• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3932 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۶ مهر

اميد ناطق نوري به تداوم تدبير در اجراي برجام

بهانه به دشمن ندهيم

برخي در داخل كشور ناخواسته با ترامپ همصدا و هم جبهه شدند

مقامات و فعالان سياسي ايراني پاسخي خارج از تصور ترامپ به اقدامات و مواضع او دادند. خصوصا بعد از آخرين سخنراني‌اش. احتمالا رييس‌جمهور ايالات متحده تصور نمي‌كرد كه با تاختن بر برجام و حمله به سپاه موافقان و مخالفان دولت در ايران را عليه خود متحد كند اما اينطور شد.
 سياسيون در ايران حساسيت شرايط را دريافته و دفاع از منافع ملي را در اولويت قرار دادند. استفاده از نام جعلي براي خليج فارس نيز حجت را براي همه تمام كرد كه اكنون وقت رفتن دنبال منافع گروهي نيست. رييس‌جمهور، وزير خارجه، فرماندهان سپاه و... مواضع قاطعي در مقابل ترامپ اتخاذ كردند و چهره‌هاي سياسي توصيه كردند كه احزاب و گروه‌ها نيز همين رويه را در پيش گيرند. ناطق‌نوري، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام يكي از فعالان سياسي كهنه‌كاري است كه وحدت و انسجام را در اين مقطع بسيار حساس مي‌داند.
او در گفت‌وگويي با جماران، در اين باره گفت: « اولا مشخص شد كه سياست مسوولان كشور در مواجهه با اين موضع‌گيري‌ها بسيار هوشمندانه و آميخته با شكيبايي و اقتدار بود و اميدواريم اين تدبيرها براي اجراي برجام ادامه يابد. البته بايد مراقبت كرد كه در ادامه مسير، بهانه‌اي هم به دست دشمن داده نشود. از طرفي ضرورت ديپلماسي عمومي و روشنگري افكار عمومي جهان و حتي در جامعه امريكا بار ديگر به اثبات رسيد و در كل بايد هر چه بيشتر روي منزوي كردن جريان ترامپ و اين ديدگاه‌هاي افراطي و بي‌منطق، سرمايه‌گذاري كرد.»
وي همچنين از كساني كه «داخل كشور ناخواسته و در قالب دلسوزي، همصدا و هم‌جبهه با ترامپ شدند» انتقاد كرد و گفت: «بايد در تحليل‌ها و نگاه خودشان نسبت به تحولات بازنگري كنند. لازم است به تدابير رهبر معظم انقلاب كه الحق مديريت فاخري در هدايت اين موضوع به نمايش گذاشته‌اند، اهتمام بيشتري شود. از درس‌هاي ديگر اين ماجرا آن است كه استوار ماندن در دفاع از منافع ملي، الزاما با محترمانه رفتار كردن در صحنه جهاني و با زبان بين‌المللي سخن گفتن در تضاد نيست.
موضوع مهم ديگري كه در اين ايام قابل تامل بود، وحدت كلي مردم و نمايش قدرتي بود كه در اين ايام پيام روشن خودش را به جهان رسانيد و آن اينكه ما در اصول منافع ملي، گرايش حزبي و جبهه سياسي نمي‌شناسيم و همه به تعبير حضرت امام (ره) يدواحده هستيم.»
ناطق‌نوري افزود: «وحدت ملي و حمايت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه به حق يكي از عوامل مهم حفظ امنيت و ثبات در كشور و منطقه بوده و براساس قانون اساسي وظيفه دفاع از تماميت ارضي كشور را در كنار ساير نيروهاي مسلح دارا است، وظيفه همگاني است؛ آن هم در شرايطي كه منطقه خاورميانه و برخي از ملت‌هاي مظلوم آن گرفتار نقشه‌هاي شوم و ناصواب استكبار و ايادي آن در منطقه هستند.»

ترامپ باور نمي‌كند رييس‌جمهور شده
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين گفت‌وگو به تحليل رفتار ترامپ پرداخت و گفت: « به نظر بنده اين سخنان يا بهتر بگويم رفتارهاي رييس‌جمهور فعلي امريكا را بايد در چند سطح مورد تحليل قرار داد. يك نگاه ناظر به رفتار و گفتار شخصي اوست كه به نظرم نشان‌دهنده نامتناسب بودن شخصيت فردي وي با موقعيت رياست‌جمهوري يك كشور است.»
به گفته او، به نظر مي‌رسد كه ترامپ هنوز باور نمي‌كند در يك فرآيندي رييس‌جمهور يك كشور بزرگ شده و هنوز در قالب مدير يك بنگاه اقتصادي و كاسبكارانه رفتار مي‌كند، يعني درك درستي از مفهوم منافع ملي كشورش در قياس با منافع شخصي‌اش ندارد لذا بخشي از عبارات و مطالبي كه گفته است، به‌خصوص در ارتباط با نام خليج‌فارس را بايد در اين سطح و در واقع تلاش براي بازاريابي تسليحاتي ارزيابي كرد.
ناظق نوري افزود: «همين‌طور مواضع عوام‌فريبانه و وعده‌هاي انتخاباتي او كه اتفاقا در اجراي قريب به اتفاق اين وعده‌ها زمينگير شده است.
در مورد ايران و موضوع برجام تصور مي‌كرد امكان به وجود آوردن اجماع عليه ايران را دارد كه اين هم منجر به شكست و باعث شكاف در جامعه امريكا شد، به‌گونه‌اي كه حتي در ميان بسياري از جمهوريخواهان و روشنفكران امريكايي هم موجي براي ابقاي برجام برخاسته است.
موضوع ديگري كه در اين ماجرا يك‌بار ديگر عيان شد، تاثير لابي صهيونيزم بر سياست‌هاي امريكاست كه به طرز تحقيرآميزي براي امريكاييان ظهور و بروز دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون