شهري
طرح تحقيق و تفحص از شهرداري، دوباره در مجلس
خانهملت| عضو هيات رييسه مجمع نمايندگان تهران گفت: اعضاي شوراي پنجم اصرار دارند براي جلوگيري از تخلفات شهرداري، مجلس با فوريت بايد به طرح مجدد تحقيق و تفحص از شهرداري تهران بپردازد. محمود صادقي در تشريح نشست مشترك مجمع نمايندگان تهران با منتخبين شوراي اسلامي شهر تهران در دوره پنجم، گفت: نشست مشترك نمايندگان شهر تهران و منتخبين شورا قرار شد هر سه ماه يكبار يا در فواصل كوتاهتري تكرار شود، ضمن آنكه كارگروههايي براي پيگيري برخي مسائل مشترك بين مجلس و شورا تشكيل شود. نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: نمايندگان منتخب شورا و مجلس ضمن ايراد ديدگاهها و مسائل خود به چالش شهر تهران از جمله حملو نقل، آلودگي هوا، محيطزيست، آب، ساخت و ساز، بافت فرسوده و قوانين مربوطه اشاره كردند. وي با بيان اينكه خلاهاي قانوني مانند مديريت واحد شهري و قوانين مصوبي كه اجرا نميشود نيز مطرح و مورد بررسي قرار گرفت، افزود: قوانين چون قانون مرتبط با سوخت، حمل ونقل، ساماندهي پايتخت، افرايش اختيارات شوراها در مديريت شهري و افزايش تعداد اعضاي شوراها از مواردي داراي خلأ قانوني است. صادقي ادامه داد: كاهش تعداد اعضاي شورا نيز سبب شده تا شوراي منتخب پنجم شهر در تشكيل كميسيونهاي تخصصي با مشكل مواجه شوند از اين رو درخواست شد تا مجلس دهم پيگير افزايش مجدد تعداد اعضاي شورا در دورههاي بعد باشد، طرفين نيز از تداوم همكاري و مسائل مطرح استقبال كردند تا جايي كه پيشنهاد تشكيل يك مجمع 51 نفره متشكل از نمايندگان و اعضاي شوراي شهر تهران نيز ارايه شد. اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: موضوع تحقيق و تفحص از شهرداري تهران نيز در اين جلسه مطرح شد، با توجه به گذر شوراي چهارم به پنجم شهر و مواجه شدن شوراي جديد با مسائل و چالشهاي بسيار شهر، منتخبين شورا ضمن ايراد تخلفات گسترده در شهرداري، دوره 12 ساله گذشته شهرداري را به دوره 8 ساله دولت نهم و دهم تشبيه كردند و از نمايندگان تقاضا كردند كه مجلس مجدد طرح تحقيق و تفحص از شهرداري تهران را كليد بزند. وي با اشاره به اينكه تحقيق و تفحص از شهرداري تهران البته مجدد با امضاي چند تن از نمايندگان كليد خورده است، گفت: به گفته برخي نمايندگان اين طرح به كميسيون تخصصي هم ارجاع شده است، علاوه بر اين موضوعات ديگري چون مترو مطرح شد و آقاي محسن هاشمي اذعان داشتند كه افتتاح خط 7 مترو بدون تكميل زيرساختها، شتابزده و نمايشي اجرا شده لذا اعلام خطر كردند.
تدوين پروتكل جديد مترو پس از حادثه «طرشت»
ايسنا| رييس كميته عمران شوراي شهر تهران از اتخاذ تمهيداتي در مترو براي پيشگيري از حوادث مشابه ايستگاه «طرشت» در قالب يك پروتكل خبر داد. اقبال شاكري با اشاره به جلسه كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران كه با موضوع حادثه مترو «طرشت» برگزار شد، گفت: متاسفانه راهبر قطار در بازجوييها عنوان كرده كه ميدانسته نبايد دستگاه ATP را خاموش كند اما به دليل آنكه فكر ميكرده دستگاه در حال eror دادن است، آن را خاموش ميكند و متاسفانه خطاي انساني راهبر قطار حادثه تلخي را رقم ميزند. وي با بيان اينكه اين راهبر به تازگي دورههاي آموزشي را طي كرده و وارد خط شده بود و اينگونه نيست كه برخيها عنوان ميكنند راهبر خسته بوده است، تصريح كرد: اگر اين حادثه در داخل تونل يا در حالي كه سرعت قطار بيشتر بود اتفاق ميافتاد، قطعا حوادث بدتري را شاهد بوديم كه برهمين اساس شركت بهرهبرداري مترو موظف شد كه تمهيدات خاصي را براي راهبران خود اتخاذ كنند كه برهمين اساس مقرر شد ارتباط بيشتري فيمابين مركز فرمان و راهبرها برقرار شود و كنترل ATP دوطرفه باشد. رييس كميته عمران شوراي شهر تهران با بيان اينكه براساس پروتكل جديد مسووليت اصلي ATP با راهبر قطار است اما اين فرد نميتواند بدون كسب اجازه و اعلام به مركز فرماندهي آن را خاموش كند، گفت: همچنين از شركت بهرهبرداري مترو خواسته شد كه هشدار و اخطار شديدي به همه راهبران قطار داده شود تا به هيچوجه خودسرانه اقدام به خاموش كردن ATP نكنند. شاكري با بيان اينكه بارها تاكيد كرديم كه دولت بايد سهم خود از محل توسعه مترو و خريد واگن را پرداخت كند تا شاهد چنين حوادثي نباشيم، خاطرنشان كرد: متاسفانه برخي اين مساله را سياسي ميكنند در حالي كه بهرهبرداري از مترو هزينهبر است و شهرداري با چنگ و دندان مترو را نگه داشته است و اميدوارم با تمهيدات اتخاذ شده ديگر شاهد آن نباشيم كه خطاي انساني در مترو باعث بروز حوادث اينچنيني شود