• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4083 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

سيدحسين نقوي‌حسيني در گفت‌وگو با «اعتماد»:

استان «خرداد»، نه «15 خرداد»!

عليرضا كيانپور

 

 

ميانه هفته جاري بود كه خبري كوتاه به نقل از سيدحسين نقوي حسيني، نماينده اصولگراي ورامين در مجلس شوراي اسلامي درمورد تشكيل استاني جديد با عنوان عجيب «15 خرداد» با واكنش‌هاي بسياري به‌ويژه در فضاي مجازي روبه‌رو شد. با اين همه، استفاده از يك موعد تاريخي به عنوان نام استان جديد به‌قدري عجيب بود كه اصل موضوع يعني ضرورت تشكيل اين استان كمتر مورد توجه قرار گرفت. نقوي‌حسيني اما حالا به «اعتماد» گفته است كه منظورش از استان جديد «15 خرداد» همان استان «خرداد» بوده و همچنين تاكيد دارد پيشنهاد تشكيل اين استان جديد مربوط به ابتداي كار دولت يازدهم و زماني بود كه در مجلس نهم، رياست مجمع نمايندگان استان تهران را برعهده داشت اما به هر حال، طرح مجدد اين موضوع در روزهايي كه 30 كرسي پايتخت را 30 كانديداي «ليست اميد» قبضه كرده و نمايندگان چند شهرستان ديگر استان همچون دماوند و پاكدشت نيز اصلاح‌طلبند، ابعاد ديگري يافته است.

 

به‌تازگي خبري از قول شما مبني بر تاسيس استان «15 خرداد» منتشر شد؛ ماجرا از چه قرار بود؟

اين خبر مربوط به طرحي است كه فعلا در مراحل اوليه قرار دارد. در سال نخست دولت آقاي روحاني در حدود سال‌هاي 92 يا 93 هنگامي كه به‌همراه نمايندگان استان تهران با ايشان تشكيل جلسه داديم، اين مساله را مطرح كرديم. من در آن زمان رييس مجمع نمايندگان استان تهران بودم.

منظورتان دوره نهم مجلس است؟

بله. در آن جلسه به عنوان رييس مجمع نمايندگان استان اين موضوع را طرح كردم كه استان تهران با اين سطح گستردگي و جمعيت مشكلات بسياري دارد و اگر بتوانيم با تبديل اين استان به 3 استان، به‌نحوي كه تهران غربي، تهران شرقي و تهران مركزي را تشكيل دهيم، شايد بتواند به مديريت امور و رفع بخشي از معضلات و مشكلات كمك كنيم كه اتفاقا روحاني هم اين مساله را تاييد كرد و گفت موافقم كه مطالعات لازم در اين رابطه صورت گيرد. درپي آن نشست ما طرح تشكيل استان «خرداد» را ارايه كرديم كه البته در رسانه‌ها با عنوان «15 خرداد» مطرح شده است.

اتفاقا همين عنوان «15 خرداد» براي استان جديد با واكنش‌هايي در رسانه‌ها روبه‌رو شد.

بله. ما عدد نگفتيم. البته آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، بخشي از سخنراني بنده بوده و در اين رابطه با هيچ رسانه‌اي مصاحبه نكرده‌ام. متاسفانه همان متن سخنراني بنده در رسانه‌ها بازتاب يافته كه ممكن است به اشتباه گفته باشم «15 خرداد» اما به هر حال آنچه مدنظر ما بوده، تشكيل استان «خرداد» با مجموعه 3 شهرستان قرچك، ورامين و پيشوا بوده كه حدود يك ميليون جمعيت دارند. به هر حال جمعيت پايه براي تشكيل استان، يك ميليون نفر است. ازطرفي اين منطقه، از وسعت سرزميني لازم برخودار است و داراي ظرفيت‌هاي صنعتي، اقتصادي، كشاورزي و... نيز است. نكته مهم ديگر اينكه ما اين موضوع را در حد طرح پيشنهاد كرده‌ايم كه البته مطالعاتي در منطقه درمورد اين طرح انجام شده و ظرفيت‌هاي آن احصا شده است. همچنين در نطق‌ها و مكاتبات نيز اين پيشنهاد را مطرح كرده‌ايم، منتها همان‌طور كه در آن سخنراني نيز اشاره كردم، تبديل يك منطقه به استان داراي مراحل متعدد و فراواني است.

اين سخنراني كجا انجام شده؟آيا موضوع را در جمع مردم منطقه مطرح كرده بوديد؟

بله! يك مراسم منطقه‌اي بود. به هر حال همان‌جا هم اشاره كرده‌ بودم كه اين مراحل متعدد تشكيل استان جديد بايد به‌دقت طي شود و ابتدا بايد وزارت كشور مطالعات خود را انجام داده و طرح اوليه را تهيه كند و در ادامه در هيات دولت مطرح شود. پيش از مطرح شدن در هيات دولت نيز لازم است طرح در شوراي عالي امنيت ملي مورد بررسي قرار گيرد و اين شوراي عالي درباره طرح اظهارنظر كند و مطابق معمول مصوبات شوراي عالي امنيت ملي بايد به تاييد مقام معظم رهبري برسد و پس از دريافت تاييديه مقام معظم رهبري، طرح به هيات دولت مي‌آيد و پس از تصويب طرح در اين هيات، موضوع بايد در قالب لايحه در اختيار مجلس قرار گيرد و درنهايت نيز تا زماني كه مجلس اين لايحه را به تصويب نرساند و شوراي نگهبان نيز مصوبه مجلس را تاييد نكند، امكان اجراي آن فراهم نخواهد بود. بنابراين تشكيل استان به اين شكل نيست كه گروهي در وزارت كشور بنشينند و درباره استان شدن يك منطقه تصميم بگيرند. درمجموع اينكه توضيح داده‌ام كه مراحل پيچيده و فراواني بايد طي شود.

در حال حاضر اين طرح در چه مرحله‌اي قرار دارد؟

فعلا موضوع طرح شده است.

يعني هنوز اين طرح مكتوب نشده است؟

خير. از طرف وزارت كشور طرحي تهيه نشده است.

شما در مجلس نيز موضوع را پيگيري مي‌كنيد؟

درواقع روال كار اين است كه براي استان شدن يك منطقه بايد ابتدا يك كتابچه تحقيقاتي تهيه شود. كاري كه ما انجام داديم، اين بود كه خودمان نسبت به تهيه اين كتابچه وارد عمل شديم و هم‌اكنون درحال انجام اين كار هستيم و در نهايت اين كتابچه را تقديم وزارت كشور خواهيم كرد.

هم‌اكنون اين كتابچه تهيه شده است؟

در حال انجام است.

پيش‌بيني مي‌كنيد حدودا تا چه زماني اين كار به انجام برسد؟

زمان دقيقي كه نمي‌توان اعلام كرد. كارشناسان بايد ظرفيت‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و همچنين دلايل توجيهي آن را بررسي كنند.

انگيزه انتخاب نام «خرداد» براي اين استان جديد چه بوده است؟

همانطور كه مي‌دانيد ورامين، قرچك و پيشوا منشأ قيام 15 خرداد بوده‌اند و دليل انتخاب اين نام نيز همين مساله است.

بنابر اين انگيزه اصلي همان قيام 15 خرداد است؟

بله! همه ورامين را شهر قيام 15 خرداد مي‌شناسند و به همين جهت ما پيشنهاد كرديم كه استان «خرداد» تشكيل شود.

فكر مي‌كنيد تبديل شدن اين چند شهرستان به يك استان لزوما در مديريت منطقه تاثير مثبت خواهد داشت؟ آيا قرار است در اين صورت بودجه بيشتري به منطقه تخصيص يابد؟

خير. بلكه اتفاقي كه مي‌افتد اين است كه رديف بودجه مستقل در اختيار منطقه قرار مي‌گيرد. نكته مهم‌تر اين است كه در صورت تبديل شدن به استان، متولي رسيدگي به امور استاندار خواهدبود. ادارات خدمت‌رسان، به اداره‌كل تبديل شده و سطح خدمت‌رساني به شهروندان ارتقا مي‌يابد. هم‌اكنون استان ايلام تنها 350 هزار نفر جمعيت دارد اما استاندار، ادارات كل و تشكيلات متعدد اداري دارد، درحالي كه منطقه قرچك، ورامين و پيشوا با يك ميليون جمعيت، فرماندار داريم و امور را در ادارات تمشيت مي‌كنيم كه طبيعتا تفاوت فراواني دارد.

هم‌اكنون بحثي درمورد افزايش 40 نماينده به تعداد نمايندگان مجلس مطرح است كه يكي از بخش‌هايي كه قطعا با افزايش تعداد نماينده روبه‌رو مي‌شود، همين بخش ورامين، پيشوا و قرچك است. آيا فكر نمي‌كنيد در اين صورت نيازي به استان شدن منطقه نباشد؟

اين‌كه مربوط به قوه مقننه است و صرفاً يك تريبون به قوه مقننه اضافه مي‌شود كه البته گام مهمي است اما اين مساله با حوزه اجرايي و دولت متفاوت است.

 


همه ورامين را با قيام 15 خرداد مي‌شناسند.

پيشنهاد تشكيل استان خرداد مربوط به ابتداي دولت روحاني بود و رييس‌جمهور ايده تبديل «تهران» به 3 استان را تاييد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون