• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3787 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۱ فروردين

توقف رشد جهاني طلا

طلاي جهاني در معاملات روز چهارشنبه به دنبال بهبود ارزش دلار، كاهش يافت اما تنش‌هاي ژئوپولتيكي پيرامون كره شمالي و نگراني‌ها نسبت به انتخابات فرانسه همچنان از اين فلز به عنوان دارايي امن حمايت كرد.
هر اونس طلا براي تحويل فوري در معاملات روز گذشته بازار سنگاپور 2/0 درصد كاهش يافت و به 40/1286 دلار رسيد. اين فلز روز دوشنبه به ركورد 42/1295 دلار صعود كرده بود كه بالاترين قيمت در پنج ماه اخير بود.
در بازار نيويورك، هر اونس طلا براي تحويل در ژوئن 4/0 درصد كاهش يافت و به 80/1288 دلار رسيد. بهاي معاملات اين بازار روز سه‌شنبه 20/2 دلار افزايش يافت و در 10/1294 دلار بسته شده بود كه ششمين افزايش روزانه متوالي بود. كره شمالي روز يكشنبه يك آزمايش موشكي ناموفق داشت و تنش‌هاي ژئوپولتيكي را افزايش داد. تنش‌هاي منطقه‌اي طي هفته‌هاي اخير كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا موضع خصومت‌آميزي در قبال پيونگ يانگ اتخاذ كرده است، افزايش يافته‌اند. مايك پنس، معاون رييس‌جمهور امريكا، ژاپن را نسبت به تعهد واشنگتن براي مهار بلندپروازي‌هاي هسته‌اي و موشكي كره شمالي مطمئن ساخت. وي پيش از اين هشدار داده بود حملات اخير امريكا به سوريه و افغانستان، قاطعيت اين كشور را نشان مي‌دهد.
به گفته مارك تو، مدير تحقيقات در گروه مالي وينگ‌فانگ هنگ‌كنگ، به دليل تنش‌هاي ژئوپولتيكي كه پيرامون آزمايش‌هاي موشكي اخير كره شمالي ايجاد شده است و همچنين با انتظارات براي افزايش تدريجي نرخ‌هاي بهره امريكا، طلا وضعيت مثبت‌تري پيدا كرده است. اين فلز از محدوده قيمت ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰ دلار كه در چند هفته گذشته داشت، صعود كرده و محدوده قيمت اكنون بين ۱۲۷۰ دلار تا ۱۳۱۰ دلار است.
شاخص دلار روز چهارشنبه صعود كرد اما تحت تاثير آمار ضعيف از آغاز ساخت مسكن در امريكا و نگراني‌ها نسبت به مذاكرات تجاري ميان امريكا و ژاپن، نزديك به پايين‌ترين سطح سه هفته اخير قرار گرفت. طلا و دلار معمولا خلاف جهت يكديگر حركت مي‌كنند زيرا دلار قوي‌تر، جذابيت سرمايه‌گذاري در طلا را كه به اين ارز قيمت‌گذاري مي‌شود، كمتر مي‌كند.
بر اساس گزارش رويترز، در فرانسه سرمايه‌گذاران در آستانه برگزاري نخستين دور از انتخابات رياست‌جمهوري در يكشنبه آينده نگران مانده‌اند. ابهام نسبت به نتيجه انتخابات و نگراني‌ها نسبت به سرنوشت اقتصاد اروپا در صورت پيروزي احزاب مخالف يورو در فرانسه، ممكن است باعث شود تقاضا براي خريد طلا به عنوان دارايي امن افزايش پيدا كند و اخبار و نظرسنجي‌هاي مرتبط با آن، بر جهت حركت طلا در كوتاه‌مدت تاثير خواهد گذاشت. اعلام انتخابات زودهنگام از سوي ترزا مي، نخست وزير انگليس هم به فهرست ابهامات و ريسك‌هاي كنوني افزوده است.
در بازار ساير فلزات ارزشمند، هر اونس نقره براي تحويل فوري 2/0 درصد كاهش يافت و به 21/18 دلار رسيد. هر اونس پلاتين براي تحويل فوري با 1/0 درصد كاهش، در 45/972 دلار ايستاد و هر اونس پالاديوم براي تحويل فوري با 3/0 درصد كاهش، به 80/769 دلار رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون