مديرعامل تاكسيراني تهران در پاسخ به انتقاد عدم كار تاكسيرانان در روزهاي باراني:
در جستوجوي راههاي جديد نظارت بر 80 هزار تاكسي هستيم
گروه اجتماعي| ديروز با ادامه بارش باران، ترافيك تهران دوباره قفل شد. اما قفل شدن ترافيك، تنها عارضه باران ديروز نبود. به سبك دوران مشابه، ديروز تاكسيهاي فعال نيز در شهر ناياب بودند و ترجيح ميدادند يا گوشه خيابان پارك كنند و مسافر سوار نكنند يا دربستي مسافر بزنند... همين مساله دليل مضاعفي شده بود براي بلاتكليفي مسافران و درعين حال كورشدن بيشتر گره ترافيكي تهران. اما از بخت بد يا خوب، اين معضل قديمي پايتخت مصادف شده بود با نشست خبري مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران. «عليرضا قنادان» صبح در اين نشست در پاسخ به اين سوال «اعتماد» كه چرا نظارتي بر عملكرد تاكسيها در روزهاي باراني و برفي نيست؟ گفت: حق با شماست. واقعيت اين است كه نميتوان 80 هزار تاكسي را با 300 نفر نيروي تاكسيراني كنترل كرد. به همين دليل به دنبال راهكارهاي جديدي هستيم كه اين نظارت را بيشتر كنيم. وي يكي از دلايل كمرنگ بودن نظارت بر تاكسيها را «مالكين فردي» آنها دانسته و گفت: به جاي اينكه تمامي تاكسيها در قالب چند شركت كار كنند، امروز ما 80 هزار تاكسي داريم كه 80 هزار مالك دارند. طبيعي است كه نظارت روي آنها كار بسيار مشكلي است و با روشهاي قديمي نميتوان نظارت خوبي روي آنها داشت. به همين دليل به دنبال آن هستيم تا تمامي تاكسيها در قالب چند شركت كار كنند و همانها نيز روي عملكردشان نظارت داشته باشند. وي ادامه داد: يكي ديگر از برنامههاي ما اين است كه تاكسيهاي هر منطقه را به خود آن منطقه واگذار كنيم تا آنها براي تردد اين خودروها برنامهريزي و كاركرد آنها را نيز كنترل كنند. وي اما در عين حال ادعا كرد كه باز هم نظارتهاي قانوني روي تاكسيها در حد توان انجام ميشود و از يكهزار و 800 رسيدگي به پروندههاي تخلفات يكهزار و 800 تاكسي در ايام نوروز به عنوان دليلي بر اين مدعا ياد كرد. اما نظارت بر عملكرد تاكسيها تنها موضوعي نبود كه قنادان به آن اشاره كرد. وي با بيان اينكه در حوزه اقتصاد تاكسيراني بايد وارد شويم، ادامه داد: در گذشته نظام تاكسيراني بر برخورد سلبي بوده است اما نظام رتبهبندي را براي تاكسيرانها انتخاب كردهايم كه بر اساس آموزش... رتبهبندي ميشوند. وي با اشاره به اينكه ما به دنبال توسعه ناوگان پاك در شهر هستيم، گفت: در سال گذشته 4 هزار و 500 تاكسي در سطح شهر تهران نوسازي شدند اما روند نوسازي به دليل عدم همراهي شركتهاي خودروساز طولاني شده است به گونهاي كه ده هزار خودرو در صف نوسازي هستند. وي همچنين با ذكر اينكه شهر تهران با داشتن 80 هزار تاكسي بزرگترين ناوگان تاكسي در منطقه را دارد در مورد وضعيت تاكسيهاي فرودگاه با بيان اينكه در فرودگاهها تنها تصميمگيرنده ما نيستيم، گفت: مديريت ناوگان حمل و نقل در اختيار مديريت فرودگاهها است و هر تصميمي كه ميگيريم امكان اجرا ندارد و از ناوگان فرودگاه امام تنها 350 خودرو زيرنظر مجموعه ما است و حتي گشتهاي نظارتي تاكسيراني نيز بايد با هماهنگي فرودگاه وارد شوند. مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران با بيان اينكه سهم تاكسيرانان در جابهجايي مسافران روزانه 4 ميليون و 200 هزار مسافر است كه 22 درصد خواهد بود، گفت: در لايحه جديد مدل نرخ قيمتگذاري را تغيير دادهايم و بر اساس وضعيت آبوهوا و... كرايهها تغيير ميكنند. همچنين براي سرويسهاي اينترنتي بر اساس كارايي تعيين نرخ كردهايم و به جاي آنكه براي سرويسهاي اينترنتي نرخ مشخصي تعيين كنيم از منفي 35 تا مثبت 80 قيمت تعيين كرديم و بسته به ناوگان مدرن و... تغيير ميكند؛ البته اين بدين معنا نيست كه تاكسيهاي اينترنتي به هر قيمتي ميتوانند مسافران را جابهجا كنند. در هيچ جاي دنيا خط طولاني نداريم كه در عين حال اتوبوس و مترو هم آن را پوشش دهد به عنوان مثال در خط تجريش- آزادي راننده تاكسي بايد چهار ساعت در پيك رفت و آمد داشته باشد كه اين اصلا به صرفه نيست. متاسفانه مدل شركتهاي تاكسيراني غلط است و سالها استخوان لاي زخم بود، مدل درآمدي شركتهاي تاكسيراني اين است كه از جيب راننده تاكسي درآمد كسب كند كه اين كار درستي نيست. مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران در مورد افزايش نرخ 30 درصدي خطوط گفت: متوسط افزايش كرايه 12 درصد است و آن 30 درصد ميانگين برخي خطوط در مواقع خاص است. قنادان در پاسخ به سوالي درمورد نحوه شناسايي تاكسيراناني كه كار واقعي آنها تاكسيراني نيست، گفت: شناسايي تاكسيرانهايي كه واقعا شغلشان اين نيست در دستور كار قرار گرفته است و در نظر داريم تا پروانه بهرهبرداري از تاكسي را به صورت جداگانه صادر كنيم يعني مالكيت خودرو براي هر كسي كه ميخواهد، باشد و راننده ديگري روي تاكسي كار كند. نكته حائز اهميت اين است كه حتما سقف 8 ساعت فعاليت پر شود و اگر اين اتفاق نيفتد پلاك تاكسي را خواهيم گرفت.
شناسايي تاكسيرانهايي كه واقعا شغلشان اين نيست در دستور كار قرار گرفته است و در نظر داريم تا پروانه بهرهبرداري از تاكسي را به صورت جداگانه صادر كنيم يعني مالكيت خودرو براي هر كسي كه ميخواهد، باشد و راننده ديگري روي تاكسي كار كند. نكته حائز اهميت اين است كه حتما سقف 8 ساعت فعاليت پر شود و اگر اين اتفاق نيفتد پلاك تاكسي را خواهيم گرفت.