• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4070 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲ ارديبهشت

جنايت در «بازگشت»

خشونت اسراييل عليه تظاهرات فلسطيني‌ها در 4 هفته گذشته 32 كشته و 1600 زخمي برجا گذاشته است

ميثم سليماني

 

 

براي اثبات جنايت در فلسطين اشغالي، ديگر نيازي به تحقيق و تفحص و اعزام بازرس وجود ندارد، حتي از پاي‌گيرنده‌هاي تلويزيوني هم مي‌توان جنايت را ديد البته اگر چشم بينايي وجود داشته باشد. روز جمعه پس از گذشت هفته‌ها از «تظاهرات بازگشت» در مرز نوار غزه با سرزمين‌هاي اشغالي باز هم درگيري‌ها ميان معترضان فلسطيني با نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي ادامه پيدا كرد و طي آن 4 نفر از فلسطيني‌ها به شهادت رسيدند و ده‌ها نفر نيز زخمي شدند. گفتني است طي هفته‌هاي اخير ده‌ها تن از مردم بيگناه و معترض فلسطيني بر اثر درگيري با نيروهاي امنيتي اسراييلي جان خود را از دست دادند. روز جمعه نيز فلسطينيان از شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار ايجاد يك كميسيون مستقل براي تحقيقات در مورد كشتار و زخمي شدن فلسطينيان در جريان اعتراضات در نوار غزه شدند.

رياض منصور، سفير فلسطين در سازمان ملل متحد اعلام كرد كه همكاران او در ژنور در حال انجام اقدامات ابتدايي و مشاوره‌هاي اوليه هستند تا بتوانند هفته آينده يك جلسه اضطراري را در شوراي حقوق بشر سازمان ملل ترتيب دهند تا در آن به قطعنامه‌اي براي محكوميت اين جنايات دست پيدا كنند. منصور در جمع خبرنگاران گفت: به نظر مي‌رسد كه نيروهاي اشغالگر اسراييلي هيچ ضابطه ندارند و آنها به حرف هيچ كس گوش نمي‌دهند و تنها به قتل عام ادامه مي‌دهند. همچنين رياض منصور در نامه‌اي كه به شوراي امنيت سازمان ملل ارسال كرد عنوان داشت كه يكي از آخرين جانباختگان تظاهرات اخير يك فرد معلول 25 ساله بوده است. لازم به ذكر است كه چهار هفته از تظاهرات بازگشت مي‌گذرد و در اين اعتراضات چندين هزار نفر در مرز نوار غزه با سرزمين‌هاي اشغالي عليه محاصره نوار غزه دست به اعتراض زدند و خواستار حق بازگشت پناهندگان فلسطيني به سرزمين‌شان شدند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت غزه، روز گذشته سربازان اسراييلي از پشت يك حصار مرزي شليك كردند كه موجب كشته شدن 4 فلسطيني شده است. طبق آمار از زمان آغاز اعتراضات در ماه مارس تاكنون 32 فلسطيني به شهادت رسيدند و بيش از 1600 نفر نيز زخمي شدند. گفتني است در تظاهرات روز جمعه از 4 شهيد، يك نفر نوجوان 15 ساله بوده است. اسراييل مدعي است كه از مرز خود دفاع مي‌كند و حماس از تظاهرات به عنوان پوشش براي حملات استفاده مي‌كند. بااين حال فلسطيني‌ها مي‌گويند كه افزايش تلفات نشان مي‌دهد كه ارتش اسراييل عليه معترضان بر خلاف قوانين بين‌المللي از سلاح‌هاي مرگبار استفاده مي‌كنند اين در حالي است كه تظاهرات‌‌كنندگان غيرمسلح تنها قصد دارند تا اعتراض خود به وضعيت موجود را به نمايش بگذارند. در شرايطي كه جوانان فلسطيني به خشن‌ترين وجه ممكن توسط نيروهاي صهيونيستي مورد حمله قرار مي‌گيرند، دني دنون، سفير ايالات متحده در اسراييل در اظهارنظري عنوان كرد: حماس همچنان به تحريك خشونت عليه اسراييل ادامه مي‌دهد. وي در ادامه از مقام‌هاي امريكايي خواست تا حماس را به دليل تشويق خشونت، ترويج بي‌ثباتي و تجاوز به زنان و كودكان و قرار دادن آنها در معرض آسيب محكوم كند. امريكا نيز كه به عنوان نزديك‌ترين متحد اسراييل در دولت ترامپ براي آنها سنگ تمام گذاشته است. شوراي امنيت سازمان ملل به دليل حمايت امريكا در اين خصوص هيچ اقدامي صورت نداده است اين در حالي است كه اقدامات اسراييل مورد انتقاد اكثر اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل است. همچنين وزارت امور خارجه امريكا براي اولين‌بار در گزارش سالانه خود با موضوع حقوق بشر در جهان از اصطلاح اراضي اشغالي براي كرانه باختري و نوار غزه استفاده نكرده است. اين وزارتخانه در گزارش سالانه خود آورده است كه گزارش‌ها در مورد نقض حقوق بشر از سوي رژيم صهيونيستي ادعا و تهمت است. طبق گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، وزارت امور خارجه امريكا بر خلاف گزارش‌هاي قبلي خود از اصطلاحات اسراييل، جولان، كرانه باختري و نوار غزه استفاده و براي اولين‌بار از به‌كاربردن عبارت اراضي اشغالي براي كرانه باختري و نوار غزه خودداري كرده است. اما سوال اصلي از مقام‌هاي اسراييلي اين است؛ مردمي كه سال‌ها در محاصره و شديدترين فشارهاي اقتصادي قرار داشتند و از حداقل امكانات زندگي بهره مند نيستند، چرا براي آنها هيچگونه حق اعتراضي وجود ندارد و براي توجيه رفتارهاي اشتباه خود عامل ديگري را دليل اين موضوع معرفي كرد.

با اين وجود در شرايطي كه كشورهاي عربي و مسلمان در سكوت كامل در برابر اين جنايت به سر مي‌برند و حتي در آخرين اجلاس سران اتحاديه عرب در عربستان هيچ حمايتي از معترضان نشد، برخي محققان و دادستان‌هاي بين‌المللي به دنبال ارسال پرونده جنايت اسراييل به ديوان كيفري بين‌المللي هستند ولي به دليل محدوديت‌هاي قانوني براي ارسال اين پرونده به نظر نمي‌رسد كه بتوان اميد زيادي به اجرايي شدن آن داشت.

در چند روز اخير در مرز سرزمين‌هاي اشغالي با غزه جنگ نامه‌ها نيز در جريان است. روز جمعه هواپيماهاي نظامي اسراييلي جزواتي را كه خواستار آن بودند كه فلسطيني‌ها از حصار مرزي دور شوند را روي سر آنها ريختند و هشدار دادند كه پيروي از دستورات حماس جان آنها را به خطر مي‌اندازد. در همين حال فلسطيني‌ها براي پاسخ به اين اقدام با استفاده از بادبادك‌ها متني را به سمت اسراييلي‌ها فرستادند كه در آن اعلام كردند بيت‌المقدس پايتخت فلسطين است و از آنها خواسته كه از رهبرشان حمايت نكنند. در حالي كه اكنون بيش از 2 ميليون نفر در غزه به سر مي‌برند همگي آنها خسته از وضعيت و نا اميد دست به اعتراض زدند تا شايد بتوانند از اين شرايط خارج شوند، محاصره مرزي تقريبا همه آنها را در قلمرو ساحلي كوچك گرفتار كرده است، اقتصاد از بين رفته و فقر عميق‌تر شده است. معمولا در طول روز ساكنان غزه كمتر از 5 ساعت برق دارند و بيكاري نيز بيش از 40 درصد است.

 

 

موساد پشت پرده ترور يك فعال فلسطيني در مالزي؟

 

دكتر فادي محمد بطش فعال و شخصيت آكادميك و مبلغ فلسطيني بامداد روز گذشته در حالي كه در راه رفتن به مسجد براي اقامه نماز صبح بود، به ضرب گلوله افراد ناشناس در مالزي به شهادت رسيد. به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين فادي برنده جايزه بهترين پژوهشگر عرب از سوي خزانه‌داري مالزي بود. گفتني است دو شخص سوار بر موتوسيكلت او را در مسير رفتن به مسجد در نزديكي خانه‌اش در كوالالامپور ترور و شهيد كردند. مهاجمان 10 گلوله به سمت او شليك كردند كه 4 گلوله به وي اصابت كرده و موجب شهادت فوري او شده است. پليس مالزي تحقيقات براي پي بردن به جزييات اين جنايت را آغاز كرده است. دكتر بطش 35 ساله و از ساكنان شهر جباليا بود كه 3 فرزند هم دارد. او استاد يكي از دانشگاه‌هاي مالزي و گفته مي‌شود امام يك مسجد هم بوده است. خانواده اين فعال فلسطيني موساد را به ترور وي متهم كرد. گفتني است كه موساد تاكنون فعالان و شخصيت‌هاي فلسطيني زيادي را ترور كرده است.

انصراف از حضور در سرزمين‌هاي اشغالي

 

ناتالي پورتمن، ستاره سرشناس سينماي هاليوود كه قرار بود ماه ژوئن براي دريافت جايزه‌اي به سرزمين‌هاي اشغالي سفر كند در اعتراض به حوادث خشونت‌آميز اخير در نوار غزه كه وي آن را «بسيار دردناك» توصيف كرده از اين سفر انصراف داد. به گزارش يورو نيوز بنياد ژنسيس، تشكيلات اهدا‌كننده اين جايزه بدون ذكر جزييات ماجرا و اشاره به حوادثي كه منجر به لغو سفرهنرپيشه سي و شش ساله امريكايي- اسراييلي به تل آويو شده، تاييد كرده كه خبر انصراف او را از نماينده‌اش دريافت كرده است. اين بنياد در سايت رسمي خود تصريح كرده كه با توجه به دريافت اين تصميم راه ديگري جز لغو مراسم اعطاي جايزه ندارد. در بيانيه بنياد ژنسيس به نقل از نماينده ناتالي پورتمن اشاره شده كه «حوادث خشونت‌آميز اخير در اسراييل بسيار دردناك است و براي وي راحت نيست در مراسمي عمومي كه در اين كشور برگزار مي‌شود، شركت كند. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون