رييس انجمن صنفي مراكز اسقاط و بازيافت خودروي كشور عنوان كرد
فرصتسوزي بزرگ در اسقاط خودرو
گروه اقتصادي
سن مجاز براي خودرو در ايران حدود ۲۰ سال است و بالاتر از آن خودروي فرسوده محسوب ميشود، خودروهاي فرسوده به دليل مصرف بالاي انرژي و به دليل آلاينده بودن، براي شهرها مضر هستند و بايد پس از مدتي از چرخه خارج شوند .به همين منظور از چند سال قبل طرح تعويض خودروهاي فرسوده كليد خورد كه يكي از مهمترين تصميماتي بود كه ميتوانست شهرها را از آلودگي هوا نجات بدهد هر چند آييننامه اين طرح در سال ۸۸ به تصويب رسيد اما در مرحله اجرا با مشكل مواجه شد و مسوولان از اجراي آن باز ماندند.
توليدكنندگان خودرو
براي طرح اسقاط سنگاندازي ميكنند
محمود مشهديشريف، رييس انجمن صنفي مراكز اسقاط و بازيافت خودروي كشور، با بيان اينكه خودروهاي فرسوده محل كسب و درآمدي براي افراد طبقه متوسط و ضعيف جامعه است كه با آن امرار معاش ميكنند و با گران شدن خودرو عملا مردم اشتياقي براي اسقاط خودروي خود ندارند به «اعتماد» گفت: موضوع مربوط به طرح واردات خودرو يكي از مشكلات جدي و چالشهايي بود كه خوشبختانه پس از 3 سال رفت و آمد ميان مجلس و شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام در نهايت به تصويب رسيد و در بندي كه مربوط به اسقاط خودرو و گواهي آن بود (در ماده 10 اين قانون) گفته شده كه بايد به ازاي توليد هر 4 دستگاه خودروي نو و شمارهگذاري آن يك دستگاه خودروي فرسوده اسقاط شود كه يعني (قانون 25 درصدي) اما متاسفانه امروز شاهد بيان مشكلات، چالشها و سنگاندازيهاي توليدكنندگان خودرو در كشور براي اين مساله هستيم .
سه سال از فرصتهاي طلايي كشور
از بين رفت
رييس انجمن صنفي مراكز اسقاط و بازيافت خودروي كشور افزود: اين در حالي است كه اگر سه سال قبل موضوع مربوط به واردات خودرو حل شده بود و مشكلي در خصوص موضوعات ارزي در كشور پيش نميآمد و مصلحتها در مورد واردات خودرو مورد بررسي قرار ميگرفت شايد اين بند هم كنار ميرفت و در زمان خودش مورد رسيدگي قرار ميگرفت و حداقل در طول سه سال گذشته 750 تا يك ميليون خودروي فرسوده از خيابانها و جادهها خارج ميشدند و وضعيت آلودگي هواي شهرهاي بزرگ هم اينگونه نبود. او ادامه داد: متاسفانه سه سال از فرصتهاي طلايي كشور امروز از بين رفته است، اما با اين وجود خوشحاليم كه قانون 25 درصدي به تصويب رسيده است و با توليد هر 4 خودرو يك خودروي فرسوده اسقاط خواهد شد.
با توليد يك ميليون خودرو 250 هزار خودرو
اسقاط ميشود
اين فعال در حوزه خودرو خاطرنشان كرد: چالش جدي كه امروز در برابر ساماندهي صنعت خودرو وجود دارد، اين است كه اگر توليد خودروي كشور به يك ميليون تا يك ميليون و 200 هزار دستگاه در سال برسد حدود 250تا 300 هزار دستگاه خودروي فرسوده بايد اسقاط شود كه با ضعف در همكاريها مواجه هستيم. مشهديشريف تصريح كرد: موتورسيكلتسازان هم كه تاكنون از اسقاط 100 درصدي بهرهمند بودند و در گذشته بايد براي شمارهگذاري هر موتورسيكلت جديد يك موتورسيكلت اسقاط ميكردند، با قانون جديد مجلس به قانون 25 درصدي پيوستهاند و به اين ترتيب حدود 300 هزار دستگاه موتورسيكلت كه تاكنون بايد اسقاط ميشد به 75 هزار دستگاه تبديل شده است، ضمن آنكه به ازاي هر خودروي سواري نو 7 موتورسيكلت بايد اسقاط شود كه در اين بخش هم بين 10 تا 11 هزار دستگاه خودرو خواهيم داشت كه بايد اسقاط شود. اين فعال حوزه خودرو در مورد كاميون و كاميونت و كاميونهاي ديزلي و ساير كشندهها نيز گفت: براي اين قبيل از خودروهاي سنگين نيز بايد گواهي اسقاط تهيه شود و موضوع مربوط به واردات كاميونهاي 3 سال كاركرد هم جدي شده كه براي مجوز واردات آنها نيازمند اسقاط كاميونهاي فرسوده هستيم و حداقل نياز كشور در طول يكسال حدود 400 هزار دستگاه كاميون است.
توانايي اسقاط يك ميليون دستگاه خودرو
وجود دارد
او ادامه داد: مراكز اسقاط خودرو توانايي اسقاط يك ميليون دستگاه خودرو را بر اساس پروانههاي خود در اختيار دارند اما موانعي نيز بر سر راه آنها وجود دارد كه بايد به آنها پرداخت. خودروسازان بزرگ براي تشويق صاحبان خودروهاي فرسوده مشوقهايي را بايد در نظر ميگيرند تا صاحبان خودروهاي فرسوده با تحويل خودروهاي خود صاحب خودروي نو شوند و عملا صاحبان خودروهاي فرسوده تشويق شوند تا از حاشيه قيمت بازار و كارخانه بهرهمند شوند. مشهديشريف تصريح كرد: خودروهاي فرسوده مصرف سوخت زيادي نسبت به خودروهاي نو دارند ضمن آنكه اين خودروهاي فرسوده وسيلهاي براي امرار معاش طبقه ضعيف جامعه هستند و ضرورت دارد تا دولت تسهيلاتي را براي اين منظور در نظر گيرد.
صرفهجويي در بنزين
با اسقاط خودروي فرسوده
او ادامه داد: محاسبات نشان ميدهد كه خودروهاي فرسوده 4.13 درصد ليتر بيشتر از خودروهاي نو بنزين مصرف ميكنند و اگر با قيمت فوب خليج فارس قيمت بنزين مصرفي را محاسبه و با قيمت بنزين 3 هزار توماني مقايسه كنيم مابهالتفاوت آن حدود 18 هزار تومان ميشود كه اگر اين عدد را در 4.13 درصد ضرب كنيم عددي حدود 75 هزار تومان ميشود و در صورتي كه اين خودروها اسقاط شوند و خودروي نو جايگزين آن شود، صرفهجويي بنزين صورت ميگيرد. مشهديشريف تصريح كرد: در طول 365 روز اين عدد حدود 25 ميليون تومان صرفهجويي در بنزين خواهد بود و در صورتي كه دولت گواهي صرفهجويي انرژي يعني (همين ميزان 25 ميليون تومان) را به صاحب خودروي فرسوده بدهد، مشوقي جدي براي صاحبان خودروهاي فرسوده خواهد شد. او تصريح كرد: در سال 1388 قيمت گواهي اسقاط خودرو يك ميليون تومان تعيين شد كه در آن زمان حدود يكهفتم قيمت خودروي نو بود كه ضرورت دارد امروز نيز قيمت گواهي اسقاط خودرو مجددا مورد بررسي قرار گيرد و در صورتي كه امروز هم قيمت اين گواهي را يكهفتم قيمت خودروي نو در نظر بگيريم نرخ آن حدود 25 تا 30 ميليون تومان خواهد شد و براي اينكه صاحبان خودروهاي فرسوده علاقهمند باشند تا خودروهاي خود را تحويل بدهند بايد در اين محدوده مبلغي بابت گواهي اسقاط دريافت كنند تا علاقهمند شوند خودروهاي فرسوده خود را تحويل بدهند. رييس انجمن صنفي مراكز اسقاط و بازيافت خودروي كشور ادامه داد: مراكز اسقاط در كشور اين آمادگي را دارند كه با خودروسازان قرارداد و تفاهمنامه مشتركي براي توليد گواهي اسقاط داشته باشند و بر اساس قيمت كارشناسي تفاهمنامهاي را براي توليد اين گواهي امضا كنند تا به اين ترتيب نياز كشور به هر مقداري كه هست، تامين شود. او افزود: در صورتي كه به هر دليلي از اين قانون صرفنظر شود يا كنار گذاشته و تعليق شود و مرقانون اجرا نشود شاهد آلودگي هر چه بيشتر هواي شهرها خواهيم بود مسلما هواي پاك كه از حقوق عامه مردم است به اين سادگيها به دست نميآيد و حتما بايد خودروهاي فرسوده اسقاط شوند تا شاهد هواي پاك و تميز باشيم و با حوادث جادهاي كمتري روبهرو شويم.
الزام بر بازنگري در جدول معادلسازي
مشهديشريف با تاكيد بر الزام بازنگري در جدول معادلسازي و شاخصهاي آن گفت: چند سال پيش جدول معادلسازي مورد تصويب هيات دولت قرار گرفت كه در اين جدول آمده است موتورسيكلت يكهفتم گواهي، تاكسي دو گواهي، وانتبار زير يك تن دو گواهي و وانتبار بيش از يك تن سه گواهي، كاميون سبك پنج گواهي و كاميون متوسط 12 گواهي و كاميون سنگين 14 گواهي و كشنده 16 گواهي و مينيبوس و اتوبوس به ترتيب 5 گواهي و 14 گواهي دارند و به نظر ميرسد وقت آن رسيده كه با توجه به واقعيتهاي بازار جدول معادلسازي مجددا مورد بازنگري قرار گيرد و در صورتي كه تغييراتي در اين جدول داده شود طبيعتا قيمت خودروهاي فرسوده نيز تغيير خواهد كرد و صاحبان اين خودروها علاقهمند ميشوند تا اين خودروها را تحويل مراكز اسقاط دهند .
كارشناسي دقيقي در مورد واردات
و اسقاط كاميون صورت نگرفته است
اين مقام مسوول در مركز اسقاط خودروي كشور گفت: همچنين موضوع مربوط به كاميونهاي 3 سال كاركرد در كشور مطرح است كه متاسفانه از ابتدا طراحي آن با دقت و كارشناسي انجام نشد و به نظر ميآيد بايد به قانون مجلس برگشت تا براي مجوز واردات آن هر يك كاميوني كه اسقاط شود كفايت كند و اختلاف تناژ آن هم به ازاي هر يك تن بتوان يك گواهي اسقاط بر اساس جدول معادلسازي تامين كرد.اما آنچه در گذشته مطرح ميشد براي تناژ و تخفيف سه تن و برگههاي سبز برابر با كاميونهاي وارداتيها بود كه ضرورت دارد تجديدنظر شده تا اين فرآيند هم تسهيل شود و مشكلي كه براي صاحبان كاميونهاي فرسودهاي كه علاقهمند هستند كاميونهاي نو خريداري كنند يا افرادي كه علاقهمندند كاميونهاي سه سال كاركرد را خريداري كنند، برطرف شود. او در خاتمه گفت: تنها به وسيله اسقاط و بازيافت خودروهاي فرسوده ميتوان شاهد هواي پاك و رفع آلودگيها و كاهش تصادفات و تلفات جادهاي و كاهش آلودگي صوتي باشيم و اگر اين موضوع به دست فراموشي سپرده شود شاهد آن خواهيم بود كه روزهاي بيشتري در زمستان مدارس و ادارات به دليل آلودگيها تعطيل ميشوند.