• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3525 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

جشنواره كن شروع شد

فرهادي با بيست فيلمساز رقابت مي‌كند

شصت‌ونهمين جشنواره بين‌المللي فيلم كن ديروز، 22 ارديبهشت با نمايش فيلم رمانتيك كمدي

«كافه سوسايتي» اثر وودي آلن در شهر كن آغاز به كار كرد و تا 22 ماه مه ‌ادامه خواهد داشت. كريستين استوارت، جسي آيزنبرگ و استيو كارل در «كافه سوسايتي» ايفاي نقش مي‌كنند. پيش از اين وودي آلن در سال 2002 با فيلم «پايان هاليوودي» و در سال 2011 با «نيمه‌شب در پاريس» آغازگر اين جشنواره بود. در اين دوره از جشنواره كن حضور هنرمندان و سينماگران ايراني در اين رويداد جهاني پررنگ‌ است؛ اصغر فرهادي با تازه‌ترين ساخته‌اش «فروشنده» در بخش رقابتي حضور دارد. فرهادي اين فيلم را با نگاهي آزاد به نمايشنامه «مرگ فروشنده» اثر آرتور ميلر، در تهران جلوي دوربين برده است. او در «فروشنده» نيز سراغ از هم‌پاشيدگي رابطه يك زوج رفته است؛ ترانه عليدوستي و شهاب حسيني نقش زوجي را بازي مي‌كنند كه فشارهاي اجتماعي آنها را به ورطه‌ خشونت مي‌كشاند. فرهادي براي دستيابي به نخل طلاي اين دوره از جشنواره كن با آثار 20 فيلمساز سرشناس ديگر رقابت مي‌كند؛ ژان-پي‌ير و لوك داردن با فيلم «دختر گمنام»، پدرو آلمادوار با «ژوليتا»، كن لوچ با «من، دنيل بليك»، خاوير دولان «اينجا ته دنياست»، جيم جارموش با «پترسون»، اوليويه آساياس «مشتري شخصي» و... در بخش رقابتي حضور دارند. «فروشنده» آخرين فيلمي است كه در اين بخش روي پرده مي‌رود. همچنين كتايون شهابي تهيه‌كننده ايراني در كنار لازلو نمس كارگردان مجار، آرنو دپلش كارگردان فرانسوي، كريستين دانست بازيگر امريكايي، والريا گولينو بازيگر و كارگردان ايتاليايي، ونسا پاراديس بازيگر و خواننده فرانسوي، مدس ميكلسن بازيگر دانماركي و دونالد سوترلند بازيگر كانادايي روي صندلي اعضاي هيات داوران بخش رقابتي تكيه خواهند زد. رياست هيات داوران اين بخش بر عهده جورج ميلر، كارگردان استراليايي است. سال گذشته فيلم «مكس ديوانه: جاده خشم» او در بخش جنبي اين جشنواره به نمايش درآمد. در بخش نوعي نگاه اين دوره از جشنواره كن، بهنام بهزادي با فيلم «وارونگي» حضور دارد. «وارونگي» درباره دختري است كه هميشه مطيع تصميم‌گيري‌هاي ديگران بوده است اما شرايطي براي او پيش مي‌آيد كه بايد در مقابل اين تصميم‌گيري‌ها ايستادگي كند. در اين فيلم سحر دولتشاهي و علي مصفا به ايفاي نقش پرداخته‌اند. بهزادي در اين بخش با آثاري از سينماي فرانسه، امريكا، ژاپن، فنلاند، آرژانتين، ايتاليا و... به رقابت مي‌پردازد. اين كارگردان ايراني پيش از اين با ساخت فيلم «قاعده تصادف» در جشنواره‌هاي جهاني تحسين شده بود. بخش نوعي نگاه جشنواره كن كه ژيل ژاكوب، كارگردان و منتقد فرانسوي سال 1978 به برنامه‌هاي اين جشنواره افزود، هر ساله مجموعه‌اي از فيلم‌هايي را كه از لحاظ بصري و سبك متفاوت هستند، به نمايش درمي‌آورد. در بخش فيلم رقابتي فيلم كوتاه جشنواره كن فيلم «سكوت» به كارگرداني فيلمساز ايراني‌تبار فرنوش صمدي فروشاني و علي عسگري از كشور انگليس و همچنين در بخش سينه‌فونداسيون فيلم‌هاي «در تپه‌ها» ساخته حميد احمدي از انگليس و «آرام» به كارگرداني فرشته پرنيان از فرانسه حضور دارند. اگنس واردا در سال 2015 نخل طلاي جشنواره كن را دريافت كرد. پيش از اين كلينت ايستوود، مانوئل دو اليويرا، وودي آلن و برناردو برتولوچي در سال‌هاي گذشته نخل طلا را به خانه برده‌اند. نخل طلاي افتخاري شصت‌ونهمين جشنواره كن امسال در مراسم اختتاميه اين رويداد به ژان‌پي‌ير لئو اهدا مي‌شود. سال 1959 زماني كه فرانسوا تروفو، لئو را قهرمان جوان فيلم
«400 ضربه» خود معرفي كرد، لئو 14 ساله نخستين گام‌هاي خود را روي فرش قرمز جشنواره كن گذاشت.
 او در فيلم‌هاي «آنتوان و كولت» (1962)، «بوسه‌هاي ربوده‌شده» (1968)، «كانون زناشويي» (1970) و «عشق فراري» (1979) ايفاي نقش كرده است. از سوي ديگر هفته گذشته مسوولان جشنواره كن براي اداي احترام به رابرت دنيرو، بازيگر امريكايي درام «دستاني از سنگ» به كارگرداني جاناتان جاكوبوويچ را در بخش نمايش ويژه روي پرده خواهند برد.
از سوي ديگر، جاي آثاري كه به مسائل روز از جمله تروريسم و اختلافات مذهبي ‌پرداخته‌اند در ميان فيلم‌هاي شركت‌كننده در جشنواره كن 2016 خالي است. شايد اين اقدام تلاشي هماهنگ از سوي مسوولان جشنواره براي اجتناب از ايجاد هرگونه تنش به شمار برود. پيش از اين شايعه شده بود كه فيلم برتراند بورنلو به خاطر پيرنگش به جشنواره راه نيافته است. خود بورنلو داستان فيلم را «بمبگذاري جوان‌ها در پاريس» تعريف كرده بود. پيش از اين دو فيلم از بورنلو در بخش رقابتي كن به نمايش درآمده بودند و زماني كه خبرنگاران از او دليل رد شدن اثرش را در اين رويداد پرسيدند، او گفت: «بهتر است از مسوولان كن بپرسيد. » جشنواره فيلم كن در حالي آغاز به كار كرد كه 500 نيروي امنيتي براي حفاظت و برقراري امنيت در شهر مستقر شده‌اند. پس از حمله تروريستي داعش به پاريس و بروكسل در ماه‌هاي گذشته، احتمال خطر حمله‌اي ديگر با آغاز جشنواره كن دور از انتظار نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون