دفاع صالحي اميري از عملكرد شوراي پروانه ساخت و نمايش فيلم
در فرآيند مجوز فيلم دخالت نميكنم
علي مطلبزاده
«ثبات نسبي در عرصه فرهنگ»؛ اين تعبير سيدرضا صالحي اميري است از عملكردش در طول 9 ماهي كه از اضافه شدن او به عنوان وزير ارشاد به كابينه ميگذرد، آن هم در روزهايي كه تمام صحبتها حول و حوش تركيب جديد كابينه دوازدهم و تغييرات احتمالي آن است. شايد همين موضوع باعث ميشود تا صالحي اميري در پاسخ به سوالهايي درباره عملكردش به تلاشهايي اشاره كند كه در مجموعه ارشاد در دستور كار قرار گرفته است: «تلاش ما اين بوده است كه همزمان چند مساله را سر لوحه كار خود قرار دهيم. اول ثبات و آرامش در مسائل فرهنگي. ما باور داريم بدون آرامش نميتوانيم فعاليتهاي ايجابي فرهنگي داشته باشيم. به اعتقاد ما اين ثبات و آرامش فرهنگي ايجاد شده است.» اينها صحبتهاي صالحياميري است در حاشيه جلسه ديروز هيات دولت، جايي كه خبرنگاران بار ديگر درباره عملكردش در ارشاد پرسيدند و وزير ارشاد هم به بهانه اين سوال از فعاليتهايي صحبت كرد كه در مجموعه تحت امرش انجام شده است. تقويت اصناف يكي ديگر از اين موارد قابل دفاع بود. وزير ارشاد با اشاره به همين موضوع از اينكه «صندوق هنر به خانه سينما، خانه موسيقي و خانه تئاتر واگذار شود» به عنوان استراتژي دوم ارشاد در طول اين ماهها ياد كرد. او سومين بخش فعاليتهاي وزارت ارشاد را هم دنبال كردن تعامل سازنده با اصحاب فرهنگ و هنر در همه اجزاي نظام ميداند.اما نگاهي به عملكرد وزارت ارشاد در طول ماههاي گذشته نشان ميدهد كه صالحي اميري براي حوزه سينما برنامه مدونتري داشته است. انتصاب محمدمهدي حيدريان به عنوان رييس سازمان سينمايي در اسفندماه سال گذشته نقطه آغاز اين برنامه بود كه در ماههاي بعدي به تشكيل كميته بررسي فيلمهاي توقيفي ختم شد. «مادر قلب اتمي» يكي از فيلمهايي بود كه توسط همين كميته بازبيني و رفع توقيف شد تا فيلم علي احمدزاده بعد از دو سال اكران شود. هرچند اين فيلم در روزهاي اكرانش با واكنشهاي مختلفي هم روبهرو شد. وزير ارشاد در تازهترين صحبتهايش باز ترجيح داد تا از تصميمي كه براي اكران فيلمهاي اينچنيني گرفته شده، دفاع كند: «ما در سينما يك نظام استاندارد تعريف شده داريم و شوراي ساخت و نمايش از صاحب نظران هستند. وزير ارشاد و رييس سازمان سينمايي مداخله مستقيم در فرآيند تاييد يا تكذيب يك فيلم ندارد و منطق اداره يك وزارتخانه اين نيست كه در همه امور جزيي يك وزارتخانه دخالت كند.» صالحي اميري از مسير قانونياي صحبت كرد كه فيلمها براي اكرانشان طي ميكنند تا پاسخي كلي به تمام حاشيههايي داشته باشد كه درباره ديگر فيلمهاي اكران شده در طول اين چند ماه ايجاد شده است: «براي ما مهم است كه يك فيلم مسير قانونياش را طي كرده باشد. آنچه من ميتوانم بگويم اين است كه فيلمهاي موجود هم در مرحله پروانه ساخت، هم پروانه نمايش مجوزهاي لازم را كسب ميكند و براي اكران به شوراي صنفي منتقل ميشود.» صالحي اميري با اشاره به اينكه يكي از اين فيلمها ۱۸ مورد اصلاح داشته توضيح داد: «اگر لازم باشد باز اصلاحات اعمال ميشود؛ اما در فرآيند خودش. يعني من به عنوان وزير در فرآيند مجوز فيلم دخالت نميكنم. نقطه نظر نمايندگان و شخصيتهاي فرهنگي را به شوراي نمايش ارجاع داديم. جلساتي با حضور نمايندگان توسط خانه سينما برگزار شد، اين فيلم بازبيني شد. ما در مرحله بعدي اگر اصلاحاتي لازم باشد اعمال خواهيم كرد.» احتمال معرفي گزينه جديدي به عنوان وزير ارشاد دولت دوازدهم يكي ديگر از موضوعاتي است كه در طول اين روزها زياد درباره آن صحبت ميشود. اين تصميمي است كه به گفته صالحياميري در حيطه اختيارات رييسجمهور است. او سه توصيه هم براي وزير آينده دارد؛ داشتن نقشه راه، انسجام و هماهنگي ارشاد با بقيه نهادهاي فرهنگي و توجه به فرهنگ ديني و ارزشها و هنجارهاي ديني.