• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4083 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

آغاز انتخابي تيم‌هاي ملي كشتي از امروز در تهران

جنگ براي رسيدن به جهاني و بازي‌هاي آسيايي

اميررضا احمدي

 

 

مرحله دوم رقابت‌‌هاي انتخابي تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي، روزهاي 19تا21 ارديبهشت ماه در سالنِ پيرِ هفتِ تير، برگزار مي‌شود. رقابت‌هايي كه يك‌بار ديگر شور و هيجان را به كشتي دوستان هديه مي‌دهد و عاشقانِ كشتي مي‌توانند با حضور در سالن پر خاطره و نوستالژيك هفتم تير، يك آخر هفته لذت‌بخش را با طعم خاطره بازي و البته لذت بردن از رقابت‌هاي انتخابي، تجربه كنند. به همين بهانه برآن شديم تا در گزارشي به بررسي مسابقات انتخابي و چند و چون برگزاري آن بپردازيم.

راه موفقيت از انتخابي مي‌گذرد

چند سالي است فدراسيون كشتي رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي را در تمامي اوزان بنا نهاده و سيستم‌هاي قديمي و گلخانه‌اي را كنار گذاشته تا نفراتِ مدعي، با عبور از فيلتر انتخابي دوبنده تيم ملي را در مسابقات جهاني بر تن كنند؛ مسابقاتي كه از آن به عنوان «فرآيند انتخابي تيم‌هاي ملي» ياد مي‌شود و راهِ اصلي رسيدن به دوبنده تيم ملي است. در تعريف كلمه «فرآيند» آمده است كه؛ «فرآيند عبارت است از مجموعه عمليات و مراحل لازم براي رسيدن به يك هدف مشخص كه با يك روند متداوم و تدريجي براي منجر شدن به هدف مد نظر پيش مي‌رود. » فدراسيون كشتي هم دقيقا به دنبال همين هدف است؛ برگزاري رقابت‌هايي منسجم و قانون‌مند، با حضور تمامي مدعيان براي پيمودن مسير تعيين شده و رسيدن به هدف مورد نظر؛ البته كه در اين سال‌ها، اين مسابقات بطور كاملا مطلوب برگزار نشده و هر ساله مخالفان مختلفي داشته، اما قدم گذاشتن در مسير برگزاري انتخابي و ايجاد يك روند تكاملي و بهبود هر ساله شرايط برگزاري، باعث مي‌شود تا سال به سال فرآيند انتخابي تيم ملي بهتر و بهتر جا بيفتد و در نهايت با تثبيت اين امر، سال‌هاي سال كشتي‌گيران ملي‌پوش را از دل اين رقابت‌ها انتخاب كرد تا كمترين شبهه‌اي در خصوص انتخاب نفرات پيش نيايد و شايسته‌ترين فرد دوبنده تيم ملي را صاحب شود؛ بنابر اين فدراسيون كشتي و در رأس آن رسول خادم، نه تنها بايد در راستاي برگزاري مسابقات انتخابي حتي گامي عقب‌نشيني نكنند، بلكه با انجام اصلاحاتي، هر ساله آن را تكامل بخشند و پيچ و مهره‌هاي آن را سفت كنند تا در نهايت يك فرآيند مثمر ثمر براي كشتي ايران باقي بماند. در بالا هم اشاره كرديم كه براي تثبيت يك فرآيند، يك روندِ تدريجي و پيوسته لازم است تا با آزمودن روش‌هاي مختلف در نهايت يك روش هميشگي نهادينه شود. ذكر اين نكته هم لازم است كه هيچ قانوني بي‌ايراد نيست؛ اما قوانين بهتر و كم‌ايرادتر هميشه وجود داشته و كمك حال افراد و سيستم‌هاي حاكم بوده‌اند و اصلاح قوانين همواره بهترين راه براي رسيدن به يك شرايط ايده‌آل است.

 

رقابت‌هاي انتخابي امسال

از نكات مثبت مسابقات انتخابي امسال مي‌توان به برگزاري آن در سالن قديمي هفت تير و بازگشت شور به اين مكان خاطره انگيز، برگزاري مسابقات در دو مرحله و محك زدن چند باره كشتي گيران براي غربال كردن بهترين‌ها اشاره كرد. اما از همين برگزاري مسابقات در دو مرحله مي‌توان به عنوان يك ايراد اشاره كرد؛ نفسِ اين عمل يعني برگزاري مسابقات در دو مرحله ايده خوبي است و مي‌تواند به انتخاب شدن نفرات شايسته‌تر كمك كند، اما برگزاري دو مرحله‌اي مسابقات در فاصله زماني كم، مي‌تواند باعث صدمه ديدن برخي كشتي گيران شود يا خيلي‌ها نتوانند در اين مدت كم، بدن خود را ريكاوري كنند كه همين باعث تحليل رفتن بدن آنها مي‌شود كه سر بزنگاه‌هاي حساس كم بياورند. از طرفي طبق قوانين اتحاديه جهاني، مسابقات در سال جديد بايد در دو روز انجام شود و صبح هر روز، وزن كشي صورت بگيرد اما در مسابقات انتخابي امسال در مرحله اول، وزن‌كشي مسابقات در يك روز برگزار شد كه همين مي‌تواند باعثِ ايجاد مشكلاتي در شناخت نفرات يا وفق دادن كشتي گيران با شرايط مسابقات برون مرزي يا جهاني شود و البته به برخي تصميمات بعد از مرحله اول بايد اشاره كرد. بعد از پايان آن انتخابي، شوراي فني در جلسه‌اي نفرات اول وزن 70كيلوگرم و 92كيلوگرم را به دليل نبود مدعي جدي در مرحله دوم، از حضور در اين مرحله معاف كرد در حالي كه در وزن 57 و61كيلوگرم نيز، چنين وضعيتي وجود داشت اما همان كشتي گيران حاضر در مرحله اول بايد در مرحله دوم هم در دو وزن اول به مصاف يكديگر بروند. اما با تمامي اين تفاسير، در كل مي‌توان اميدوار بود كشتي ايران با اين روند در سال‌هاي آتي در مسابقات مختلف دوباره قدرت خود را به رخ رقيبان بكشد و در نهايت در المپيك 2020، مثل هميشه آبروي ورزش ايران را حفظ كند. خيلي‌ها هم ممكن است به برگزاري انتخابي و دلخوش بودن به نتيجه آن براي موفقيت نهايي در المپيك توكيو بدبين باشند و اذعان كنند با اين روش كشتي ايران توفيقي نخواهد داشت و كفگير كشتي ايران به ته ديگ خورده و غيره. اما خوب است اين را به ياد داشته باشيم كه هيچ تيمي در دنيا كامل نيست؛ كشتي ايران هم همين‌طور. كشتي ما هميشه به تك ستاره‌هايش متكي بوده و در اوزان مختلف ستاره‌هاي درخشاني را داشته و در حال حاضر هم همين شرايط حاكم است. نمونه بارز اين نكته هم كشتي روسيه است كه چند سالي است در سنگين‌وزن دچار مشكل شده‌اند يا در سبك وزن كه ستاره درخشاني ندارند. مطمئنا در سال‌هاي آينده با تكيه بر تدبيرِ بزرگان كشتي و تصميمات آنها و با پرورش نسل جديدِ كشتي ايران كه در راه هستند، مي‌توان به روشن ماندن چراغ موفقيت‌هاي كشتي و ادامه درخشش ورزشكاران كشورمان اميدوار بود.

 

غايبان و جابه‌جايي‌ها

در كشتي آزاد حسن رحيمي، رضا يزداني و كميل قاسمي كه هر سه مصدوم بوده و قرار بود در اين مرحله پاياني مسابقات انتخابي روي تشك بروند، در اين مرحله حاضر نمي‌شوند. عليرضا كريمي كه مجوز حضور در وزن ۸۶ كيلوگرم را داشت به يك وزن بالاتر آمده و در وزن 92 كيلوگرم رقابت مي‌كند. در كشتي فرنگي قاسم رضايي نفر سوم المپيك ريو از حضور در اين رقابت‌ها خودداري كرد. سعيد عبدولي، فرنگي كار عنوان‌دار كشورمان كه برنز جهاني پاريس را دارد هم بعد از مسابقات جهاني در هيچ اردويي حاضر نشده و تصميم او براي بازگشت روي تشك در هاله‌اي از ابهام است، البته حالا گفته مي‌شود او در وزني بالاتر يعني 87 كيلوگرم راهي ميدان خواهد شد. محمد علي گرايي، دارنده مدال برنز جهان هم از وزن 72 به وزن ۷۷ كيلوگرم رفته و در اين وزن راهي ميدان خواهد شد.

 


مصدوميت راهي براي فرار نشود

سال گذشته و امسال، تعداد زيادي از كشتي‌گيران قبل از شروع انتخابي با ارايه گواهي پزشكي و ادعاي مصدوميت از حضور در مسابقات منع شدند كه بعضي‌ها بحق بوده اما بعضي‌ها، اين بهانه را دستاويزي براي طفره رفتن از حضور در انتخابي كردند. اينكه كشتي گيراني بدون زحمت كشيدن و تجربه انتخابي، كنار بكشند و در آخر با حضور در اردوها و انجام يك يا دو كشتي درون اردويي مسافر جهاني شوند، به نوعي حقانيت و عدالت انتخابي را زير سوال مي‌برد كه لازم است اعضاي شوراهاي فني و كميته‌هاي فني، اين نكته را هم زيرنظر داشته باشند كه اين اتفاق به ترفندي براي زرنگ بازي از طرف برخي كشتي گيران، تبديل نشود. به هر حال قانونِ انتخابي بايد براي همه يكسان باشد و نبايد به نفع كسي شكسته يا خم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون