• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3525 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

سرنوشت كرسي اصفهان در مجلس همچنان محل مجادله دو نهاد است

پرونده باز مينو خالقي

  رييس‌جمهور:

نااميد نشده‌ام و نبايد بگذاريم قانون نقض شود

 جنتي:

نظارت استصوابی شورای نگهبان در تمام مراحل است

 يك سوي ماجرا آن را بدعتي خطرناك مي‌داند و سوي ديگر حق خود. ماجراي منتخب سوم اصفهان همچنان ادامه دارد. در اين ميان هم در اقدامي غير اخلاقي عكس‌هاي جعلي منتسب به منتخب سوم مردم اصفهان در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود، اتفاقي كه واكنش صريح وزير كشور را در پي داشت تا وي به معاون امنيتي خود دستور ويژه براي پيگيري اين ماجرا صادر كند. هشتم خرداد منتخبان ديگر در قامت نماينده‌هاي مردم در خانه ملت حضور پيدا خواهند كرد اما كشمكش ميان شوراي نگهبان و دولت بر سر منتخب بودن مينو خالقي همچنان ادامه دارد. اين در حالي است كه پرونده به هيات حل اختلاف قوا ارجاع داده شده، هياتي كه طبق اصل 110 به مقام معظم رهبري مشورت مي‌دهد و در نهايت اين رهبر است كه نظر نهايي را در اين مورد صادر مي‌كند. از ديروز اما شايعاتي مبني بر اينكه هيات حل اختلاف قوا نظر شوراي نگهبان را در مورد ابطال آراي مينو خالقي تاييد كرده است در فضاي رسانه‌اي و شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود و اين در حالي است كه هنوز هيچ مقام رسمي اين خبر را تاييد نكرده است. ديروز اما دبير شوراي نگهبان سكوت خود را در اين مورد شكست، درست همزمان با انتشار شايعه تاييد نظر اين شورا از سوي هيات حل اختلاف قوا. مردي كه بسياري از تصميمات در شوراي نگهبان به نظرات او بستگي دارد، تصميماتي كه گاه بحث‌برانگيز بوده است مانند اتفاقي كه در اصفهان و يك ماه پس از انتخابات رخ داد و نزديك به 300 هزار راي مردم اصفهان باطل اعلام شد. نفر شانزدهم مردم تهران از تصميم شورايي كه دبيري آن را عهده‌دار است دفاع مي‌كند و مي‌گويد: نظارت استصوابي شوراي نگهبان عام و در تمام مراحل است. در اين سوي ميدان رييس‌جمهور به عنوان مجري قانون اساسي نظر ديگري دارد. دولت پيش از اين هم بارها اعلام كرده بود كه طبق قانون مهلت بررسي صلاحيت از سوي شوراي نگهبان تمام شده است و تكليف مينو خالقي را مجلس بايد مشخص كند. اين‌بار اما حسن روحاني كه در سفر استاني خود در كرمان به سر مي‌برد واكنش صريح‌تري نشان داده است و مي‌گويد: هنوز هم نااميد نيستيم. وزارت كشور هم سعي دارد جلوي «بدعت»را بگيرد. واژه «بدعت» در ماجراي اصفهان را نخستين بار علي مطهري مطرح كرد، در نامه‌اي كه خطاب به دبير شوراي نگهبان نوشت و از اين ماجرا با عنوان بدعتي خطرناك نام برد. او بود كه نخستين‌بار پيشنهاد ارجاع پرونده به هيات حل اختلاف قوا را مطرح كرد با اين حال اما در سخنراني روز سه شنبه خود در دانشگاه هنر اصفهان اعلام كرد در مورد مينو خالقي به هيات حل اختلاف اميدي ندارد. به نظر مي‌رسد شوراي نگهبان كار را تمام شده مي‌داند و بر همين اساس آيت‌الله جنتي هم سكوت خود را شكست و براي نخستين‌بار درمورد ماجراي بحث برانگيز اصفهان نظر خود را رسانه‌اي كرد. اما ماجرا براي دولت هنوز تمام نشده است و اين موضوع را به خوبي مي‌توان از صحبت‌هاي حسن روحاني در كرمان دريافت. پرونده انتخابات هفتم اسفند براي دولت و حسن روحاني باز است.
در مورد انتخابات اصفهان سعي مي‌كنيم جلوي بدعت را بگيريم
حسن روحاني در پايان سفر خود به استان كرمان و در نشست خبري‌اش بود كه براي چندمين بار نسبت به ماجراي مينو خالقي واكنش نشان داد. رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره ضعف دولت در پيگيري مساله مينو خالقي گفت: دولت تلاش كرده هر چه به مردم وعده داده را عمل كند و من هرگز از شعار‌ها و برنامه‌هايم عقب ننشسته‌ام. درباره سوال شما هم دولت نظر خود را اعلام كرده است. به گزارش ايلنا روحاني با اشاره به موضوع انتخابات اصفهان و با بيان اينكه در يك سخنراني عمومي اعلام كردم روند قانوني بايد مراعات شود، متذكر شد: هنوز هم نااميد نيستيم. وزارت كشور هم سعي دارد جلوي بدعت را بگيرد، چراكه مردم ايران نگاه به آينده دارند و اگر قانون تضعيف شود، مردم نااميد مي‌شوند.
نظارت استصوابي شوراي نگهبان عام و در تمام مراحل است
آيت‌الله جنتي در نخستين واكنش خود به ماجراي اصفهان از عملكرد اين شورا حمايت كرد. به گزارش فارس دبير شوراي نگهبان راجع به ابطال انتخابات برخي نامزدها به علت دستيابي به اسناد جديد كه حاكي از عدم صلاحيت برخي افراد بود افزودند؛ نظارت استصوابي شوراي نگهبان عام و در تمام مراحل است و اين اقدام سابقه هم داشته درباره فردي كه بعد از رأي‌آوردن معلوم شد مدرك تحصيلي‌اش بي‌اعتباراست و انتخابات را شوراي نگهبان ابطال كرد. بعضي ادعا مي‌كنند بعد از راي‌گيري فقط مجلس است كه مي‌تواند اعتبارنامه فرد فاقد صلاحيت را تاييد نكند. وي اضافه كرد: اين ادعا علاوه بر اينكه خلاف نظارت استصوابي قبل از ورود به مجلس است تاريخ هم نشان نمي‌دهد كه در مجلس اعتبارنامه‌اي را به جز يك مورد رد كرده باشند و به شهادت تاريخ اين جاي معامله و بده و بستان است.


در مورد خالقي به هيات حل اختلاف اميدي ندارم

بي شك علي مطهري جزو چهره‌هايي است كه در اين ماجرا با نگارش دو نامه، يكي خطاب به دبير شوراي نگهبان و ديگري به رييس‌جمهور به عنوان مجري قانون اساسي نقش ويژه‌اي را ايفا كرد. نماينده مردم تهران دغدغه‌اش قانون بود و نگراني‌اش از اين بابت بود كه اين ماجرا تبديل به رويه‌اي غلط در شوراي نگهبان شود. از همين رو بود كه نخستين‌بار او مطرح كرد كه پرونده به هيات حل اختلاف قوا ارجاع داده شود، پيشنهادي كه از سوي ديگر نماينده تهران، احمد توكلي مورد استقبال قرار گرفت. مطهري اما در جمع دانشجويان هنر دانشگاه اصفهان گفت اميدي به اين هيات ندارد. به گزارش ايسنا نماينده‌ مردم تهران گفت: در آيين‌نامه‌ داخلي مجلس آمده است كه اگر مداركي بعد از انتخاب نماينده پيدا شد، بايد مجلس تعيين كند كه اعتبارنامه‌ آن فرد مورد تاييد است يا خير. موضوع در مورد خانم خالقي روشن است و شوراي نگهبان هم مي‌داند كه اشتباه كرده است و كاملا مطمئن است كه اعتبارنامه خالقي در مجلس راي مي‌آورد اما آنها اشتباهي كه قبلا مرتكب شده‌اند را مي‌خواهند حالا جبران كنند. اصلا چنين چيزي وجود ندارد. وي با اشاره به صدور راي از سوي هيات حل اختلاف قوا ادامه داد: آقاي لاريجاني بحث خانم خالقي را به هيات حل اختلاف ارسال كردند و آنها بايد نظر بدهند. در واقع نظر آنها بايد به رهبري اعلام شود و ايشان حكم نهايي را اعلام كنند. البته من به آن هيات حل اختلاف هم اميدوار نيستم اما احتمال اينكه به نفع خالقي هم راي دهند وجود دارد.

ماجراي اصفهان بازداشتي داد

ماجراي اصفهان و منتخب سوم اين شهر تنها ميان دولت و شوراي نگهبان چالش و جنجال به پا نكرده است. در ميان كشمكش‌هاي بين دولت و شوراي نگهبان بود كه عكس‌هايي خصوصي منتسب به مينو خالقي از طريق يك كانال تلگرامي به نام قيچي منتشر شد، اقدامي كه با واكنش مينو خالقي مواجه شد و منتخب سوم اصفهان آنها را جعلي خواند و اعلام كرد شكايت خواهد كرد. وزير كشور هم به معاون امنيتي خود دستور ويژه داد تا موضوع را پيگيري كند و با عاملين برخورد كنند. حالا خبر آمده يك نفر در اين راستا بازداشت شده است. به گزارش تسنيم پس از انتشار تصاوير منتسب به مينو خالقي كانديداي انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي از اصفهان در كانال قيچي، كسي كه گفته مي‌شود مديريت اين كانال را برعهده داشته سه‌شنبه شب بازداشت شده است. هنوز اين خبر را هيچ يك از مسوولان امنيتي كشور تاييد نكرده‌اند.


منتظر اعلام نتايج از سوي پليس فتا هستيم

معاون امنيتي وزير كشور با اشاره به اينكه كانال عامل در اين امر تا حدودي مشخص شده، گفت: درخصوص نتايج نهايي و مشخص شده افراد دخيل در اين اتفاق منتظر اعلام نتايج از سوي پليس فتا هستيم. به گزارش جماران ذوالفقاري با اشاره به كميته تشكيل شده به دستور وزير كشور براي پيگيري منشأ انتشار عكس‌هاي منسوب به مينو خالقي، برنامه و نتيجه حاصل شده تاكنون، گفت: دستور وزير كشور بررسي اين اتفاق توسط پليس فتا در نيروي انتظامي بوده و در حال حاضر نيز پليس فتا در حال پيگيري اين قضيه است. البته براساس پيگيري‌هايي كه انجام داده‌ايم، اصل عكس‌هاي منتشر شده نيز شفاف و روشن نبوده است. وي ادامه داد: براساس اطلاعات دريافت شده، كانالي كه اين عكس‌ها را منتشر كرده تا حدودي مشخص شده و حالا بحث افراد دخيل در اين امر مطرح مي‌شود كه منتظر اعلام نتايج از سوي فتا هستيم.


تكليف اصفهان در ميان دوره‌اي مشخص مي‌شود

سخنگوي هيات نظارت بر انتخابات بار ديگر به مساله جايگزين مينو خالقي اشاره كرده است و مي‌گويد: نظر شوراي نگهبان در اين زمينه كه نفر پنجم حوزه انتخابيه اصفهان بايد از طريق انتخابات ميان‌دوره‌اي برگزيده شود، تغييري نكرده است.
 اين در حالي است كه وزارت كشور و دولت صراحتا در اين مورد داظهارنظر كرده‌اند و اعلام كرده‌اند با توجه به اينكه نفر ششم حدنصاب آرا را كسب كرده است بر فرض اينكه مينو خالقي هم به مجلس راه پيدا نكند نفر ششم منتخب محسوب مي‌شود. به گزارش فارس سيامك ره‌پيك  توضيح داد: نظر شوراي نگهبان در اين زمينه كه نفر پنجم حوزه انتخابيه اصفهان بايد از طريق انتخابات ميان‌دوره‌اي برگزيده شود، تغييري نكرده است. با اين حساب به نظر مي‌رسد چالش ميان شوراي نگهبان و دولت همچنان ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون