• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3864 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۵ مرداد

واكنش تند و صريح روحاني؛

اقدام متقابل دربرابرتحريم‌ها

اگر دشمن بخشی از عهد را زیر پا گذاشت ما هم بخشی را زیر پا می‌گذاریم و اگر همه عهد را زیر پا گذاشتند ما هم عهد را زیر پا خواهیم گذاشت

    اگر امریکایی ها می‌خواهند آبراه‌های منطقه امن باشد دست از تحریم‌ها بردارند

گروه سياسي

«اگر ديدي دشمنان مي‌خواهند خيانت بكنند و عهد را زير پا بگذارند، تو هم مساوي و معادل همان كار را بكن». حسن روحاني با نقل اين حديث از پيامبر اكرم(ص)، به سراغ طرحي مي‌رود كه تنها چند ساعت از تصويب آن در مجلس نمايندگان امريكا مي‌گذشت. طرح موسوم به تحريم‌هاي ايران كه با 419 راي موافق و تنها 3 راي مخالف به تصويب مجلس نمايندگان اين كشور مي‌رسد، ديروز در جلسه چهارشنبه هيات وزيران، بيشترين زمان سخنراني رييس‌جمهوري ايران را به خود اختصاص داد تا روحاني در واكنش به اين اقدامات، از در هشدار وارد شود. او اين‌بار قاطعانه عنوان مي‌كند كه «اگر دشمن بخشي از عهد را زير پا گذاشت ما هم بخشي را زير پا مي‌گذاريم و اگر همه عهد را زير پا گذاشتند، ما هم همه عهد را زير پا خواهيم گذاشت». رييس‌جمهور با اشاره به تاكيدات قرآن كريم بر تقويت قدرت و بنيه دفاعي مسلمانان و كشورهاي اسلامي تاكيد مي‌كند و مي‌گويد: «ما بايد هميشه بنيه دفاعي‌مان را تقويت كنيم و در اين راستا تمام سلاح‌هاي دفاعي‌مان را بدون توجه به نظرات ديگران تقويت خواهيم كرد و راه‌مان را در مسير اقتدار بنيه دفاعي‌ كشور ادامه مي‌دهيم». اما اين تمام هشدارهاي روحاني نبود. او با خط‌و نشان‌هايي كه براي امريكايي‌ها با طرح موضوع «عكس‌العمل متقابل» مي‌كشد و عنوان مي‌كند كه مطمئنا در برابر حركت جديد كنگره امريكا آن را انجام خواهيم داد به وظايف مجلس شوراي اسلامي هم اشاره كرده و مي‌گويد: «در نخستين قدم مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه قدم‌هاي خودش را برخواهد داشت و هر قدم ديگري هم لازم و مورد نياز بدانيم براي تقويت و مصلحت كشورمان برداشته و بدون توجه به تحريم‌ها و سياست‌هاي آنها به راه خودمان ادامه خواهيم داد.»

امريكا از تجربه 40 سال خصومت
درس بگيرد
رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه در برابر حركت جديد كنگره امريكا حتما پاسخ لازم را خواهيم داد، از واشنگتن خواست با احترام به حقوق ملت ايران، از تجربه ۴۰ سال خصومت خود درس بگيرد. حسن روحاني با اشاره به خصومت‌هاي ادامه‌دار امريكا نسبت به جمهوري اسلامي ايران و ملت ايران، گفت: مردم ما با اين خصومت‌ها آشنا بوده و به آن عادت داشته و راه مقابله‌ با اين سياست‌ها را نيز به خوبي مي‌دانند. رييس‌جمهور به ايستادگي و مقاومت ملت ايران هم اشاره كرد و با اين عنوان كه طي اين ۴۰ سال، همواره و هر روز با تحريم‌ها و فشارهاي متنوع و اتهام‌هاي ناروا از سوي دستگاه‌هاي‌ تبليغاتي و سياسيون امريكا مواجه بوده‌اند به يادآوري جمله‌اي از رييس‌ مجلس نمايندگان امريكا پرداخت كه نه تنها دولت بلكه ملت ايران را ياغي مي‌خواند و در ادامه با تاكيد بر اينكه اين جمله را فراموش نكرده‌ايم، گفت: خصومت امريكايي‌ها، تنها خصومت با نظام جمهوري اسلامي ايران نيست، بلكه براي آنها مقاومت، ايستادگي و الگو بودن ملت ايران قابل تحمل نيست و نمي‌توانند بپذيرند كه در اين منطقه حساس يك كشور اينچنين داراي استقلال و تاثيرگذاري در منطقه باشد.
اين‌گونه تحريم‌ها بر ملت ايران تاثيرگذار نيست
رييس‌جمهور به علت نگراني امريكايي‌ها هم اشاره كرد و گفت: همه نگراني آنها اين است كه ايران به عنوان يك كشور بزرگ و مستقل كه تحت نفوذ سياست‌هاي غربي و به ويژه امريكا نيست در اين منطقه حضور دارد و در برابر فشارهاي آنها ايستادگي و مقاومت مي‌كند. روحاني تاكيد كرد: اينگونه تحريم‌ها بر ملت ايران تاثيرگذار نيست و نه مقاومت مردم و ايستادگي نظام جمهوري اسلامي ايران را كاهش مي‌دهد و نه راه و روش و سياست‌هاي ما را تغيير خواهد داد. رييس‌جمهور افزود: سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران سياست‌هاي مستقل، بر مبناي اسلام و آراي مردم است و راي و نظر مردم مبناي عمل خواهد بود و همه انتخابات‌ها از جمله انتخابات گذشته نشان داد كه مردم ما نسبت به سرنوشت خودشان تا چه اندازه حساس هستند.

برجام دست و پاي امريكا را براي تحريم مقداري بست
روحاني با بيان اينكه دست و پاي امريكايي‌ها بعد از توافق برجام در زمينه تحريم‌ مقداري بسته شده است، گفت: قبل از توافق برجام امريكايي‌ها به هر بهانه‌اي يك تحريم جديد عليه ملت ايران وضع مي‌كردند و تلاش آنها بر اين بود تا اين تحريم‌ها فرامرزي بوده و اروپا و كشورهاي ديگر را هم تحت تاثير قرار دهند و حتي اين تحريم‌ها را به شوراي امنيت برده و در سطح جهان عمومي كنند. رييس‌جمهور ادامه داد: برجام دست و پاي امريكا را هم براي بردن اينگونه تحريم‌ها به بهانه مسائل سلاح كشتار جمعي و هسته‌اي به شوراي امنيت و هم در راستاي وضع تحريم‌هاي جديد بسته است. لذا در همين لايحه‌اي كه مجلس نمايندگان امريكا تصويب كرده و علي‌القاعده به سنا خواهد رفت، مي‌بينيد تحريم نسبت به ايران با تحريمي كه نسبت به كره شمالي يا روسيه مطرح است، بسيار تفاوت دارد. تحريم‌هاي ايران در واقع تكرار تحريم‌هاي گذشته بودو اين نشان آن است كه حربه تحريم امريكا نسبت به گذشته بسيار كند شده است. روحاني با تاكيد بر اينكه بايد همواره هوشياري‌مان را حفظ كنيم، خاطرنشان كرد: ما راه و شيوه سياسي‌مان را از قرآن و پيامبر (ص) آموخته‌ايم.

ما هرگز آغازگر شكستن عهدها و پيمان‌ها نخواهيم بود
رييس‌جمهور با اشاره به آياتي از سوره انفال، اظهار داشت: خداوند در اين آيات به پيامبر(ص) مي‌فرمايد «تو با مشركين معاهده و پيمان بستي و هيچ‌وقت تو پيمان نشكستي؛ هميشه آنها شكستند و هر بار كه پيمان‌شكني شروع شد از طرف مشركين و كفار شروع شد.» قرآن به ما مي‌آموزد كه ما مسلمان‌ها تابع راه پيامبر هستيم و هرگز آغازگر شكستن عهدها و پيمان‌ها نخواهيم بود. روحاني با بيان اينكه خداوند به پيامبر(ص) مي‌فرمايد «اگر ديدي دشمنان مي‌خواهند خيانت بكنند و عهد را زير پا بگذارند، تو هم مساوي و معادل همان كار را بكن»، گفت: اگر دشمن بخشي از عهد را زير پا گذاشت ما هم بخشي را زير پا مي‌گذاريم و اگر همه عهد را زير پا گذاشتند، ما هم عهد را زير پا خواهيم گذاشت. رييس‌جمهور با اشاره به تاكيدات قرآن كريم مبني بر تقويت قدرت و بنيه دفاعي مسلمانان و كشورهاي اسلامي خاطرنشان كرد: ما بايد هميشه بنيه دفاعي‌مان را تقويت كنيم و در اين راستا تمام سلاح‌هاي دفاعي‌مان را بدون توجه به نظرات ديگران تقويت خواهيم كرد و راه‌مان را در مسير اقتدار بنيه دفاعي‌ كشور ادامه مي‌دهيم.»

نيروهاي مسلح، مورد حمايت ملت بزرگ ايران هستند
روحاني با بيان اينكه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران اعم از ارتش، سپاه، بسيج، نيروي انتظامي و نيروهاي امنيتي مورد حمايت ملت بزرگ ايران هستند، گفت: اينها قدرتي هستند كه قرآن درباره آنها مي‌گويد «تُرهِبون بِه‌ عدُو‌الله و عدُوكم» و در برابر دشمنان اين ملت، نيروهايي بازدارنده هستند.

اگر دشمن به دنبال صلح بود، راه صلح در پيش بگيريد
رييس‌جمهور البته به دستورات قرآن براي رسيدن به صلح هم اشاره كرد و گفت: قرآن به اين نكته هم سفارش دارد كه اگر دشمنان واقعا به دنبال صلح بوده و خواستند دشمني را كنار گذاشته و با شما رفتار درست داشته باشند، شما هم همان كار را بكنيد و راه صلح و سلم را داشته باشيد. روحاني با بيان اينكه آيات سوره انفال سياست مسلمان‌ها و قدرت‌هاي اسلامي و از جمله جمهوري اسلامي ايران را در برابر دشمنان و چگونگي عهدها و پيمان‌شكني‌ها، بنيه دفاعي و صلح و سلم را به خوبي براي ما تبيين كرده و ما همه را بايد كنار هم بخوانيم، گفت: اين‌طور نباشد كه يك آيه را بخوانيم و آيه ديگر را فراموش كنيم چرا كه همه اين آيات كنار هم بوده و ما را در مسير راه مصلح جامعه و مسلمان‌ها هدايت مي‌كند.

تنها راه موجود احترام به حقوق
ملت ايران است
رييس‌جمهور در ادامه تاكيد كرد: اگر امريكايي‌ها مي‌خواهند اين منطقه حساس، منطقه باثبات و امن‌تري بوده و آبراه‌هاي حساس اين منطقه، آبراه‌هاي امني براي دنيا باشد، بايد دست از اين سياست‌ها بردارند و بدانند نظام، رهبري شجاع و دولت مقتدر جمهوري اسلامي ايران و ملت ايران هرگز تحت تاثير اينگونه توطئه‌ها و تحريكات قرار نمي‌گيرد و راه خودش را ادامه مي‌دهد. روحاني ادامه داد: تنها راه باقي‌مانده براي امريكا، اين است كه به حقوق ملت ايران و به نظام جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي ايران، احترام بگذارد و بداند تنها در سايه احترام و احقاق حقوق مردم و پيش گرفتن راه مسالمت و صلح منافع مردم امريكا نيز بهتر مي‌تواند تامين شود. رييس‌جمهور اظهار داشت: ما مخالف منافع ديگر كشورها نيستيم و مي‌خواهيم كشورهاي ديگر به منافع‌شان برسند، اما اعمال تحميل و فشار را نمي‌پذيريم و در برابر فشار و تحريم مقاومت كرده و عمل متقابل انجام خواهيم داد. روحاني اظهار اميدواري كرد همه كشورهاي منطقه در آينده روي صلح، صفا و امنيت را ببينند و روزي بيايد كه امريكايي‌ها هم در مسير عقلانيت قرار گرفته و بدانند تنها راه موجود احترام، تواضع و تسليم در برابر خواسته‌هاي بحق ملت بزرگ ايران است.

مصوبه مجلس نمايندگان امريكا عليه ايران خلاف توافق هسته‌اي است
ديروز اما واكنش‌ها به تصويب تحريم‌ها در مجلس نمايندگان امريكا از سوي رييس دولت نبود. علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي هم با بيان اينكه تحريم‌هاي جديد امريكا عليه ايران و روسيه به دليل كينه امريكا عليه محور مقاومت تصويب شد، اين مصوبه را خلاف توافق هسته‌اي خواند و گفت: تمام اين تصميمات و مصوبات نشان مي‌دهد كه امريكا عزمي براي رفع بحران‌هاي تروريستي در منطقه ندارد و ايالات متحده با تصويب اينگونه تحريم‌ها عملا به كشورها و نيروهاي مبارز عليه تروريست‌ها حمله مي‌كند كه قطعا اين رويكردها نيز به ضرر خودشان تمام خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون