فرآيند توليد كالاي ايراني را نمايش دهيم
آيت حسيني
در اين برهه خاص تاريخي همه ما به نوبه خود و تا جايي كه توان داريم مسووليت داريم در جهت اعتلاي ميهن عزيزمان قدميبرداريم و نسبت به اتفاقات درجريان بيتفاوت نباشيم. در اين راستا من سواي فعاليتهاي حرفهاي كه در حوزههاي مختلف انجام ميدهم و سعي ميكنم در آنها فرهنگ كار و تلاش را در تيمهاي حرفهاي تبديل به روح جاري سازم. براي انجام كارهاي روزمره شخصي و همچنين فعاليتهاي كاري حرفهاي سعي ميكنم از محصولات و خدمات استارتآپها و شركتهاي دانش بنيان ايراني استفاده كنم. برخي از محصولات و خدمات توليد شده توسط كارآفرينان داخلي از قابليتها و توانمنديهاي بالايي برخوردار هستند كه به راحتي نيازهاي مختلف را پوشش ميدهند. به عنوان مثال سيستمهاي مديريت پروژه متنوع داخلي وجود دارند كه ميتوان براي مديريت و هماهنگي تيمهاي مختلف كاري از آنها استفاده كرد. همچنين براي طراحي دفتر كارم از محصولات هنري و صنايع دستي ايراني استفاده ميكنم كه بيشتر آنها را از طريق فروشگاههاي مجازي مختلفي كه داريم تهيه ميكنم. در راهاندازي و بهرهبرداري پروژههاي كلان بهرهمندي از تخصص جوانان ايراني بيشتر مدنظر است تا استفاده از مشاوران و شركتهاي خارجي. حتي گاها اين موضوع باعث ايجاد چالش ذهني و سختيهاي مديريتي با توجه به تعهدات حرفهاي خواهد داشت اما اين چالشها در نهايت باعث يادگيري تيم، سازمان و ارتقاي آن در همه ابعاد خواهد شد. كه به نظرم توجه به اين امر در اين زمان و عدم فراموشي زيرساختها و نگاه عاري از اهداف كوتاهمدت لازمه ايجاد بستر در زمانهاي پرچالش و راه توفيق خواهد بود. پيشنهاد من براي ترويج كالاها و خدمات داخلي نمايش فرآيند توليد و مواد اوليه بهكار رفته در آنها و همچنين معرفي توليدكنندگان داخلي است. اين كار ميتواند به مردم اين اطمينان را بدهد كالاهايي كه مصرف ميكنند از كيفيت مناسب برخوردار است و توسط افراد توانمند توليد شدهاند. از طرفي توليدكنندگان داخلي نيز وقتي محصولات آنها به صورت عمومي معرفي شود و از آنها به عنوان افراد موفق و پرتلاش ياد ميشود، تمركزي دوچندان بر قابليتها خواهند داشت و تلاش خود را براي ارتقاي كيفيت و افزايش تنوع محصولات خواهند كرد تا مهر تاييدي بر آنچه از آنها به نمايش گذاشته ميشود بزنند. ايجاد فرهنگ كيفيت زمانبر و هزينهبر است و جز با عزم و اراده همه اجزاي يك سيستم طراحي شده و بيان موفقيتها امكانپذير نيست. در همين راستا، توليد محتوا در قالبهاي مختلف بايد براي محصولات داخلي با همكاري صدا و سيما، روزنامهها و آژانسهاي تبليغاتي اتفاق بيفتد. توليد فيلمهاي تبليغاتي، مقالههاي علمي و كاربردي، آموزشهاي مختلف در خصوص كاركرد محصولات و روشهاي متفاوت استفاده از آنها و... همگي باعث گسترش فرهنگ استفاده از كالاي داخلي ميشود. تامين مالي براي استفاده از كالاي ايراني، ارتقاي سطح كيفيت و ايجاد زيرساختهاي نوين فناوري، به كارگيري فناوريهاي نو در صنايع براي توليدات به روز و مطابق نياز و با كيفيت از جمله عوامل تاثيرگذار در اين جهت خواهد بود. تسهيل فضاي كسب وكار و قوانين و مقررات بيمه و ماليات براي توليدكنندگان داخلي از جمله عواملي است كه باعث كاهش هزينههاي تمام شده و به تبع آن كاهش قيمت كالاهاي ايراني در مقايسه با كالاهاي وارداتي و در نهايت ايجاد مزيت رقابتي براي آنان خواهد شد. صرفا ايجاد هيجانات كاذب، موجهاي طراحي نشده فرهنگي و اقتصادي، هزينههاي گزاف تبليغاتي و بودجههاي بدون هدف بهرهوري عملكردي را پايين ميآورد و در نهايت پولي خرج شده و تاثيري ايجاد نكرده است. از طرفي توليدكنندگان داخلي نيز بايد خود را با روشهاي نوين عرصه كسب و كار همخوان كنند و از پتانسيلهاي جديدي كه به واسطه توسعه فناوري ايجاد شده است بهرهبرداري كنند. پارادايمهاي نوظهور كسب و كار به سمت خلق مشترك و نوآوري باز تغيير پيدا كرده است. توليدكنندگان ما بايد با استفاده از پلتفرمهاي فناورانه جديد مشتريان را در فرآيند توليد مشاركت دهند و ابزارهايي در اختيار آنها قرار دهند كه بتوانند از آن طريق نيازها و خواستههاي خود را در محصولات و خدمات اعمال كنند كه نتيجه آن توليد محصولاتي خواهد بود كه مطابقت بيشتري با انتظارات دارند.
مشاور بازآفريني كسب وكار