• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4081 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت

عبدالله انوار در نشست «مفاخرپژوهي»

گاوس و ابوعلي‌سينا

عبدالله انوار در نشست «مفاخرپژوهي» گفت: رياضيدان‌هاي عالم سه شاهزاده رياضي معرفي مي‌كنند. يكي ارشميدس، يكي نيوتن و يكي هم گاوس ولي تمام رياضيدان‌ها معتقدند كه گاوس از دو نفر ديگر برتري دارد. خود من علم و زندگي گاوس را در بوعلي‌سينا ديدم.

نشست «مفاخرپژوهي» با همت انجمن مفاخر و آثار فرهنگي و با حضور حسن بلخاري قهي (رييس انجمن مفاخر وآثار فرهنگي و استاد دانشگاه تهران)، عبدالله انوار (عضو نويسنده، پژوهشگر و عضو شوراي علمي انجمن مفاخر وآثار فرهنگي)، منوچهر صدوقي‌سها (عضو شوراي علمي انجمن مفاخر وآثار فرهنگي) و كاوه خورابه (معاون پژوهشي انجمن مفاخر وآثار فرهنگي) به عنوان دبير نشست در محل سراي انديشه كميته علمي و فرهنگي سي‌ويكمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد.

كاوه خورابه با بيان اينكه محصول يك فضا، انديشه و بستر فرهنگي بايد خود را در محصولاتي نشان دهد كه آن محصولات مي‌تواند فيزيكال يا غيرفيزيكال باشد افزود: آثار مكتوب ما در حوزه‌هاي مختلف است و از دوران كهن تا به امروز مجموعه آثار نوشتاري را داريم كه عصاره و چكيده انديشه‌هاي ما است. محصول ديگري كه خود را متجلي و امروزه امكان گفت‌وگوي ما را با تاريخ فراهم مي‌كند آثار مكتوب ما در حوزه‌هاي مختلف است. درنهايت با مفاخري روبه‌رو هستيم كه پديدآورنده اين آثار هستند. بنابراين انجمن آثار و مفاخر فرهنگي هميشه اين مسووليت را براي خود در نظر گرفته كه در حوزه فرهنگي ايران دايما خود را مشغول و معطوف به آثار و پديدآورندگان آن كند.

خورابه با اشاره به تاريخ انجمن آثار مفاخر فرهنگي و آوردن مثال‌هايي از كارهايي كه در اين انجمن صورت گرفته، افزود: اگر امروز براي بزرگي بزرگداشت مي‌گيريم و اثري را بازنشر مي‌دهيم و به آن توجه مي‌كنيم، اينها فقط ارايه يك داده به جامعه نيست بلكه مي‌خواهيم از مجموعه اين داده‌ها به يك كليت و گزاره دانشي به نام اطلاعات برسيم. از مجموعه اين اطلاعات دانش به دست آوريم و درنهايت با يكدل شدن اين دانش‌ها به سمت حكمت حركت كنيم.

حسن بلخاري در شروع صحبت‌هاي خود به معرفي انجمن مفاخر آثار فرهنگي پرداخت و گفت: اين انجمن قديمي‌ترين و ماندگارترين انجمن فرهنگي كشور است و در دو دوره پهلوي اول و دوم زيرنظر مستقيم شاه قرار داشته و درحال حاضر هم رياست‌جمهوري، رييس عالي اين انجمن هستند كه اين بيانگر آن است كه در كشور مساله فرهنگ در اولويت است.

رييس انجمن مفاخر و آثار فرهنگي ادامه داد: از ديدگاه يوناني‌ها هر آنچه بشر در آن مدخليت داشته باشد، خواه نظري يا عملي، صناعت است و آنچه انسان در آن دخالتي ندارد، طبيعت است. ما در انديشه ايراني اسلامي به هر چه نظرا و عملا در قلمرو صناعت انساني قرار گيرد، اثر مي‌گوييم كه يك وجه آن به آثار مكتوب و يك وجه آن به آثار فيزيكال و تكنيكال در حوزه ادبي برمي‌گردد كه آنها هم جزو هويت ما محسوب مي‌شود. بنابراين اثر در انجمن آثار و مفاخر فرهنگي حيطه معنايي بسيار وسيعي دارد.

بلخاري با بيان اينكه كلمه مفاخر بعد از انقلاب به نام انجمن اضافه شد، بيان كرد: مساله مفاخر سبب شد كه بزرگداشت عالمان هم جدي گرفته شود. انجمن تا به حال 172 مراسم برگزار كرده و از 172 بزرگ اين كشور تجليل و تكريم به عمل آورده است. از سعادت‌هاي من اين است كه اولين تكريم و تجليلي كه در دوران مسووليت بنده انجام شد، تجليل از استاد انوار بود. وي در پايان افزود: به هرحال مساله مفاخر كه در غايت خودش احياي ميراث تمدني و انتشار فرهنگ ما است اولويت اصلي انجمن است و اميدواريم در اين زمينه موفق باشيم.

علم و زندگي گاوس را در بوعلي‌سينا ديدم

در ادامه عبدالله انوار به سخنراني درباره بوعلي سينا و انديشه او پرداخت و گفت: رياضيدان‌هاي عالم سه‌شاهزاده رياضي معرفي مي‌كنند. يكي ارشميدس، يكي نيوتن، و يكي هم گاوس ولي تمام رياضيدان‌ها معتقدند كه گاوس از دو نفر ديگر برتري دارد. خود من علم و زندگي گاوس را در بوعلي‌سينا ديدم.

او با تعريف زندگي گاوس و بيان خاطره‌اي از نبوغ او گفت: دقيقا عين اين زندگي براي بوعلي سينا اتفاق افتاده است. خوشبختانه بوعلي‌سينا قسمتي از زندگي خود را نوشته كه برخي مسائل زندگي او در آن مكتوب است. بحث امروز من درباره بوعلي سينا در مورد قسمتي است كه تاكنون كمتر به آن پرداخته شده است.

انوار به معرفي كتاب‌هاي ابن‌سينا و بيان خاطراتي از نبوغ او در پزشكي، رياضيات، موسيقي، فلسفه و... پرداخت و بيان كرد: اين مسائل را براي جوان‌ها مي‌گويم تا بدانند چه بزرگاني را داشته‌ايم. اين مسائل و نتايج به من مي‌گويد كه اين فرهنگ بزرگ قطعا ايراني است و به گفته خود ابن‌خلدون كه مي‌گويد، هرچه داريم از نوابغ فقه ايراني است نمي‌توان آن را به علوم اسلامي ربط داد. فرهنگ بزرگ ايراني كه متاسفانه امروز پراكنده شده، اينچنين بزرگاني را در خود داشته و اميدوارم نسل جوان به اين فرهنگ نگاه كند و اين بزرگان را بشناسند.

فلسفه ابن‌سينا همچنان جاري، ساري

و زنده است

منوچهر صدوقي‌سها، آخرين سخنران اين نشست در شروع صحبت‌هاي خود گفت: ابن‌سينا امروز در عرصه فرهنگي دنيا وجود دارد اما حضوري كه در ايران دارد با حضور او در ساير كشورها فرق دارد. در كشورهاي ديگر ابن‌سينا يك مساله براي تاريخ فلسفه است، چون آنها فلسفه ابن‌سينا را قبول ندارند. اما در ايران اين‌طور نيست. در ايران ابن‌سينا زنده است و مكتب او دست به دست به ما رسيده است به طوري كه ما مي‌توانيم اساتيد خود را بشماريم تا به ابن‌سينا برسيم و شاگردهاي او را به خودمان برسانيم. فلسفه ابن‌سينا همچنان جاري، ساري و زنده است. او در ادامه به حكيماني كه در تهران زيست كرده‌اند اشاره كرد و به طور خلاصه مسائلي درباره زندگي و علم آنها مطرح كرد. اين نشست با پرسش و پاسخ شركت‌كنندگان به پايان رسيد. ايبنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون