• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5034 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۳ مهر

واكنش كانون كارگردانان به اظهارات اخير وزير ارشاد

از سال گذشته اين امر مطالبه ما بود

اخيرا محمدمهدي اسماعيلي، وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اينكه سازمان سينمايي مسووليت صدور مجوز VODها را برعهده دارد، گفته بود اينكه برخي دوستان اين مجوزها را در دست دارند بايد از اين حال در بيايد. وي همچنين اعلام كرده كه قرار است اختلاف‌هاي بين وزارت ارشاد و سازمان صدا و سيما بر سر صدور مجوز آثار توليد شده به زودي تعيين تكليف شود.
بعد از اتحاديه تهيه‌كنندگان سينماي ايران كه طي اطلاعيه‌اي از سخنان اسماعيلي در صيانت از شاكله اصلي اين وزارتخانه استقبال كرد حالا كانون كارگردانان سينماي ايران در واكنش به سخنان وزير ارشاد بيانيه ۲۸ صنف سينما را بازنشر كرده و از آن به عنوان بيانيه‌اي «تاريخي» نام برد. در نوشتاري از كانون كارگردانان خانه سينما آمده است: «كانون كارگردانان سينماي ايران در راستاي موضع‌گيري آقاي محمدمهدي اسماعيلي، وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي، در مورد لزوم بازگشت شوراهاي ساخت و نمايش توليدات نمايش خانگي به سازمان سينمايي، لازم‌ مي‌داند يادآوري كند اين امر مطالبه بحق سينماگران و صنوف سينمايي از سال گذشته بود كه مخالفت خود در مقابل دست‌اندازي صداوسيما به توليدات نمايش خانگي و اعتراض به عقب‌نشيني وزارت ارشاد را در بيانيه‌اي مطرح كردند. شبكه نمايش خانگي و توليدات پلتفرم‌هاي نوپا به جد در سال‌هاي اخير مخاطبان را به سمت توليدات داخلي سوق داده است، امري كه گويا چند سالي است از اولويت كاري مديران صداوسيماي ملي خارج شده است. سازوكار اداري توليدات نمايش خانگي بايد از دست صداوسيمايي كه مخاطبان خودش را روز به روز از دست مي‌دهد، خارج شود تا ضمن احترام به خواست مخاطبان ميليوني و روزافزون اين توليدات در داخل و خارج از ايران، امنيت شغلي و معيشتي اهالي سينما نيز تامين شود كه در اوضاع آشفته كرونايي سينماي ايران اولويت اصلي است.
لازم مي‌دانيم به پيوست بيانيه اعتراضي ۲۸ صنف سينمايي در شهريور ماه سال ۹۹ را براي اطلاع بازنشر كنيم: اعتراض ۲۸ صنف سينمايي به نظارت محدود‌كننده صدا و سيما بر شبكه نمايش خانگي: ما اعضاي صنوف سينماي ايران كه حرفه و معيشت خود و خانواده‌هاي‌مان مستقيما وابسته به توليد محصولات فرهنگي تصويري است، اعتراض شديد خود را نسبت به انتقال مسووليت شبكه نمايش خانگي از سازمان سينمايي به صدا و سيما اعلام مي‌داريم.ما همچنين براي كساني كه پنهان و آشكار تلاش مي‌كنند در سال جهش توليد اين صنعت نوپا را به نابودي بكشانند نيز اظهار تاسف مي‌كنيم.
فرصت‌هاي شغلي به وجود آمده از توليد محصولات شبكه نمايش خانگي و پلتفرم‌هاي «وي‌اودي» بالغ بر سه تا پنج هزار فرصت شغلي مستقيم و غيرمستقيم در سال است كه سياست‌هاي غير پاسخگوي صداوسيما بدون شك باعث فرار سرمايه از اين صنعت شده و ضرر معيشتي هنگفتي به اهالي سينما وارد خواهد كرد. سپردن سرنوشت اين پديده نوپاي توليد و توزيع به سازماني كه خود رقيب آن است، تصميمي اشتباه و غيرقابل جبران خواهد بود. 
نبايد فراموش كرد كه اين شبكه نمايش خانگي و پلتفرم‌هاي «وي‌اودي» بودند كه در اين‌ ماه‌هاي سخت بيماري فراگير كرونا و بي‌رونقي سالن‌هاي سينما توانستند با اكران آنلاين كمك زيادي به سينماي ايران كنند و با توليد سريال‌ها و محصولات جديد در حال پيدا كردن مسير خود جهت هرچه حرفه‌اي‌تر شدن هستند. بديهي است كه همه توليدات در يك سطح و بري از كاستي و عيب نيستند، اما بدون شك و براساس تحليل‌هاي تجربي/حرفه‌اي، عرصه رقابت و نياز جامعه خود به خود استانداردها و كيفيت كارها را بالا خواهد برد. در حالي كه مي‌توان پيش‌بيني كرد كه صداوسيما با رقابت ناصحيح با اين پديده نوپا و شايد هم با قصد حذف رقيب، باعث از دست رفتن مخاطبان رسانه‌هاي داخلي شده و اين عرصه را نيز دراختيار شبكه‌هاي ماهواره‌اي قرار خواهد داد.ما اصناف سينمايي از مسوولان و دلسوزان اين عرصه مي‌خواهيم كه با جلوگيري از اين اشتباه تاريخي، مخاطبان شبكه‌هاي داخلي را به سوي رسانه‌هاي خارجي سوق ندهند و به ايجاد بي‌ثباتي و فرار سرمايه‌گذاري مشروع از اين حوزه فرهنگ و هنر دامن نزنند.
انجمن صنفي كارگردانان سينما (كانون كارگردانان)، انجمن صنفي تهيه‌كنندگان سينما (اكت)، انجمن صنفي فيلمنامه‌نويسان سينما، انجمن صنفي بازيگران سينما، انجمن صنفي فيلمبرداران سينما، انجمن صنفي تدوين‌گران سينما، انجمن صنفي صدابرداران و صداگذاران سينما، انجمن صنفي كارگردانان مستند، انجمن مديران توليد سينما، انجمن صنفي چهره‌پردازان سينما، كانون آهنگسازان سينماي ايران، انجمن صنفي طراحان فيلم ايران، انجمن صنفي تهيه‌كنندگان سينماي مستند، انجمن برنامه‌ريزان و دستياران كارگردان، انجمن صنفي دستياران فيلمبردار، انجمن صنفي مديران و دستياران تداركات سينما، انجمن صنفي فيلم كوتاه ايران، انجمن صنفي تبليغات سينما، انجمن صنفي منتقدان و نويسندگان آثار سينمايي، انجمن گويندگان و سرپرستان گفتار فيلم، انجمن صنفي موسسات پخش فيلم، انجمن طراحان و مجريان جلوه‌هاي بصري سينما، انجمن جلوه‌هاي ويژه سينما، انجمن صنفي طراحان فني و مجريان صحنه، انجمن صنفي بازيگران و بدلكاران سينما، انجمن كاركنان لابراتوار، انجمن مدرسان سينما، انجمن مديران سالن‌هاي سينما.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون