• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4106 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۰ خرداد

احمد شيرزاد در گفت‌وگو با «اعتماد»:

انتخاباتي كردن فضا به ضد‌انتخاباتي شدن جامعه دامن مي‌زند

يك سال پس از استقرار دولت دوم حسن روحاني و سه سال مانده تا پايان دولتش، فضاي بحث بر سر انتخابات رياست‌جمهوري آتي به وجود آمده است. جريان‌هاي سياسي زير پوست تحولات موجود براي چهره كردن كانديداهاي محتمل‌شان تلاش مي‌كنند. گويي كه انتخابات 3 سال زودتر از راه رسيده است. احمد شيرزاد، فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است كه جامعه در حال حاضر نوعي احساس نااميدي از رايش دارد و دامن زدن به فضاي انتخابات در چنين شرايطي بستر ضدانتخاباتي شدن جامعه را فراهم مي‌كند.

 

چرا انتخابات 1400 زودتر از موعد به مركز توجهات برخي جريان‌هاي سياسي به ويژه اصولگرايان تبديل شده است؟ چرا اين چهره‌ها از الان به انتخابات مي‌پردازند؟

برخيجريان ها و چهره‌ها هستند كه بدشان نمي‌آيد به عرصه انتخابات بيايند يا طرفداراني دارند و چهره‌هاي ديگري مايل به كانديداتوري‌شان هستند. در دوره دوم انتخابات كه فضاي انتقال قدرت سياسي بيشتر فراهم مي‌شود و رييس‌جمهور مستقر هم نمي‌تواند كانديدا شود، اين نوع رفتارها افزايش مي‌يابد و خيلي‌ها خود را در مظان انتخاب شدن مي‌بينند. هواداران و دوستان رييس‌جمهور مستقر هم براي كانديداتوري علاقه نشان مي‌دهند و فضا را به سمت انتخاباتي‌شدن تحريك مي‌كنند. برداشت من در شرايط كنوني كه حدود 3 سال تا انتخابات زمان باقي مانده، چنين است.

واقعيت اين است كه از الان تا انتخابات رياست‌جمهوري راه زيادي مانده است. اتفاقات زيادي ممكن است آرايش صحنه سياست و شانس جريان‌ها و چهره‌هاي سياسي را دستخوش تغيير بكند. موفقيت‌ها و شكست‌هاي دولت مستقر در تغيير فضا كاملا تعيين‌كننده است. من فكر مي‌كنم نيروهايي كه با دقت و برنامه‌ريزي سياسي وارد صحنه مي‌شوند، علي‌القاعده الان نبايد موضوع انتخابات 1400 را به مركز صحنه سياست ببرند.

ائتلاف‌هاي انتخاباتي كه در چند انتخابات گذشته صورت گرفته بايد در ادوار انتخاباتي آتي ادامه پيدا كند؟

ما الان شاهد همداستاني‌ها و همراهي‌هاي سياسي يا انفكاك‌هايي هستيم كه مدام هم متحول مي‌شود. موضوع ائتلاف همواره در سياست وجود دارد و فقط مربوط به انتخابات نيست. اينكه الان موضوع و دغدغه ائتلاف‌هاي انتخاباتي باشد، زود است. در جريان اصلاح‌طلب نهادهايي براي رايزني با طيف‌هاي سياسي به عنوان شوراي هماهنگي اصلاحات وجود دارد و كارها به اين نهاد ارجاع مي‌شود. اما اصولگرايان چنين نهادي ندارند و معمولا اصولگرايان تا چند ماه مانده به انتخابات در نوعي سردرگمي به سر مي‌برند.

موافق هستيد كه اصلاح‌طلبان براي جلب‌توجه جامعه به چهره‌هاي انتخاباتي‌شان در سال 1400 از الان فعاليت كنند؟

موافق نيستم. اين كار فضا را خراب كرده و به موج ضد‌انتخابات دامن مي‌زند. اين كار به صلاح نيست. به نفع چهره‌ها هم نيست و غالبا چهره‌ها را خراب مي‌كند تا جاذبه ايجاد كند و به دشمني‌ها دامن مي‌زند. هر ميوه‌اي بايد برسد تا آن را چيد. تا انتخابات زمان زيادي مانده و دولت آقاي روحاني مستقر است. انتخابات هميشه شور و نشاطي ايجاد مي‌كند اما در مسوولان مستقر در نهادهاي اجرايي و اداري سستي به وجود مي‌آورد؛ در حالي كه بايد با قدرت به انجام وظيفه بپردازند. به نفع اصولگرايان و اصلاح‌طلبان نيست كه بر مساله انتخابات تمركز كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون