• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3772 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۸ اسفند

چهره‌ها - خبرها

حمله جنگنده‌هاي صهيونيستي به سوريه
سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي از حملات جنگنده‌هاي اين رژيم به پايگاه‌هايي در سوريه خبر داد. به گزارش ايسنا و به نقل از شبكه خبري الميادين، براساس گزارش راديو رژيم صهيونيستي سامانه‌هاي ضدموشكي سوريه نيز در مقابل چندين موشك را به سمت جنگنده‌هاي اسراييلي شليك كردند. سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه جنگنده‌هاي اين رژيم پايگاه‌هايي را در سوريه هدف قرار دادند. اين نخستين‌باري است كه رژيم صهيونيستي اذعان مي‌كند اهدافي را در سوريه بمباران كرده است. اين سخنگو مدعي است كه جنگنده‌هاي اسراييلي كاميون‌هاي حامل موشك‌هاي پيشرفته را كه در حال حركت به سمت مقرهاي حزب‌الله در سوريه بودند، هدف قرار دادند.
فرماندهي ارتش سوريه در بيانيه‌اي درباره اين حملات اعلام كرد: چهار جنگنده اسراييلي ساعت 2:40 بامداد روز گذشته حريم هوايي سوريه در منطقه البريج را نقض كرده و يكي از پايگاه‌هاي نظامي در نزديكي شهر تدمر در حومه شرقي حمص را هدف قرار دادند. در اين بيانيه آمده است: سامانه‌هاي دفاعي ارتش يكي از اين جنگنده‌ها را سرنگون و خسارت‌هايي را به ديگري وارد كردند. بقيه جنگنده‌ها نيز مجبور به فرار شدند. در ادامه اين بيانيه تاكيد شده است: اين تجاوز آشكار تلاش نااميدانه‌اي براي بالا بردن روحيه گروه‌هاي تروريستي است. ما با هرگونه تلاشي از سوي اسراييل براي هدف قرار دادن خاك سوريه مقابله مي‌كنيم و با تمامي ابزارهاي ممكن به آن پاسخ خواهيم داد. با اين حال رژيم صهيونيستي سرنگون شدن جنگنده‌اش را تكذيب كرده است. به گفته منابع اسراييلي، رژيم صهيونيستي براي نخستين‌بار جهت مقابله با موشك‌هاي كوتاه‌برد زمين به هوا از سامانه موشكي «آرو» (السهم: پيكان) استفاده كرد و اين درحالي است كه اين سامانه موشكي در اصل براي رهگيري موشك‌هاي بالستيك استفاده مي‌شود. براساس گزارش رسانه‌هاي فلسطيني و اسراييلي، رژيم صهيونيستي اين‌بار به دليل اينكه موشك‌هاي زمين به هواي ارتش سوريه، جنگنده‌هايش را هدف قرار دادند، علنا حملات به مقرهايي در سوريه را اعلام كرد. از شش سال پيش تاكنون اين نخستين‌باري است كه اسراييل چنين حملاتي را علنا اعلام مي‌كند. به گفته رسانه‌ها، ارتش سوريه چندين موشك زمين به هوا از نوع «سام-5» به سمت جنگنده‌هاي اسراييلي شليك كرد و همين مساله اسراييل را مجبور به استفاده از سامانه «آرو» كرد. در پي شليك اين موشك‌ها از خاك سوريه به سمت جنگنده‌هاي اسراييلي، آژيرهاي خطر در مناطق غور اردن و همچنين اطراف قدس تا شهرك موديعين به صدا درآمده بودند. در همين راستا رسانه‌هاي اسراييلي حملات متقابل موشكي ميان نيروي هوايي اسراييل و ارتش سوريه را يك حادثه «دراماتيك» دانستند كه به موجب آن نيروي هوايي اين رژيم ملزم به برنامه‌ريزي براي روند جديدي خواهد بود. براساس گزارش اين رسانه‌ها سامانه دفاع هوايي سوريه چندين موشك به سمت جنگنده‌هاي اسراييلي شليك كرد و سامانه ضدموشكي هيتس براي نخستين‌بار مجبور شد تا موشك‌هاي ضدجنگنده را رهگيري كند. رسانه‌هاي اسراييلي اعلام كردند: اهدافي كه مورد حمله قرار گرفتند موشك‌ها يا بخشي از موشك‌هايي بودند كه براي حزب‌الله در سوريه ارسال شده بود. اين حادثه خطرناك‌ترين حادثه بين اسراييل و سوريه طي شش سال گذشته بوده و به نفع اسراييل نيست كه اوضاع را تشديد كند.

امريكا مسووليت حمله به حلب را پذيرفت
فرماندهي مركزي امريكا (سنتكوم) در روز پنجشنبه اعلام كرد كه هدف حمله هوايي اخير امريكا به يك روستا در نزديكي شهر حلب سوريه تروريست‌هاي افراطي گروه القاعده بوده‌ است. يك مسجد در اين عمليات مورد اصابت قرار گرفته اما منابع امريكايي مي‌گويند، حمله به اين مسجد هدف ما نبوده است. جان توماس، سخنگوي ارتش امريكا درباره اين تهاجم گفت: «ما به مسجد حمله نكرده‌ايم، اما ساختماني كه هدف ما بوده ۱۵ متر با مسجد فاصله داشته و پس از پايان اين حمله مسجد منهدم نشده بود.» مقامات نظامي امريكا تصريح كردند كه در مورد «تلفات غيرنظاميان» در اين حمله بررسي‌هاي لازم آغاز شده است. به گفته منابع نظامي امريكا هدف از اين عمليات، حمله به تجمعي از نيروهاي القاعده در استان ادلب بوده و ده‌ها نفر از تروريست‌ها در اين عمليات كشته شده‌اند. وي از مشخص كردن محل دقيق حمله هوايي خودداري كرد، اما كارشناسان نظامي مي‌گويند حمله هوايي امريكا به روستاي «الجنين» در نزديكي حلب صورت گرفته كه در پي آن يك مسجد منهدم و ده‌ها نفر كشته و زخمي شده‌اند. ديد‌بان حقوق بشر سوريه كه مقر آن در لندن است، اعلام كرده كه دست‌كم ۴۲ نفر كشته و بيش از صد تن مجروح شده‌اند. به گفته اين نهاد حقوق بشري در زمان حمله هوايي بيش از ۳۰۰ نفر از ساكنان روستا براي برگزاري نماز در مسجد گرد آمده بودند. روستاي «الجنين» در ۳۰ كيلومتري غرب شهر حلب قرار دارد. اين روستا از جمله مناطق تحت كنترل شورشيان و تروريست‌ها محسوب مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون