• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4106 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۰ خرداد

رحلت بنيانگذار دانشگاه تربيت مدرس

احمد احمدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در 85 سالگي ‌دار فاني را وداع گفت

حجت‌الاسلام احمد احمدي، عضو گروه مطالعات اسلامي فرهنگستان علوم، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رييس سازمان «سمت» روز گذشته به دليل عارضه قلبي‌ دار فاني را وداع گفت. احمد احمدي در سال ۱۳۱۲ در روستاي كهكدان ملاير به دنيا آمد و پس از فراگرفتن دروس مقدماتي به حوزه علميه بروجرد رفت و به مدت ۵ سال دروس ديني را تا اواخر سطح ۲ فراگرفت. سپس به حوزه علميه قم رفت و دروس تفسير و فلسفه اسلامي را در سطوح عالي (اسفار و شفا) نزد علامه طباطبايي، درس فقه و اصول را نزد كساني همچون امام خميني (ره)، سيدحسين طباطبايي بروجردي، آيات عظام سلطاني، مشكيني، محقق داماد و نجفي مرعشي فرا گرفت و همزمان دكتراي فلسفه غرب را از دانشگاه تهران اخذ كرد. احمدي از سال ۱۳۵۲ عضو هيات علمي دانشگاه تهران بود و فلسفه اسلامي و فلسفه غرب و فلسفه تطبيقي را در مقطع دكتري تدريس كرده‌ بود.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي در شهرهاي مختلف كشور از جمله كرمانشاه، قم، تهران و اصفهان براي استادان، دبيران و دانشجويان، دوره آموزشي برگزار كرد. از پنجم دي‌ماه ۱۳۶۰ به فرمان امام خميني (ره) به ستاد انقلاب فرهنگي ـ كه بعدا در سال ۱۳۶۳ به شوراي عالي انقلاب فرهنگي تبديل شد ـ آمد. آن زمان دانشگاه‌ها تعطيل و سخت آشفته بود. امام در فرمان خود خطاب به مرحوم احمدي دستور داده بودند كه دانشگاه‌ها هرچه سريع‌تر باز شود به همين جهت در گرماگرم جنگ و درگيري‌هاي گروهك‌ها در بيرون و درون دانشگاه‌ها، برنامه‌ريزي براي بازگشايي آغاز شد. مرحوم احمدي در بخشي از خاطرات خود درباره آن دوران گفته است: « من حدود ۲۱ ماه، به جز روزهاي پايان هفته كه به قم مي‌رفتم، شب و روز در دبيرخانه ستاد بودم و گاه از ساعت ۶ بامداد تا ۱/۵ بامداد روز بعد مشغول تهيه و تكثير و ارسال برنامه‌ها به دانشگاه‌ها بودم. پس از آوردن خانواده از قم به تهران، ديگر تمام وقت درگير حل مشكلات دانشگاه‌ها بودم؛ از سفر به بيشتر دانشگاه‌ها، آرام كردن جو متشنج آنجا، تبيين برنامه‌ها و توجيه استادان و دانشجويان و... ستاد انقلاب فرهنگي براي دانشگاه‌ها چهار برنامه داشت: تربيت استاد فراخور انقلاب، تدوين كتاب درسي و مبنايي، تدوين برنامه‌ و تربيت دانشجو. من در تدوين دو برنامه اخير با ساير اعضا مشترك بودم، اما دو برنامه نخست يعني تربيت استاد و تدوين كتاب ـ در بخش علوم انساني ـ كه دشوارتر و پايدارتر بود، عملا بر دوش من نهاده شد. »

براي تربيت استاد، دانشگاه تربيت مدرس را داير كرد. بنابر اظهارات بنيانگذاران دانشگاه تربيت مدرس، مرحوم احمدي راه‌انداز و ادامه‌دهنده مسير دانشگاه تربيت مدرس بود. او تنها كسي بود كه در برابر هجوم مخالفان اين دانشگاه ايستاد و نگذاشت اين شجره طيبه را كه تاكنون هزاران استاد براي دانشگاه‌ها تربيت كرده است از رشد بازدارند يا از بن برافتد. از اوايل سال ۱۳۶۱ تا تيرماه ۱۳۷۴ رييس دانشكده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس بود. او همچنين بنيانگذار سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها (سمت) بود و حدود ۳۳ سال مديريت اين سازمان را بر عهده داشت. در سال ۱۳۶۵ شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب كرد كه نظام آموزش و پرورش كشور دگرگون شود و مسووليت اين كار به مرحوم احمدي واگذار شد. در اواخر دهه ۶۰ و اوايل دهه ۷۰ به مدت ۳۵ ماه مدير گروه فلسفه در دانشگاه تهران بود. او در دهه هشتاد بار ديگر به عرصه سياسي كشور بازگشت و به عنوان نماينده مرم تهران در هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، نماينده شد. از جمله آثار او، مي‌توان به كتاب‌هاي «بن‌لايه‌هاي شناخت» (تاليف)، «مختارات من نصوص الفلسفه الاسلاميه» (تاليف)، «نقد تفكر فلسفي غرب» (ترجمه)، «تاملات در فلسفه اولي» (ترجمه) و «تاسيس مابعدالطبيعه اخلاق» (ترجمه) اشاره كرد. در سال 1394 در ششمين مراسم اهداي جايزه علمي علي محمد كاردان از مقام علمي حجت‌الاسلام احمد احمدي، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و استاد برجسته فلسفه در فرهنگسراي ارسباران تجليل به عمل آمد. احمد احمدي سرانجام در 18 خردادماه به دليل عارضه قلبي‌ دار فاني را وداع گفت.

رييس قوه قضاييه
درگذشت دكتر احمد احمدي را تسليت گفت

رييس قوه قضاييه در پيامي درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمين احمد احمدي، رييس سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها (سمت) را تسليت گفت.

متن پيام تسليت آيت‌الله آملي لاريجاني به شرح زير است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

انا لله و انا اليه راجعون

خبر ارتحال حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي دكتر احمد احمدي، رييس سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، موجب تاسف
اينجانب گرديد.

اين ضايعه مولمه را به محضر مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي)، بيت محترم ايشان و شاگردان آن عالم وارسته تسليت عرض نموده و از خداوند متعال براي آن فقيد سعيد علو درجات و براي بازماندگان صبر و اجر مسالت
مي‌نمايم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون