• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4109 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ خرداد

فضاي مجازي

شب دراز است و قلندر بيدار

روز گذشته ديدار تاريخي رييس‌جمهور امريكا و رهبر كره شمالي برگزار شد. همين ديدار براي كاربران فضاي مجازي اعم از فعال سياسي، اجتماعي، روزنامه‌نگاران و نمايندگان مجلس تبديل به سوژه‌اي جذاب براي اظهارنظر شد. از همين رو احمد پورنجاتي، فعال سياسي اصلاح‌طلب با انتشار نوشته‌اي در صفحه شخصي فيس بوك خود نسبت به اين ديدار واكنش نشان داد. در بخشي از نوشته پورنجاتي آمده است: «در جهاني زندگي مي‌كنيم كه بر خلاف ظاهر بزك كرده و فريبنده و البته سرخوشي آورش، پاي‌بست سرنوشت بخش بزرگي از ملت‌ها چيزي جز «منطق زور در برابر زور» نيست. در برداشت من، پيام ضمني ديدار «ترامپ» و «اون» اين است:
«اگر مي‌خواهي تحويلت بگيرند، برو با بمب هسته‌اي و موشك بالستيك بيا. از اين منظر، قابل فهم است تكرار همراه با آب و تاب اين كليشه در واژگان برنامه‌هاي خبري، تحليلي برخي رسانه‌هاي فارسي‌زبان (به‌ويژه بي.‌بي.‌سي): «ديدار تاريخي»! البته شب دراز است و قلندر بيدار.»

 

روز پركار صادقي در توييتر

محمود صادقي يكي از معدود نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است كه به‌شدت در شبكه اجتماعي توييتر فعال است تا جايي كه در بازديد او از روزنامه اعتماد كه چندماه پيش انجام شد هنگامي كه از او سوال شد كه نمايندگي مجلس را بيشتر دوست داريد يا سلبريتي بودن در توييتر، پاسخ داد كه توييتر و شبكه‌هاي اجتماعي اين روز‌ها تبديل به رسانه شده‌اند و من ترجيح مي‌دهم از ظرفيت شبكه‌هاي اجتماعي در جهت آگاهي استفاده كنم. محمود صادقي سه شنبه روز پركاري را در توييتر پشت‌سر گذاشت. او در ابتدا با انتشار رشته توييتي درباره لوايح مبارزه با پولشويي نوشت: «مراجع امنيتي و نظامي ايران كه بعضا نسبت به لوايح #مبارزه_با_پولشويي نظر مساعد نداشتند، پس از توضيحات كارشناسان اقتصادي و بانكي تغيير نظر دادند؛ اين موضوع را دبير شوراي عالي امنيت ملي و رييس مجلس چندين بار در جلسات علني و غير علني اعلام كرده‌اند. » پس از انتشار اين رشته توييت كه بازخوردهاي زيادي به همراه داشت محمود صادقي نسبت به 5 نظر مطرح شده ذيل توييت خود پاسخ داد.

از افطاري رييس تا چهارراه استانبول

محمد‌علي ابطحي، رييس دفتر رييس‌جمهور در دولت اصلاحات علاقه زيادي به شبكه اينستاگرام به ويژه بخش استوري دارد. اگر از دنبال‌كنندگان صفحه اينستاگرام محمد‌علي ابطحي باشيد، حتما شاهد استوري‌هاي گوناگون و جالب او تاكنون بوده‌ايد. روز گذشته براي محمد علي ابطحي روز پر جنب و جوشي بود. اين را از استوري‌هاي او مي‌توان فهميد. ابطحي در استوري مرحله به مرحله برنامه كاري خود را براي دنبال‌كنندگان شرح داده است. او عصر دوشنبه ابتدا به ختم استاد احمدي رفت و ديداري با كمال خرازي تازه كرد. پس از مراسم ختم به همراه اعضاي خانواده‌اش به افطاري سيد محمد خاتمي رفت و با انتشار عكسي در كنار خاتمي از افطار با رييس روز‌هاي دور خود خبر داد. آخرين استوري‌هاي ابطحي مربوط به ورود او به پرديس ملت و تماشاي فيلم چهارراه استانبول بود. قابليت استوري در شبكه اجتماعي اينستاگرام به دليل آنكه پس از 24 ساعت پاك مي‌شود و قابليت‌هاي اضافه بر سازماني دارد در ميان جوانان و فعالين اين شبكه اجتماعي بسيار پركاربرد است. ظاهرا اين قابليت‌ها سياسيون را نيز به استفاده بيش از پيش از اين شبكه‌هاي اجتماعي ترغيب كرده است.

 

انتقام از دولت ادامه دارد

«سال92 آقاي روحاني گفت اگر رابطه‌مان را با دنيا درست كنيم؛ با لبخند مشكلات اقتصادي حل مي‌شود! همان سال اعلام كردم اين راه غلط است و بايد با اتكا به درون و استفاده ازظرفيت‌هاي داخل كشور مشكلات را حل كرد # اكنون بايد مشخص شود آيا روشي كه در اين چندسال به‌كار گرفته شد، جواب داد يا خير؟» سعيد جليلي، نامزد انتخابات رياست‌جمهوري در سال 92 با انتشار اين توييت نشان داد هنوز نتوانسته پس از گذشت 5 سال اين شكست تلخ را فراموش كند. خروج امريكا از برجام به مثابه يك نيروي محركه براي سعيد جليلي بوده است به طوري كه فعاليت‌هاي او در فضاي مجازي رشد چشم‌گيري داشته و تلاش دارد تا هر 24 ساعت يك بار يك حمله به دولت انجام دهد. حال آنكه بر جهانيان ثابت شده است كه امريكا يك طرفه برجام را نقض و معاهده بين‌المللي را ترك كرده؛ چرا عده‌اي در داخل تلاش دارند به دولت حمله كنند، مشخص نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون