• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3834 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۹ خرداد

با هدف جلب‌توجه مسوولان

«كمپين كتابخانه خوب» در فضاي مجازي راه‌اندازي شد

ندا آل طيب

 

كتابخانه‌هاي كشور به ويژه در شهرستان‌ها حال خوشي ندارند؛ اين موضوعي است كه همه دست‌اندركاران حوزه كتاب اعم از نويسنده و مترجم تا ناشر و حتي خوانندگان حرفه‌اي كتاب به آن باور دارند. در نگاه اول به نظر مي‌رسد كه ديگر كتابخانه‌ها مانند گذشته كاركرد لازم را ندارند و كارايي آنها پايين آمده است. بخشي از اين وضعيت به دليل تغييرات زندگي امروزي است كه افراد بخشي از نياز خود را به كتابخواني از طريق فضاي مجازي تامين مي‌كنند و اصولا مراجعه به كتاب در مقايسه با سال‌هاي گذشته كمتر شده است چراكه در گذشته مهم‌ترين تفريح موجود، كتاب و كتابخواني بود اما در دنياي امروز با رشد تكنولوژي و رواج بازي‌هاي كامپيوتري و به ويژه با همه‌گير شدن فضاي مجازي، كتاب، ديگر يكه‌تازي گذشته را ندارد و با رقيباني جدي رو به رو است. اما اين همه ماجرا نيست و سويه ديگري هم وجود دارد. در گذشته كه بسياري از نوجوانان امكان خريد كتاب را نداشتند، كتاب‌هاي موردنظر خود را از طريق كتابخانه‌ها تامين مي‌كردند. آنان مي‌توانستند اغلب كتاب‌هاي مورد نظر خود را با مراجعه به يكي از كتابخانه‌هاي شهر تامين كنند اما حالا ديگر خيلي وقت است كه بازار كتابخانه‌ها از سكه افتاده و رونق گذشته را ندارد چراكه اغلب، آثاري در قفسه كتابخانه‌ها رخ نمايي مي‌كند كه جذابيت لازم را ندارد چراكه برخي نگاه‌هاي سليقه‌اي مانع از آن شده تا آثار جذاب و متنوع در كتابخانه‌ها موجود باشد. تا جايي كه سال گذشته نويسنده‌اي مانند اميرحسن چهل تن اعلام كرد كه كتاب‌هاي او و محمود دولت‌آبادي از ذخيره كتاب‌هاي كتابخانه ملي حذف شده است و آثار اين دو در اين كتابخانه موجود نيست. از سوي ديگر با وجود گذر زمان، همچنان سيستمي كهنه و منسوخ در خدمات‌رساني كتابخانه‌هاي كشور وجود دارد و آنها نتوانسته‌اند خود را
به روز كنند. در اين ميان كتابخانه‌هاي مدارس وضعيت تاسفبارتري دارد. معمولا در اين كتابخانه‌ها هيچ كتاب جذابي براي نسل كودك و نوجواني كه مي‌توانند مخاطبان حرفه‌اي كتاب در سال‌هاي آينده باشند، وجود ندارد و عموما كتاب‌هاي سفارشي كه از كمترين جذابيتي برخوردار نيستند، در اين كتابخانه‌ها نگهداري مي‌شود. همان‌طور كه بسياري از نويسندگان سرشناس اين كشور در كتاب‌هاي درسي مقاطع تحصيلي مختلف، غايب هستند. در چنين وضعيتي، ماهنامه هنر و ادبيات «آزما» «كمپين كتابخانه خوب» را در فضاي مجازي راه‌اندازي كرده است. به گزارش ايسنا، اين ماهنامه اعلام كرده است كه اين كمپين را با هدف جلب‌توجه مسوولان و متوليان فرهنگي به لزوم تجهيز هرچه بيشتر كتابخانه‌هاي كشور به‌ويژه كتابخانه‌هاي مراكز آموزشي و دانشگاهي و گسترش فرهنگ مطالعه راه‌اندازي كرده است. چند روز بعد از راه‌اندازي اين كمپين در فضاي مجازي، شمار زيادي از هنرمندان، نويسندگان و مترجمان و ديگر چهره‌هاي فرهنگي به اين حركت اجتماعي- فرهنگي پيوستند و از آن حمايت كردند. تاكنون چهره‌هايي مانند احمد پوري، اسدالله امرايي، گيتا گرگاني، محمدرضا اصلاني، سودابه فضايلي، شهرام اقبال‌زاده، خسرو سينايي، رضا كيانيان، مهناز افشار، كمال تبريزي، سيروس ابراهيم‌زاده، بهناز توكلي، رضا بابك، پرويز پورحسيني، تهمينه ميلاني، محمدرضا هنرمند، محمدعلي سجادي، عليرضا خمسه، مسعود جعفري جوزاني، عبدالله اسكندري، ابراهيم وحيدزاده، شمسي فضل‌اللهي، نگار اسكندرفر، فرهاد قائميان، اتابك نادري، ليلي رشيدي، مريم معترف، محمد سرير، محمدعلي شاكري يكتا، مرضيه برومند، داريوش اسدزاده، محمدحسين فرح‌بخش، فريبرز عرب‌نيا، پوران درخشنده، هرمز هدايت، مهتاب كرامتي و... حمايت خود را از اين حمايت اعلام كرده‌اند و اما درباره محتواي اين كمپين بايد گفت، برپاكنندگان اين حركت، چند پرسش را طراحي كرده‌اند؛ پرسش‌هايي مانند «شما چقدر كتاب مي‌خوانيد؟»، « اصلا اهل كتاب خواندن هستيد؟»، «آيا به كتابخانه مي‌رويد و به نظر شما يك كتابخانه‌ خوب چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد؟»، «آيا شرايط محيطي يك كتابخانه در جلب علاقه‌ مردم به مطالعه اهميت دارد؟» و... .
و در ادامه از علاقه‌مندان به كتاب و مطالعه خواسته‌اند با ارسال يك عكس يا ويديوي كوتاه از يك كتابخانه كه مي‌تواند كتابخانه دانشگاه، مدرسه، محل كار يا كتابخانه‌اي عمومي باشد، در جهت جلب‌توجه مسوولان به تشكيل و تجهيز كتابخانه‌ها با اين كمپين همراه شوند. از آنجاكه اين كمپين در فضاي مجازي راه‌اندازي شده است، كساني كه تمايل دارند با آن همراه شوند، مي‌توانند عكس‌ها و فيلم‌هاي خود را به نشاني:
 azma_m_2002@yahoo.com
 www.azmaonline. com
 تلگرام: telegram. me/azma_online
يا اينستاگرام: azmamagazine@ ارسال كنند و براي بيان نقاط ضعف و كمبودهاي كتابخانه‌ها صدايي مشترك بسازند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون