• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4073 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۵ ارديبهشت

كميته روابط خارجي با رايي حداقلي نامزد تصدي وزارت خارجه امريكا را تاييد كرد

راي ناپلئوني پمپئو

ميثم سليماني

 

 

بيش از يك ماه از بلاتكليفي وضعيت وزارت خارجه امريكا مي‌گذرد. در حال حاضر وزارت خارجه با كفيل اداره مي‌شود و مايك پمپئو به عنوان نامزد تصدي اين سمت كماكان در پيچ و تاب گرفتن راي اعتماد از سناتورهاي امريكايي است كه توانست در نهايت موافقت اوليه سناتورها را در كميته روابط خارجي سنا كسب كند. رايي ناپلئوني كه در دقيقه نود موجب شد پمپئو بتواند از كميته جان سالم به در ببرد. مايك پمپئو به عنوان نامزد تصدي وزارت امور خارجه نمايش خوبي از خود در جلسه استماع نشان نداد و حتي در ميان جمهوريخواهان نيز مورد انتقاد قرار گرفت. تا لحظات پاياني قبل از راي‌گيري روز دوشنبه نيز حتي اين امكان وجود داشت كه پمپئو نتواند موافقت كميته روابط خارجي را كسب كند كه در آخرين لحظه يك راي، سرنوشت او را تغيير داد تا در صحن علني مجلس سنا وزارت او به راي گذاشته شود.

پيش‌بيني‌ها قبل از راي‌گيري نهايي حاكي از آن بود كه اكثريت كميته به پمپئو راي نخواهند داد اما سناتور رند پال كه پيش‌تر عنوان كرده بود به پمپئو راي مخالف خواهد داد قبل از راي‌گيري صحبتي با دونالد ترامپ داشت كه منجر به تغيير ذهنيت وي شد. نگراني اصلي رند پال در خصوص پمپئو كه اكنون رياست سيا را بر عهده دارد اين بود كه مايك پمپئو تعهد كافي به وعده دونالد ترامپ مبني بر خروج نيروهاي نظامي از افغانستان نداده است. رند پال اعتقاد داشت كه مايك پمپئو تعهدي به وعده‌هاي رياست‌جمهوري در سياست خارجي ندارد. با اين حال رند پال عنوان كرد، با دريافت اطمينان از رييس‌جمهور و مايك پمپئو در خصوص موافقت وي با مسائل مهم، تصميم گرفتم با تغيير نظر خود از نامزدي پمپئو حمايت كنم.

برخي معتقدند كه راي كميته روابط خارجي سنا تا حد زيادي نمادين بوده چراكه پمپئو راي كافي را در مجلس سنا براي انتخاب شدن داشته است زيرا دو سناتور دموكرات از پمپئو براي تصدي اين پست حمايت كرده بودند. اما طرفداران و حاميان ترامپ نمي‌خواستند بدون حمايت اوليه كميته روابط خارجي كار پمپئو براي تاييد به صحن علني سنا كشيده شود. زيرا حدود يك قرن است كه وزراي خارجه همواره در كميته روابط خارجي راي كافي را داشته‌اند.

اين كميته در نهايت 11 به 10 به مايك پمپئو راي اعتماد داد تا حداقل مايك پمپئو در حزب خود تاييد شود. اما به دليل يك اتفاق كميته نمي‌توانست توصيه خود را به مجلس سنا براي تاييد پمپئو ارسال كند چرا كه يكي از آن 11 جمهوريخواه براي راي دادن حضور نداشتند و در خارج از شهر و در مراسم تشييع جنازه بهترين دوست خود حضور يافته بود. البته راي منفي كميته روابط خارجي در خصوص نامزدي پمپئو لزوما مانع سنا نمي‌شود تا به وي براي تصدي پست وزارت خارجه راي ندهد. اما براي رهبران حزب جمهوريخواه حياتي است كه پمپئو را هرچه سريع‌تر تاييد كنند چرا كه مي‌خواهند او به عنوان وزير خارجه در نشست وزراي خارجه ناتو كه روز جمعه برگزار مي‌شود، حضور پيدا كند. از همين رو با توجه به سمبليك بودن راي و تسريع روند، باب كروكر، رييس كميته روابط خارجي از كريستوفرو كونز، سناتور دموكرات خواست به صورت داوطلبانه راي خود را تغيير دهد تا سريعتر نامزدي پمپئو در دستور كار سنا قرار گيرد. سناتور كونز گفت: سناتور ايساكسون يكي از نزديك‌ترين دوستان من است، او در شرايط سختي قرار داشت كه بخواهيم به شكلي وي را از سفر خود بازگردانيم تا راي دهد. در حالي كه كونز دلايل اين تصميم خود را به خبرنگاران توضيح مي‌داد يكي از معترضان به اين تصميم گفت: شما بيش از كشور مراقب دوست‌تان هستيد. گفتني است در حالي مايك پمپئو به شكلي ناپلئوني در كميته روابط خارجي مورد تاييد قرار گرفت كه يك سال پيش براي تصدي پست رياست سيا 14دموكرات آن را تاييد كردند اما بسياري عنوان كردند كه با او براي تصدي وزارت امورخارجه مخالف هستند.

لازم به ذكر است كه روز دوشنبه مقام‌هاي كاخ سفيد از دموكرات‌هاي سنا خواستند تا از نامزدي پمپئو حمايت كنند. سارا هاكبي سندرز، سخنگوي كاخ سفيد در گفت‌وگو با فاكس‌نيوز عنوان كرد دولت اميدوار است برخي اعضاي حزب دموكرات ذهنيت خود را تغيير دهند. دموكرات‌هاي زيادي عليه مايك پمپئو براي تصدي پست وزارت امورخارجه صحبت كردند. آنها معتقدند اظهارات پمپئو در خصوص استفاده از گزينه‌هاي نظامي به جاي ديپلماتيك و سخنان جنجالي او در خصوص مسلمانان و رويكرد او نسبت به مسائل ديپلماتيك موجب از بين بردن سياست خارجي دولت خواهد شد و عملا وزارت خارجه را با مشكل مواجه مي‌كند. گفتني است، برخي افراد و حتي سناتور‌ها بيش از اينكه نگران حضور پمپئو در وزارت خارجه باشند نگران آن بودند كه گزينه‌اي بدتر از پمپئو از سوي ترامپ معرفي شود از همين رو برخي سناتورهاي دموكرات تصميم گرفتند تا به مايك پمپئو راي دهند چرا كه عدم راي به پمپئو مي‌توانست عواقب بيشتري نسبت به راي ندادن به او در داخل كشور داشته باشد. انتظار مي‌رود رهبران مجلس سنا هرچه زودتر نامزدي مايك پمپئو را در صحن علني مجلس سنا به راي بگذارند.

به نوشته واشنگتن پست حاميان ترامپ معتقدند كه پمپئو در سمت مدير سيا، نقش بسيار مهمي در مشاوره به رييس‌جمهور در حوزه‌هاي امنيت ملي و سياست خارجي داشته است كه از جمله آن مي‌توان به چگونگي برخورد با توافق هسته‌اي ايران اشاره كرد كه در آستانه مهلت تمديد تحريم‌هاي آن قرار داريم. علاوه بر اين به تازگي فاش شده است كه مايك پمپئو سفري محرمانه به پيونگ يانگ داشته و با رهبر كره شمالي ديدار كرده است تا طرفين در خصوص شرايط حاكم بر ديدار ماه آينده سران دو كشور صحبت كنند. اما سوال اصلي اينجاست كه پمپئو وضعيتي بهتر از ركس تيلرسون خواهد داشت. جف ريتكه، از ديپلمات‌هاي پيشين وزارت خارجه امريكا اعلام كرد: تيلرسون با راي 56 به 43 در سمت وزارت خارجه مورد تاييد قرار گرفت كه براي وزيرخارجه سطح حمايت بسيار پاييني بود. وي مي‌افزايد: اگر پمپئو بتواند راي بيشتري را به دست آورد مي‌تواند اعتبار بيشتري را از مجلس سنا كسب كند. اما وي خاطرنشان كرد كه پمپئو از قدرت نفوذ بالايي در دو حزب برخوردار نيست و اين به معني مشكلات در سياست خارجي خواهد بود و مشخص نيست سياست‌هاي او مورد تاييد قرار بگيرد يا خير. با اين حال برخي كارشناسان هنوز منتظرند پمپئو در وزارت خارجه حضور پيدا كند و سپس در خصوص او و عملكردش سخن بگويند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون