• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4108 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۲ خرداد

چرا ايراني‌ها از ارقام كليدي اقتصاد بي‌خبرند؟

آمارهايي كه بايد بدانيم

نرگس رسولي

كافي است يك‌بار به سايت مركز آمار ايران مراجعه كنيد و از آمارهاي مهم كشور كه لازم است هر فعال اقتصادي و شهروند ايراني بداند مطلع شويد. در صفحه سايت رسمي اين نهاد، با جدولي از شاخص‌هاي كليدي كل كشور مواجه مي‌شويم كه خود آيينه‌اي از اقتصاد كشور را به رخ مي‌كشد. جدولي با اعداد و ارقامي كه آخرين شاخص‌هاي كلان را نشان مي‌دهد؛ به عنوان مثال مي‌توانيد به اين موضوع پي ببريد كه ايران در سال 95 حدود 79 ميليون و 930 هزار نفر جمعيت داشته و نرخ رشد جمعيت در فاصله سال‌هاي 90 تا 95، 1.24 درصد بوده است.

همچنين براي كساني كه خواهان دانستن تورم هستند در اين سايت آخرين تورم كشور در ارديبهشت ماه سال جاري 8 درصد ذكر شده است. يكي ديگر از شاخص‌هاي اقتصادي جذاب براي مخاطبان، رشد اقتصادي است كه مركز آمار در جدول ارايه شده است اين نرخ را با محاسبه نفت 4.4 و بدون محاسبه نفت 4.7 درصد اعلام كرده است. در اين جدول همچنين به يكي ديگر از شاخص‌هاي اقتصادي يعني بيكاري اشاره كه اين شاخص در سال‌هاي گذشته به يكي از دغدغه‌هاي اصلي مسوولان كشور مبدل شده و برنامه‌ريزي‌هاي زيادي نيز براي كاهش آن انجام شده است. طبق جدول مركز آمار شاخص نرخ بيكاري كشور در حال حاضر 12.1 درصد است آمار جالب ديگر نرخ باسوادي است كه به 87.6 درصد رسيده است. يكي ديگر از شاخص‌هاي قابل توجه در اين جدول ذكر شاخص اميد به زندگي در كشور است كه اين رقم براي مردان 71.2 سال و براي زنان 74.6 سال قيد شده است.

آمارهاي كليدي كشور را فقط مركز آمار منتشر نمي‌كند و لازم است هر شهروند ايراني از ميزان دخل و خرج كشور مطلع شود. يكي از آمارهاي مهم، ميزان توليد و صادرات هر بشكه نفت خام است.

توليد4 ميليون بشكه‌اي

در كشورمان اعداد و ارقام اقتصادي با توجه به تمركز خاص روي درآمدهاي نفتي ايران و ميزان توليد نفت قابل توجه است. در حال حاضر و بعد از افزايش توليد نفت طبق آمارهاي رسمي ايران روزانه 2ميليون و 500 هزار بشكه نفت صادر مي‌كند كه اين عدد در برخي گزارش‌هاي خارجي به 2 ميليون و 800 هزار بشكه هم مي‌رسد.

ايران تا پايان سال 96 ميزان توليد نفت خود را به بيش از 3 ميليون و 900 هزار بشكه رساند و طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در سال جاري قرار است اين ميزان با رشد چند درصدي به بيش از 4 ميليون بشكه در روز برسد. اما همين ميزان نيز با توجه به كاهش قابل توجه توليد نفت ايران در سال‌هاي 90 تا زمان برداشته شدن تحريم‌ها، عدد قابل توجهي است كه نشان از بازگشت ايران به بازار صادراتي نفت دارد.

توليد بنزين، 80 ميليون ليتر

در همين حال ايران توانسته است با نوسازي و بهسازي پالايشگاه‌هاي موجود خود همزمان با افزايش توليد نفت ميزان توليد بنزين را نيز در دستور كار خود قرار دهد؛ به گونه‌اي كه در ابتداي ارديبهشت ماه ميزان توليد بنزين در كشور به نزديك ۸۰ ميليون ليتر رسيد كه با ورود فاز دوم پالايشگاه خليج فارس اين ميزان به 84 ميليون ليتر خواهد رسيد. البته ايران به غير از نفت خام ميعانات گازي نيز صادر مي‌كند و در بودجه سال جاري، صادرات روزانه 2.6 ميليون بشكه نفت خام و ميعانات گازي پيش بيني شده است كه ۴۰۰ هزار بشكه آن ميعانات گازي است. ميعانات گازي نوعي نفت خام فوق سبك، مرغوب و گران قيمت است كه از ميادين گازي توليد مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون