• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4107 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۱ خرداد

داستان توسعه در ايران

مصطفي ايزدي

در بهار سال جاري كتابي به بازار نشر عرضه شد كه تصويري از فعاليت دولت‌هاي ايران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي از امير‌كبير تا پايان رژيم پهلوي در امر توسعه را نشان مي‌دهد. اين كتاب، دفتر نخست ازيك مجموعه چند جلدي است.

گروه مهندسي خرد، در يك اقدام پسنديده، گروهي از نخبگان آشنا به امور اقتصاد، سياست و توسعه را در اتاق فكر خود گرد آورد تا به بررسي موضوع توسعه در ايران از گذشته تا امروز بپردازند و از جمع‌بندي آن، با نگرشي جامع به آينده، پيشنهاد‌هاي خود را عرضه كنند. اين گروه انديشمند نيز چنين كردند و با پژوهشي در‌خور توجه، به تهيه يك متن قابل استفاده همت كردند.

كتاب «داستان توسعه در ايران، از صدارت امير كبير (1227) تا پيروزي انقلاب اسلامي (1357)» كه بخشي از اين پژوهش گروهي را در اختيار علاقه‌مندان مي‌گذارد، نگاهي دارد به تاريخ سازندگي كشورمان در دوران معاصر ايران.

اين كتاب با پيشگفتاري از گروه مهندسي خرد و مقدمه‌اي از دكتر محمد ابراهيم محجوب آغاز و در 7 فصل با عناوين: «نخستين نشانه‌هاي توسعه»، «شكل‌گيري و زير‌ساخت‌هاي اوليه توسعه»، «ورود به اقتصاد برنامه‌ريزي شده»، «تثبيت برنامه‌ريزي و ورود به دنياي صنعتي»، «ورود تكنوكرات‌ها به عرصه توسعه»، «اوج توسعه و شكوفايي اقتصاد»، «بلند‌پروازي و انفجار» به عرضه تتبعات اعضاي اتاق فكر فوق‌الذكر تبديل شده است.

دفتر نخست «داستان توسعه در ايران» را انتشارات لوح فكر در 425 صفحه، با جلد گالينگور و بهاي 38000 تومان به دست اهل مطالعه رسانده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون