• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4083 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

استاندار خوزستان در برنامه تلويزيوني ساخت ايران از شبكه يك:

گام نخست حمايت از كالاي داخلي فرهنگ‌سازي است

استاندار خوزستان با اشاره به اهميت حمايت از كالاي داخلي گفت: براي حمايت و تقويت توليدات داخلي گام نخست ايجاد و نهادينه كردن گفتمان اين امر و فرهنگ‌سازي است.

غلامرضا شريعتي به عنوان نخستين استاندار دعوت شده در برنامه تلويزيوني ساخت ايران از شبكه يك با بيان اينكه استانداران به عنوان متوليان استان مي‌توانند نقش مهمي در حمايت از توليد داخل داشته باشند، بيان كرد: در زمينه فرهنگ‌سازي براي حمايت از توليدات داخلي به كمك دستگاه‌هاي اجرايي مي‌توانيم اين فرهنگ را توسعه دهيم و اين موضوع در شوراي آموزش و پرورش كه رياست آن را استانداران برعهده دارند مي‌تواند در دستور كار قرار گيرد تا از اين طريق يك گفتمان ملي شكل بگيرد. وي افزود: به عقيده بنده، نظر رهبر معظم انقلاب در ابتدا فرهنگ‌سازي و ايجاد گفتماني در اين زمينه بود تا اينكه در يك سال حتما كالاي ايراني خريداري شود. استاندار خوزستان با تاكيد بر نهادينه شدن گفتمان حمايت از توليدات داخلي توضيح داد: تداوم شعار حمايت از كالاي داخلي به چند سال زمان نياز داردكه لازم است سرلوحه كار قرار گيرد تا بتوانيم به تدريج اين امر را به گفتمان رايج در جامعه تبديل كنيم لذا از اين منظر استانداران مي‌توانند نقش اساسي داشته باشند و با بسيج امكانات و آماده كردن جامعه و سوق دادن جامعه به آن سمت تلاش كنند و اين گفتمان را گفتمان غالب استان خود كنند.

وي با اشاره به اينكه مصرف‌كنندگان حقوقي دارند و توليدكنندگان نيز تكاليفي برعهده دارند، توضيح داد: توليد‌كننده موظف است كالاي خوب و باكيفيت توليد كند و بتواند رضايت مشتري را جلب كند تا در بازار رقابت حضور فعالي داشته باشد. شريعتي بيان كرد: ما بايد كالاي باكيفيت خريداري كنيم و هزينه‌هاي سبد خانوار را كاهش دهيم، بسياري از كشورها كار خود را از پله اول شروع كردند به عنوان مثال شعار سال 1956 كشور سنگاپور «كالاي سنگاپوري بخر» شد يا در سال 1963 «كالاي با كيفيت سنگاپوري بخر» را شعار قرار دادند به طوري كه ابتدا به حمايت و گسترش عرصه توليد پرداختند سپس فضاي تقاضاي توليد را ايجاد كردند. وي با بيان اينكه با ايجاد تقاضا براي كالاي داخلي، عرضه هم به تبع آن گسترش پيدا مي‌كند، افزود: در مرحله بعد كالاي داخلي بايد قادر به رقابت با محصولات خارجي باشد تا كالاي توليد داخل تداوم حيات و پايداري داشته باشد. استاندار خوزستان توضيح داد: در خوزستان از حدود چهار سال گذشته تلاش شد كالاي توليد استان خريداري شود و بدين‌منظور تيمي براي نظارت بر اين امر تشكيل شد اما در عين حال رقابت كنار گذاشته نشد و به نوعي تعرفه ترجيحي و امتياز‌هاي ترجيحي به كالاهاي توليد استان داده شد تا حداقل 60 درصد از خريدها از كالاهاي داخل استان باشد. وي افزود: ميزان خريد كالا در سال 94 از حدود 18 هزار ميليارد تومان به 51 هزار ميليارد تومان خريد در سال 96 رسيد و همين امر نشان مي‌دهد كشور از ركود خارج شده است و سرمايه‌گذاري و توليد افزايش يافته است.

شريعتي ادامه داد: بر اساس سامانه كارا براي ايجاد يك شغل تقريبا 720 ميليون ريال نياز است اما در استان خوزستان اين رقم بيشتر است و حدود 920 ميليون ريال تا يك ميليارد ريال است چراكه در خوزستان صنايع مادر و كارها زيرساختي و بنيادي هستند. وي اظهار كرد: حمايت از صنايع نبايد در قالب حمايت‌هاي بي‌حد و حصر باشد و در عين حال نبايد در چنين شرايطي به گونه‌اي عمل كنيم كه كاملاً بنگاه‌ها رها شوند، دولت بايد سياستگذاري كند و اقتصاد نهادگرا را دنبال كند و در عين حال حمايت‌هاي لازم در حوزه‌هاي زيرساختي از توليد انجام شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: محصولاتي داريم كه توليدات استراتژيك محسوب مي‌شوند و بايد تحت پوشش قرار گيرند و تقريبا همه كشورها كالاهاي استراتژيك خود را در كشور خودشان توليد مي‌كنند مگر آنكه شرايطش را نداشته باشند، همچنين محصولات ديگري وجود دارد كه جزو كالاهاي مهم به شمار مي‌روند اين كالاها در عين حال كه امكان رقابت‌پذيري دارند بايد در دوره زماني مشخص مورد حمايت قرار گيرند تا تحقق و توسعه اين توليدات شكل بگيرد.

 

فضاي كسب و كار هنوز حال مساعدي ندارد

وي ادامه داد: فضاي كسب و كار در كشور اگرچه در سال‌هاي اخير بهبود يافته اما هنوز شرايط مساعدي ندارد، در خوزستان نيز اين وضعيت نسبت به متوسط كشوري مقداري نامناسب‌تر است. شريعتي با بيان اينكه بايد فضاي كسب و كار را بهبود بخشيم و سرمايه‌گذار را تكريم كنيم، گفت: بايد شرايط لازم را براي سرمايه‌گذار فراهم كرد و امنيت سرمايه‌گذاري را بالا برد و در اين راستا دستگاه‌هاي متولي صدور مجوز سرمايه‌گذاري بايد در حد ممكن به حداقل برسند. وي گفت: خوزستان از نظر صدور مجوز براي سرمايه‌گذار نسبت به ساير استان‌ها شرايط بدتري دارد اگر در برخي استان‌ها سرمايه‌گذار نياز است از هفت يا 12 سازمان مجوز بگيرد اما در خوزستان يك سرمايه‌گذار نياز به 23 مجوز دارد و دليل آن هم پتانسيل‌هاي زياد خوزستان است.

 

ايجاد پنجره واحد براي كاهش

موانع سرمايه‌گذاري

استاندار خوزستان ادامه داد: صدور اين تعداد مجوز براي يك سرمايه‌گذار در خورستان روند سرمايه‌گذاري را كند مي‌كند و بروكراسي‌هاي اداري را افزايش مي‌دهد به طوري كه دريافت يك مجوز تا 2 سال هم طول مي‌كشد البته در اين حوزه اقداماتي انجام شده و در حال طراحي پنجره واحد سرمايه‌گذاري با هماهنگي شركت‌هاي فناوري هستيم كه اين طرح مراحل آخر را طي مي‌كند و فعلا فاز نخست آن راه‌اندازي شده است. وي بيان كرد: 780 فرآيند لازم براي سرمايه‌گذاري احصا شده است كه اين تعداد را به حدود 160 فرآيند كاهش داده‌ايم و با استفاده از برنامه‌ريزي و طراحي نرم افزار مذكور تلاش مي‌شود تا سرمايه‌گذار بتواند به سهولت مراحل مورد نياز سرمايه‌گذاري را طي كند. شريعتي بيان كرد: اميدواريم پنجره واحد امسال به صورت كامل در خوزستان راه‌اندازي شود ضمن اينكه وزارت اقتصاد و دارايي نيز اين برنامه را از خوزستان درخواست كرده تا در كل كشور اجرا شود. وي با اشاره به جزييات برنامه پنجره واحد گفت: تاكنون قريب به 16 ماه روي اين برنامه كار شده كه كاري بسيار زيرساختي و اساسي در اين حوزه به شمار مي‌رود و از اين طريق قادر خواهيم بود فساد احتمالي را به حداقل رساند، بهبود در فضاي كسب و كار ايجاد كرد و روند‌ها را سالم‌تر كرد. استاندار خوزستان يادآور شد: روند سرمايه‌گذاري در كشور به علت موانع بروكراسي و اداري كه بر سر راه است كند است به طوري كه سرمايه‌گذار عطاي سرمايه‌گذاري را به لقايش مي‌بخشد. سرمايه‌گذار بايد با طيب خاطر فقط به امر سرمايه‌گذاري، اشتغال و توليد بپردازد و هر روز نگران موانع نباشد. وي تصريح كرد: در خوزستان تلاش مي‌كنيم به تدريج شرايط لازم براي تسهيل سرمايه‌گذاري را فراهم كنيم و در اين راستا شوراي جذب سرمايه‌گذاري استان فعال شده و پروژه‌هاي زيادي فاينانس شده‌اند همچنين تعداد ديگري پروژه در مرحله اداري است يا اينكه از صندوق توسعه، اعتبار آن جذب شده است. شريعتي اضافه كرد: سود بانكي كه در كشور از سرمايه‌گذاران اخذ مي‌شود نسبت به كشورهاي ديگر بيشتر است و اين رقابت را سخت مي‌كند البته در زمينه بانكي كارهاي خوبي شده است و بانك‌ها بهتر از گذشته پاي كار هستند و به توليد كمك مي‌كند اما هنوز لازم است در اين زمينه اقدامات مهمي انجام شود.

 

فرصت‌هاي متنوع سرمايه‌گذاري در خوزستان

وي با اشاره به فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در خوزستان ادامه داد: در خوزستان پتانسيل‌هاي زيادي براي سرمايه‌گذاري وجود دارد خوزستان بيشترين نفت كشور را دارد و صنعت نفت، پشتيباني آن و توليد قطعات مورد نياز نفت يكي از زمينه‌هاي خوب سرمايه‌گذاري است. استاندار خوزستان افزود: همچنين پتروشيمي جزو صنايع اصلي خوزستان است و بايد نقش بيشتري در خريد استان ايفا كند، صنايع پتروشيمي آن طور كه بايد، مانند ساير دستگاه‌ها به اين حوزه ورود نداشته‌اند و انتظار مي‌رود اهتمام بيشتري در اين زمينه داشته باشند. وي فولاد، كشاورزي، نيشكر، صنايع تبديلي كشاورزي را از ديگر فرصت‌هاي خوب سرمايه‌گذاري در خوزستان برشمرد و گفت: بعد از اجراي طرح 550 هزار هكتاري مقام معظم رهبري حداقل نياز به 10 كارخانه توليد قند از چغندرقند داريم كه يكي از اين كارخانه‌ها در شوش اخيرا پس از يك دوره تعطيلي به چرخه توليد بازگشته است. كارخانه قند شوش سال‌ها متوقف و متروك بود و در راستاي اقتصاد مقاومتي در طول 2 سال اخير بعد از 15 سال تعطيلي مجددا راه‌اندازي شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون