• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4085 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ ارديبهشت

راهبرد جناح‌هاي سياسي در قبال برجام و دولت چيست؟

حمايت اصولگرايان، راه‌حل اصلاح‌طلبان

گروه سياسي: صداي سرزنش دولت گرچه از برخي تريبون‌هاي نماز جمعه و مجلس شنيده مي‌شود اما در ميان همه انتقادات هنوز اصولگراياني هستند كه در مواجه با تصميم نظام در مورد يك توافق بين‌المللي كه حالا به يك چالش تبديل شده است معتقدند بايد از نقد دولت عبور كرد و به كمك آن شتافت.

احمد توكلي، اصولگراي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام از جمله اصولگراياني است كه معتقد است حالا زمان تسويه‌حساب و سرزنش دولت نيست؛ دليل او وجود دشمان بسيار براي كشور است. توكلي به اعتمادآنلاين گفته است «به‌هرحال در وضعيتي هستيم كه به‌اندازه كافي دشمن داريم و بايد در كشور حامي سياست‌هاي راهبردي تعيين‌شده رهبري باشيم.»

دليل حمايت اين اصولگراي سرشناس از دولت هم ريشه در سخنان چند روز گذشته رهبري نظام دارد كه به گفته توكلي «ايشان هم به دولت و دستگاه ديپلماسي گفتند كه شما زحمت خود را كشيديد و نشد؛ و از اين به بعد كه مي‌گوييد قصد داريد با اروپا كار را پيش ببريد، يادتان باشد كه به شما بارها گفتم امريكايي‌ها مورد اعتماد نيستند و بدون تضمين، تعهدي نپذيريد.» اما او تنها كسي نيست كه در قامت يك اصولگرا از دولت در شرايط كنوني حمايت كرده است. غلامرضا مصباحي‌مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز هم معتقد است كه حمايت از دولت براي گذشتن از اين برهه حساس ضروري است. او هم در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاين» بر مصالح و منافع ملي تاكيد داشته و گفته است «اين مصالح و منافع در هر شرايطي بايد با توجه به همان شرايط در نظر گرفته شود. در اين شرايطي كه امريكا دشمني خود را به حداكثر رسانده و سعي مي‌كند از اهرم‌هايي كه در اختيار دارد استفاده و حداكثر فشار را بر ايران وارد كند ما در داخل بايد به صورت منسجم و مستقل با هم كار كنيم. بايد دولت را حمايت كنيم كه از اين برهه بگذرد.»اسدالله عسگراولادي از ديگر اصولگراياني است كه روز پنجشنبه در اجلاس دبيران استان‌هاي حزب موتلفه اسلامي گفت كه اگر تاكنون منتقد دولت بوده‌ايم از امروز حامي دولت هستيم تا بتوانيم اين حالت شكست را به پيروزي تبديل كنيم. موضوعي كه در لا به لاي موضع‌گيري‌هاي اصولگرايان به چشم مي‌خورد تاكيد بر انسجام و وحدت در مواجهه با چالشي است كه از سوي امريكا براي كشور به وجودآمده، موضوعي كه اصلاح‌طلبان چه در زمان تصويب برجام و چه در ماه‌هاي اخير كه احتمال تغيير در اين توافق مي‌رفت بر آن اصرار داشته و دارند. آنها البته ايجاد تغيير در شرايط سياسي و تاكيد بر حقوق شهروندي و مدني را در چنين شرايطي واجب مي‌دانند كه مي‌تواند از بار فشارهاي خارجي بكاهد. چه آنكه عبدالرضا هاشم‌زايي و عليرضا تابش نيز در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاين» در اظهارنظرهاي جداگانه‌اي توضيح دادند كه رفع حصر، دادن آزادي‌هاي مدني، توجه به حقوق شهروندي و... در شرايط كنوني مي‌تواند عناصر مهمي در تقويت اتحاد و انسجام باشد. مجيد انصاري، ‌عضو مجمع تشخيص و مجمع روحانيون مبارز در گفت‌وگو با ايلنا از منظري ديگر بر اتحاد ميان مردم و مسوولان نگاه كرده، مشابهت‌سازي با دوران جنگ داشته‌ و معتقد است «اتحاد يك ضرورت قطعي براي حيات سياسي هر جامعه به خصوص كشور بزرگي مثل ايران است.»داريوش قنبري، ‌عضو حزب مردم‌سالاري البته به «اعتمادآنلاين» گفته «حقوق‌ شهروندي و آزادي‌هاي سياسي و اجتماعي متاثر از فرآيندهاي خارجي نيست كه اكنون با شروع تحريم‌هاي جديد از سوي امريكا مردم و فعالان سياسي و اجتماعي نگران محدود شدن اين آزادي‌ها باشند. تنها در شرايطي حاكميت مي‌تواند محدوديت‌هاي اين‌چنيني ايجاد كند كه كشور با بحران خطرناكي مانند جنگ مواجه باشد.»


اصولگراياني همچون توكلي و مصباحي مقدم حمايت از دولت را راهكار امروز اصولگرايان در مواجهه با بحران‌هاي پيش‌آمده مي‌دانند واصلاح‌طلبان هم بر گسترش آزادي‌هاي مدني در جهت حفظ انسجام و وحدت تاكيد دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون