• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3772 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۸ اسفند

كتابي كه از خواندنش خسته نمي‌شويد

فرهاد توحيدي فيلنامه‌نويس

 


 كتاب گفت‌وگوي ناصر فكوهي با جلال ستاري. هم گفت‌وگو شونده و هم گفت‌وگو‌كننده هر دو جزو شخصيت‌هاي برجسته فرهنگي كشور هستند. ستاري كه نويسنده و مترجم ارزنده كشور و اسطوره شناس است و فكوهي هم جامعه شناس بسيار برجسته‌اي است. البته اين كتاب طليعه يك رشته گفت‌وگو با اساتيد گوناگون است كه بعدتر انجام خواهد شد. كتاب با گفت‌وگوي شخصي دو چهره آغاز مي‌شود كه طي آن زندگي‌نامه ستاري با زباني بسيار شيرين روايت مي‌شود و او به زيبايي، سال‌هاي كودكي‌اش را در رشت توضيح مي‌دهد و به تدريج به دوره تحصيلش و آغاز به كارش مي‌رسد. بعد مشكلات دوره انقلاب را مطرح مي‌كند و در خلال اين صحبت، گفت‌وگو عمق پيدا مي‌كند و به مباحث گوناگوني مانند سياست، اجتماع، فلسفه، ادبيات، زبان‌شناسي و... سرك مي‌كشند و در حد امكان، از راه اين گفت‌وگو از آن حوزه‌ها نيز باخبر مي‌شويم. هرچند اين كتاب 450 صفحه دارد، اما بسيار خوش خوان و جذاب است؛ شما به عنوان خواننده احساس نمي‌كنيد چنين حجمي را خوانده‌ايد. به همين دليل خواندن اين كتاب را كه از سوي نشر «مركز» منتشر شده است، به همه توصيه مي‌كنم.
در كنار اين كتاب، از رمان نويس مورد علاقه‌ام نيز اثري را پيشنهاد مي‌كنم؛ «دروغ گويي روي مبل» نوشته اروين. د. يالوم ترجمه حسين كاظمي يزدي.
او پيش از اينكه رمان نويس باشد، روانشناس و روانكاو است. اين رمان نيز بسيار جذاب است. محور يا قهرمان آن يك پزشك روان درمان‌گر است كه بيماران متفاوتي را مي‌پذيرد و درمان مي‌كند. از طريق او وارد داستان‌هاي آنها مي‌شويم. من چاپ سوم اين كتاب را خواندم و از خواندنش لذت بسياري بردم.
اين روزها بيشتر مشغول خواندن زندگينامه افراد گوناگون هستم. در همين زمينه زندگينامه همايون صنعتي‌زاده با نام
«از فرانكلين تا لاله زار» نوشته سيروس علي نژاد را هم پيشنهاد مي‌كنم. همان‌گونه كه آقاي علي نژاد در كتاب به درستي اشاره كرده، ايشان از نوابغ عجيب و غريب ايران است كه متاسفانه درباره او سوءتفاهم‌هايي وجود دارد ولي او كاملا اعجوبه‌اي است و كارهاي بسيار متفاوتي را در ايران پايه‌گذاري كرده است؛ ضمن اينكه خانواده بسيار شناخته شده‌اي هم داشته است؛ از پدر بزرگ تا پدرش همگي جزو نامداران بوده‌اند. اين كتاب هم كتابي است بسيار شيرين و جذاب.
و آخرين كتاب پيشنهادم اثري از يكي از همشهريانم است؛ «مثنوي بانگ ني» اثر هوشنگ ابتهاج (هـ. ا. سايه). اين كتاب در بر دارنده ماجراهاي بسياري است كه تا به امروز منتشر نشده است و همه سال‌ها در انتظار انتشار آن بودند. اين كتاب با تاريخ معاصر ما هم پيوندي دارد، رد پاي وقايع چهل ساله معاصر را در اين مثنوي مي‌توانيد پيدا كنيد. اميدوارم مردم در سال آينده بيشتر از پيش فرصت كنند و كتاب بخوانند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون