• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4086 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت

به سيره ائمه رجوع كنيم

رضوان حكيم‌زاده

اگر به دنبال تغيير رفتار هستيم طبيعتا بايد به اصول علمي تغيير رفتار هم توجه داشته باشيم. بر اساس همين اصول است كه پيش از هر چيز بايد بدانيم اقداماتي مانند كوتاه كردن موي دختر دبستاني هيچ تاثيري در تغيير رفتار ندارند. اقداماتي كه نه‌تنها هيچ‌گونه ارزش تربيتي در ذات خود ندارند بلكه اين امكان هست كه تاثيري كاملا برخلاف هدفي كه به دنبالش هستيم داشته باشند. تجربيات فراوان نشان مي‌دهد كه اگر با زور، اجبار و ارعاب بخواهيم بچه‌ها را به سمت رفتارهايي هدايت كنيم كه از نظر ما مطلوب هستند معمولا نتيجه‌اي نمي‌گيريم. روش‌هاي سختگيرانه و اجبار حتي در آموزش هم تاثيري ندارند، با زور نمي‌توان حتي مطلبي را به دانش‌آموز آموخت چه رسد به اينكه بخواهيم در حوزه تربيت از آن استفاده كنيم. بر اساس اصول تربيتي برگرفته از قرآن است كه مي‌گويم حق چنين نوع رفتاري به ما داده نمي‌شود. در اصول تربيتي مبتني بر قرآن اراده آزاد انسان مورد توجه قرار گرفته است، انسان‌هايي كه مخلوق خداوند هستند و بايد كرامت آنها حفظ شود. بر اين اساس نبايد روشي كه در پيش مي‌گيريم به كرامت دانش‌آموزان، به كرامت انساني آنها لطمه‌اي بزند. اتفاقي كه در مدرسه آبادان رخ داد از جمله روش‌هايي است كه به اين كرامت و به روحيه دانش‌آموزان خدشه وارد مي‌كند. هدايت بايد مبتني بر لطف و رحمت باشد، شيوه پيامبر اسلام كه از سوي خداوند با «و اِنك لعلى خُلُق عظِيم» توصيف شده است. در قرآن به ايشان تاكيد مي‌شود كه تو بر اساس رحمت خداوند با مردم مهربان و نرمخو بوده‌اي وگرنه از دور تو پراكنده مي‌شدند. تعجب مي‌كنم در جايي كه چنين نكته روشن تربيتي داريم (كه اجازه هيچ‌گونه اقدام مبتني بر خشونت را نمي‌دهد)، چطور مي‌شود اقداماتي از اين دست را انجام داد. در توضيحاتي كه اداره كل آموزش و پرورش استان خوزستان آورده است اقدام انجام شده در مدرسه آبادان هيچ‌گونه سازگاري با مباني تربيتي ندارد. بسيار متاسفم كه گاهگاهي چنين اقداماتي انجام مي‌شوند و چنين اتفاقاتي رخ مي‌دهند. البته بايد در نظر داشته باشيم كه اغلب معلمان زحمتكش و ...

مربيان پرورشي عزيز ما اين اصول را رعايت و سعي مي‌كنند با لطف و محبت با بچه‌ها رفتار كنند اما با توجه به جمعيت بالاي دانش‌آموزان و معلمان متاسفانه هرازگاهي شاهد چنين اخباري هستيم. اميدوارم با اين بهانه تلاش‌هاي معلماني كه در سخت‌ترين شرايط، بيشترين تلاش را مي‌كنند تا شرايط خوب آموزشي و پرورشي را براي دانش‌آموزان فراهم كنند از ديده‌ها پنهان نماند. از اين‌سو آموزش و پرورش هم به هيچ عنوان اين اقدامات گاه به گاه را فراموش نمي‌كند و همان‌گونه كه در جوابيه آموزش و پرورش آمده فعاليت اين مربي پرورشي تا روشن شدن نتايج بررسي‌ها به حالت تعليق درآمده است.

نكته آخر اينكه تا جايي كه اطلاع دارم مربيان عزيز پرورشي آموزش مي‌بينند و براي نوع برخورد با دانش‌آموزان بايد بر اساس همان آموزش‌ها و قوانين وارد عمل شوند. اگر اين عزيزان با توجه به شرايطي كه در حال حاضر در مدارس وجود دارد، سعي كنند اين دستورالعمل‌ها را به دقت مورد توجه قرار دهند و بر كار آنها نظارت شود قطعا شاهد چنين اتفاق‌هايي نخواهيم بود. تامل بيشتر آنها روي روش‌هاي تربيتي و ارشادي كه در سيره ائمه وجود دارد حتما به اين عزيزان نشان خواهد داد كه هيچ مورد خشونت‌آميزي براي ترويج ارزشي مانند حجاب در راه و رسم آنان پيدا نخواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون