روزها خودداري از سفر و دوري از حضور  در تجمعات  و  دورهمي‌ها  است.»
نقشه  استاني كرونا
سرپرست مركز بهداشت ايرانشهر درجنوب ‌سيستان‌ و ‌بلوچستان گفت: «شهرستان ايرانشهر به دليل عدم رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و فاصله‌گذاري اجتماعي در وضعيت قرمز كرونا قرار گرفت.» دكتر محمد جهانگيري اظهارداشت: «با توجه به تغيير رنگ‌بندي كرونايي از نارنجي به قرمز و حساسيت اين موضوع بايد تدابير پيشگيرانه شديدي در شهرستان ايرانشهر اعمال شود. با توجه به نزديك شدن به انتخابات بايد رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي به صورت جدي در دستور كار قرار گيرد.» كرونا بسياري از فعاليت‌ها و حوزه‌ها را تحت‌تاثير قرار داده و خسارت‌هايي را به آنها وارد كرده است، يكي از حوزه‌هاي متاثر از شرايط بخش فرهنگ و هنر است. فرماندار تبريز در ديدار با مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي با با اشاره به دغدغه‌هاي اهالي فرهنگ و هنر افزود: «توجه به مشكلات اصحاب فرهنگ و هنر به ويژه مشكلات معيشتي در اين ايام بايد در اولويت و دستور كار قرار بگيرد.» بهروز مهدوي تصريح كرد: «بايد با تلاش دوچندان تحولات خوبي در حوزه فرهنگ و هنر استان روي دهد.» بحران كرونا پارسال بيش از ۱۵۰ ميليارد تومان به صورت مستقيم به حوزه فرهنگ و هنر آذربايجان شرقي خسارت زده و بيش از ۶۷۲ واحد كارگاهي فعال در حوزه فرهنگ و هنر استان با اشتغال يك هزار و ۲۲۲ نفر به منظور استفاده از تسهيلات كرونا در سامانه كارا ثبت شده است.  معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان زنجان با اشاره به طولاني بودن پيك‌ سوم كرونا نسبت به پيك چهارم گفت: «پيگيري، رهگيري، بيماريابي هوشمند و نمونه‌گيري بهنگام موجب كاهش مدت زمان پيك چهارم شيوع ويروس كرونا و مديريت بهينه آن در استان شد.» دكتر محمدرضا صاييني افزود: «بر اين اساس بيشترين تعداد مرگ و مير هفتگي به ترتيب در پيك سوم ۶۸ نفر و پيك چهارم ۵۳ نفر بود و تعداد كل فوتي‌ها نيز در پيك سوم ۵۸۳ نفر و چهارم ۲۲۳ نفر ثبت شد.» معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار آذربايجان غربي هم با اشاره به بهبود وضعيت شيوع كرونا در استان گفت: «با اين وجود و همچنين با وجود واكسيناسيون قابل‌توجه، رعايت موارد بهداشتي همچنان اصلي اساسي براي مقابله با بيماري كوويد ۱۹ در استان است.» علي مصطفوي افزود: «در حال حاضر از ۱۷ شهرستان، ۱۰ شهر به رنگ نارنجي و هفت شهر نيز به رنگ زرد است كه اميدواريم با افزايش روند واكسيناسيون و رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي سراسر استان از نظر رنگ‌بندي تقسيمات كرونايي  به رنگ سفيد  درآيد.»
رييس مركز بهداشت شرق اهواز هم در خصوص تزريق واكسن به جامعه هدف گفت: «روزانه به‌طور ميانگين حدود سه هزار واكسن كرونا در شرق اهواز تزريق مي‌شود كه رقم بسيار خوبي است.» امرالله مرداني با بيان اينكه تاكنون ۸۳ درصد از جمعيت افراد بالاي ۶۵ سال در حوزه شرق اهواز را واكسينه كرديم، افزود: «با توجه به جمعيت شهري شرق اهواز، بار مراجعات در اكثر مناطق بسيار بالا اما در مناطق روستايي به دليل شايعه‌پراكني، تمايل به زدن واكسن كمتر است.» در حال حاضر ۱۵ شهرستان خوزستان در وضعيت نارنجي و ۱۲ شهرستان در وضعيت زرد كرونايي قرار دارند. 
رييس كميته اطلاع‌رساني ستاد مديريت كرونا دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه در خصوص آمار كرونايي‌ها در استان گفت: «در شبانه‌روز گذشته، ۲۱۱ بيمار جديد (۳۶ مورد بيمار مثبت بستري و ۱۷۵ بيمار مثبت سرپايي) مبتلا به كرونا در سطح اين استان شناسايي شدند كه نسبت به روز قبل ۶ نفر بيشتر است. همچنين در ۲۴ ساعت گذشته ۹۷ نفر در مراكز درماني استان بستري و ۸۸ بيمار هم بعد از بهبودي از مراكز درماني ترخيص شدند.»  در سيستان‌وبلوچستان و به گفته رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان، با افزوده شدن ۲۶۱ مورد جديد كرونا در سيستان و بلوچستان شمار مبتلايان اين ويروس در استان به ۳۸ هزار و ۲۱ نفر رسيد. دكتر سيدمحمد هاشمي‌شهري از مردم تقاضا كرد در صورت امكان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بيرون مي‌روند اصول بهداشتي و آداب تنفسي را به خوبي رعايت كنند.  روستاي بريز از توابع بخش مركزي لارستان استان فارس اين روزها محلي براي جولان ويروس جهش‌يافته آفريقايي و انگليسي شده و با تصميم دانشكده علوم پزشكي و ستاد مديريت كرونا و همچنين مسوولان محلي اين روستا تا اطلاع بعدي قرنطينه شد. به گفته معاون بهداشتي دانشكده علوم پزشكي لارستان، در اين روستا 8 نفر به كروناي آفريقايي و انگليسي مبتلا شدند. سرهنگ محمد قانعي‌نژاد افزود: اين خودروها در جريان اجراي طرح منع ورود خودروهاي غيربومي به شهرهاي با وضعيت نامناسب كرونايي برگردانده شدند. با جانباختن 4 بيمار مبتلا به كرونا در ايلام تعداد جانباختگان اين استان به ۷۹۳ نفر افزايش يافت. رييس دانشگاه علوم پزشكي ايلام افزود: «از بستري‌هاي جديد 4 نفر مربوط به مهران، 3 نفر ايوان، ۲ نفر دره شهر و ۲ نفر نيز مربوط به دهلران است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون