• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5516 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۴ تير

شرايط عجيب و غريب تهاتر كالا با سريلانكا

سريلانكا اعلام كرد براي تسويه بدهي‌هاي نفتي خود هر ماه ۵ ميليون دلار چاي به ايران مي‌دهد. باتوجه به اينكه حجم بدهي اعلام شده اين كشور به ايران حدود 250 ميليون دلار است با يك حساب سرانگشتي مي‌توان گفت اين كشور سعي دارد تا در طول 50 ماه به عبارتي 4 سال اين بدهي را تسويه كند!
بدهي سريلانكا به ايران حدود 250 ميليون دلار است كه به گفته وزير صنايع زراعي و صادرات محصولات كشاورزي اين كشور از 4 سال پيش معوق مانده و حال اين كشور سعي دارد تا از طريق چاي اين بدهي را تسويه كند. مقام‌هاي سريلانكا اعلام كرده‌اند اين كشور اولين‌بار است كه براي پرداخت بدهي خود از چاي استفاده كرده است. به گزارش رويترز، سريلانكا از ماه آينده ارسال چاي به ايران را براي پرداخت بدهي نفتي ۲۵۰ ميليون دلاري خود آغاز مي‌كند. وزير صنايع زراعي و صادرات محصولات كشاورزي سريلانكا همچنين گفته روش پرداخت تحريم‌هاي امريكا را نقض نمي‌كند چون چاي به دلايل بشردوستانه «محصول غذايي» طبقه‌بندي شده و هيچ بانك ايراني كه در فهرست «سياه» قرار گرفته باشد در انتقال پول دخالت ندارد. پيش از سريلانكا، عراق هم حدود سه ميليارد دلار از بدهي ايران را از طريق تهاتر آزاد كرده بود، البته اين بدهي براي تامين ارز مورد نياز حجاج و خريد كالاهاي اساسي تخصيص پيدا كرد كه اين امر نشان از آن دارد كه تهاتر كالا در حال حاضر به مسيري براي پرداخت بدهي ايران از سوي كشورهاي بدهكار بدل شده است.
داده‌هاي اعلام شده از سوي گمرك نشان از آن دارد كه سريلانكا دومين صادركننده چاي به ايران بوده و سال گذشته در مجموع 17 هزار تن چاي به ارزش 105 ميليون و 800 هزار دلار چاي به ايران صادر كرده است با اين شرايط سريلانكا توانست جايگاه دومين صادركننده چاي به ايران را به خود اختصاص دهد. با توجه به توافق صورت گرفته مشخص نيست كه اين اقدام تا چه ميزان مي‌تواند بازار چاي خارجي كشور را تحت تاثير قرار دهد. طي هفته‌هاي اخير و به دليل مشكلاتي كه در روند واردات چاي به كشور به وجود آمده بود بازار شاهد افزايش قيمت چاي بود. به‌طوري‌كه قيمت هر بسته 500 گرمي چاي خارجي در بازار به حدود 200 هزار تومان رسيده، درحالي كه اين ميزان چاي خارجي يك ماه پيش حدود 175 هزار تومان قيمت داشت. از سوي ديگر رشد قيمت تنها شامل چاي خارجي نشد، به‌طوري‌كه رصد بازار از افزايش قيمت چاي ايراني هم حكايت دارد رشدي كه به گفته فعالان بازار به دليل افزايش صادرات صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون