• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4104 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۳ خرداد

فريدون احمدي، نماينده زنجان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

هنوز فرصت مناسب براي ايراد نطق فرا نرسيده است

عليرضا كيانپور

 

 

با پايان دومين اجلاسيه مجلس دهم و در نيمه اين راه 4 ساله، خبرگزاري تسنيم به‌بهانه بررسي عملكرد نمايندگان و مجلس از فهرستي متشكل از نام 17 نفر از نمايندگان مجلس پرده برداشت كه بنابر اعلام اين خبرگزاري اصولگرا تاكنون نطق ميان‌دستور نداشته‌اند. نكته جالب در جدول منتشرشده در اين گزارش، استناد به ليست‌هاي انتخاباتي براي بيان خاستگاه و گرايش سياسي نمايندگان است. آن هم در شرايطي كه حالا همه مي‌دانند چگونه ائتلاف‌هاي انتخاباتي پس از ورود نمايندگان به مجلس، جاي خود را به گروه‌بندي‌هاي جديد در قالب 3 فراكسيون «اميد»، «نمايندگان ولايي» و «مستقلين ولايي» داد؛ به‌ويژه در روزهايي كه پس از 2 سال، بالاخره رقابت 3 فراكسيون در مرحله نخست انتخاب رييس مجلس، مرزبندي اين 3 فراكسيون را هويدا كرد. شايد حضور اكثريت اصولگرا در اين فهرست 17 نفره، منجر به اين اقدام تسنيم شده تا شايد با اتكا به ليست‌هاي انتخاباتي، به‌جاي يك عضو فراكسيون اميد، از 4 نماينده عضو «ليست اميد» درمقابل 7 اصولگراي اين فهرست نام ببرد. حتي اگر ناچار شود كاظم جلالي، رييس فراكسيون مستقلين ولايي را همچنان در اردوگاه اميدي‌ها قرار دهد. فارغ از اين مسائل اما عدم استفاده اين 17 نماينده از فرصت نطق ميان‌دستور، ما را بر آن داشت كه لااقل با يكي از اين نمايندگان هم‌كلام شويم. آنچه در ادامه مي‌خوانيد مشروح گفت‌وگوي فريدون احمدي، نماينده اصولگراي زنجان است كه به «اعتماد» گفته اين فرصتي طلايي است كه بايد از آن، «طلايي» استفاده كرد.

 

آقاي احمدي علت اينكه در اين مدت نطق ميان‌دستور نداشته‌ايد، چه بوده است؟

نطق داشته‌ام اما نطق ميان‌دستور نبوده است. نطق‌هاي اضطراري و دو دقيقه‌اي زيادي داشتم كه در رسانه‌ها نيز منتشر شده است. اما نوبت نطق ميان‌دستورم حدود 2 هفته قبل بود كه به‌دليل حضور در يك ماموريت كاري، موفق به حضور در جلسه نشدم كه نوبتم محفوظ است.

در صورت امكان تفاوت اين نطق ميان‌دستور با ديگر فرصت‌ها و ابزارهاي اظهارنظر نمايندگان چيست؟

ما يك نطق ميان‌دستور سالانه داريم كه مدت آن 7 دقيقه است و به هر نماينده يك بار در سال نوبت مي‌رسد كه درصورت عدم استفاده در آن سال، قابل استفاده در سال‌هاي بعد است. نطق ديگر، نطق اضطراري 5 دقيقه‌اي است كه نمايندگان هر روز حدود يك تا دو ساعت پيش از آغاز نشست علني، در سامانه مربوطه نام‌نويسي مي‌كنند و همان روز هم قرعه‌كشي مي‌شود و نمايندگان مي‌توانند از آن استفاده كنند. به‌جز اين موارد، تذكرهاي شفاهي 2 دقيقه‌اي هم هست كه نمايندگان براي استفاده از اين فرصت مي‌توانند ازطريق مانيتور روي ميز كارشان در صحن، نام‌نويسي كنند كه در اين مورد هم قرعه‌كشي مي‌شود و هر نماينده نهايتا يك بار در ماه قادر به استفاده از اين فرصت است. ابزار ديگري همچون تذكر كتبي و موارد ديگر نيز وجود دارد. نكته مهم درباره نطق ميان‌دستور اين است كه بايد از آن به موقع استفاده كرد.

با اين حساب، فكر مي‌كنيد در مقاطعي كه نوبت به شما رسيد، زمان مناسب براي ايراد نطق ميان‌دستور نبود؟

خير! زمان مناسبي نبود. مگر اينكه مي‌خواستم به حواشي بپردازم و قصه‌هايي از اين دست. ما سالي 7 دقيقه فرصت نطق داريم و اين 7 دقيقه، 7 دقيقه طلايي است و نبايد از آن براي بيان مشكلات آب و برق و آسفالت استفاده كرد، بلكه بايد از آن بسيار هوشمندانه و طلايي استفاده كرد.

چرا فكر مي‌كنيد در اين مقطع، فرصت مناسبي براي بيان مسائل نبود؟

ببينيد، اولا بنده از ديگر فرصت‌هايي كه پيش آمده براي بيان نظراتم استفاده كردم. ازجمله اين فرصت‌ها تذكرات دو دقيقه‌اي يا در موافقت يا مخالفت با قوانين برنامه و لايحه يا ديگر طرح‌ها و لوايح است. بنابراين ترجيح مي‌دهم كه اين نطق 7 دقيقه‌اي را نگه دارم.

متوجهم. سوالم اين است كه مي‌خواهيد اين فرصت را براي چه زماني نگه داريد؟ درواقع چه اتفاقي بايد بيفتد كه شما از اين فرصت استفاده كنيد؟

بنده تا به حال هر صحبتي داشتم، بيان كرده‌ام و خوشبختانه از فرصت‌هاي ديگر به‌جز اين فرصت استفاده كرده‌ام. درواقع ضرورتي نبوده كه اين فرصت را بسوزانم و به همين دليل اين فرصت را نگه داشتم. چراكه زماني ممكن است اتفاقي بيفتد كه لازم باشد حتما اظهارنظر كنم و بايد دنبال اين باشم كه التماس كنم ديگران به بنده وقت بدهند. البته بنده استفاده مي‌كنم و اين فرصت قابل‌ذخيره نيست اما فكر مي‌كنم نبايد به اين راحتي اين فرصت را از دست داد.

آيا بنابر آيين‌نامه امكان ذخيره فرصت نطق‌هاي ميان‌دستور وجود دارد؟

بله! اين فرصت سوخت نمي‌شود.

يعني اگر تا پايان مجلس دهم، اگر نماينده‌اي نطق نكرده باشد، رييس مجلس از او مي‌خواهد مثلا 28 دقيقه نطق كن؟!

خير. ما اين كار را نمي‌كنيم كه تا پايان مجلس دهم نطق نكنيم. ما كه نمي‌خواهيم اين فرصت را ذخيره كنيم. بنده در فرصت‌هاي ديگر حرفم را زده‌ام و فكر نمي‌كنم چون اين نوبت من است، بايد حتما از آن استفاده كنم و بي‌ربط حرف بزنم. معتقدم اين فرصتي طلايي است كه بايد به‌خوبي مديريت شود. من نماينده فعالي هستم. هم به ميزان كافي در رسانه‌ها حضور دارم و هم در موضوعات تخصصي در كميسيونم فعاليت مي‌كنم اما اين فرصت را فرصتي طلايي مي‌دانم.

آيا ديگر نمايندگان هم چنين نظري دارند؟

نمي‌دانم اما معتقدم پخش زنده مجلس، آفت‌هايي دارد و اگر از امروز قطع شود، بهره‌وري مجلس تا 30 درصد افزايش مي‌يابد. به هر حال نطق بنده آماده است و نطقم را نوشته‌ام. منتها نطق من، نطقي نيست كه لزوما براي مردم حوزه انتخابيه‌ام باشد. ما نماينده ملت هستيم و بايد از اين فرصت 7 دقيقه‌اي، طلايي استفاده كنيم. اين 7 دقيقه براي گفتن مشكلات نيست. مشكلات را همه مي‌دانند و ابزارهاي ديگري نيز براي بيانش وجود دارد. اين 7 دقيقه‌اي است كه بايد ازطريق آن ماموريت اصلي نماينده انجام شده و نشان‌دهنده خاستگاه نماينده باشد. معتقدم معدود افرادي در مجلس آنچه را كه بايد، مي‌گويند. به‌جز آن، بعضا حرف‌هاي پوپوليستي مي‌زنند يا نطق‌شان صرفا كاركرد منطقه‌اي دارد.

شايد يكي از ويژگي‌هاي مجلس دهم اين است كه تعداد قابل‌توجهي از نمايندگان خاستگاه سياسي مشخصي ندارند اما درمورد شما اين‌طور نيست. شما خاستگاه سياسي مشخصي داريد و انتظار مي‌رود به عنوان يك نماينده اصولگرا با صراحت اظهارنظر كنيد؟

همين كار را هم مي‌كنم اما احساس مي‌كنم هنوز فرصت استفاده از نطق 7 دقيقه‌اي نرسيده است.

 


نطق ميان‌دستور براي انجام ماموريت اصلي نماينده و نشان‌دهنده خاستگاه سياسي است، نه براي بيان مشكلات آب و برق حوزه انتخابيه.

بايد از فرصت نطق به‌موقع، طلايي و هوشمندانه استفاده كرد.

نماينده فعالي هستم.

فرصت نطق قابل‌ذخيره نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون