• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4109 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ خرداد

گزارش اقدامات نظارتي مجلس از سوي معاونت نظارتي منتشر شد

وزير راه و شهرسازي ركورددار پاسخ به سوالات نمايندگان

نمايندگان مجلس در ۱۱ ماه گذشته ۸۳۴ سوال از وزيران پرسيدند، سه وزير را استيضاح كردند، به ۱۶ وزير از ۱۷ وزير پيشنهادي رييس‌جمهور راي اعتماد دادند و دو هزار و ۴۳۶ تذكر كتبي نيز به مسوولان اجرايي دادند.

حسين مظفر، معاون نظارت مجلس در جلسه امروز خانه ملت گزارش اقدامات نظارتي مجلس شوراي اسلامي در اجلاسيه دوم دور دهم مجلس از هفتم خرداد 96 تا 15 ارديبهشت 97 را قرائت كرد.

به گزارش ايرنا، نمايندگان در اجلاس دوم اين دوره مجلس، تعداد 834 سوال از وزيران مطرح كردند كه هيات‌رييسه اين سوال‌ها را به كميسيون‌هاي تخصصي ارجاع داد، از اين تعداد سوال 105 سوال به علت انصراف، اقناع و تغيير وزير مربوطه مختومه يا به صورت تعليق در آمده و 729 سوال باقيمانده نيز در كميسيون‌هاي تخصصي در مراحل رسيدگي قرار گرفته است.

همچنين 39 سوال در صحن مطرح شده كه از اين تعداد در 33 مورد نمايندگان از پاسخ‌هاي وزير قانع شدند و 6 سوال نيز منجر به عدم اقناع و دريافت كارت زرد وزير مربوطه شده است. براساس اين گزارش از كل سوال‌هاي مطرح شده، 103 سوال مربوط به وزير راه و شهرسازي و 130 سوال نيز مربوط به كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي از وزيران جهاد كشاورزي و نيرو بوده است. طبق گزارش معاونت نظارت مجلس، اين آمارها نشان مي‌دهد كه در مقايسه با سال اول مجلس دهم، تعداد سوال‌هاي نمايندگان از وزيران 73 درصد رشد داشته است. همچنين نمايندگان در اين مدت دو هزار و 436 تذكر كتبي به مسوولان اجرايي داده‌اند كه در مقايسه با اجلاسيه اول به ميزان 9 درصد كاهش و نسبت به دوره مشابه در مجلس نهم 43 درصد كاهش داشته است.

از اين تعداد بيشترين تذكرهاي كتبي به وزير راه و شهرسازي با محور جاده‌هاي شهري و روستايي بوده و پس از آن بيشترين تذكر كتبي مربوط به وزير جهادكشاورزي با محور خريد تضميني محصولات كشاورزي است. همچنين نمايندگان در سال دوم كاري مجلس دهم، هزار و 315 تذكر شفاهي به مسوولان اجرايي داده‌اند كه ميزان اين تذكرها نسبت به سال اول مجلس دهم 11 درصد افزايش داشته است. در اين مدت دو هزار و 608 شكايت نيز به كميسيون اصل90 مجلس شده است. براساس گزارش معاونت نظارت مجلس در روزهاي پاياني سال 1396 سه نفر از وزيران دولت دوازدهم استيضاح شدند كه مجلس به هر سه وزير مجدد راي‌اعتماد داد. براساس گزارش معاونت نظارت مجلس خبرآنلاين نوشته است «كميسيون‌هاي فعال مجلس در نظارت بر عملكرد دستگاه‌هايي اجرايي و اجراي احكام قوانين عبارتند از: كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي، كميسيون‌هاي امنيت ملي و سياست خارجي، برنامه و بودجه، عمران، انرژي، شوراها و امور داخلي، صنايع و معادن و اقتصادي».

همچنين نمايندگان فعال مجلس در حوزه‌هاي مختلف نيز از اين قرارند: نمايندگان فعال در امر نظارت بر تهيه و تصويب آيين نامه‌هاي اجرايي و مقررات و نظارت بر اجراي قوانين: «عباسعلي پوربافراني، حسينعلي حاجي دليگاني» نمايندگان فعال در استفاده از احكام سياست‌هاي كلي نظام: «غلامرضا تاجگردون، احمد مازني، حسينعلي حاجي دليگاني» نمايندگان فعال در استفاده از گزارش‌هاي تحليلي اجراي بودجه: «غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي» نمايندگان فعال در نظارت بر مجامع، هيات‌ها و شوراهاي ملي و استاني عبارتند از: «محمدرضا تابش، الياس حضرتي، محمود شكري، علي‌اكبر كريمي، محمد حسيني، سيدمهدي مقدسي، احمدعلي كيخا، رضا كريمي، حميدرضا فولادگر، محمد عزيزي، احمد عليرضابيگي، قاسم احمدي لاشكي، احمد مازني، احمد سالك كاشاني، محمدعلي وكيلي، محمد آشوري تازياني، سيداحسان قاضي‌زاده هاشمي، غلامرضا كاتب، خديجه ربيعي، پروانه سلحشوري، طيبه سياوشي و فريده اولاد قباد كه به صورت بسيار فعال در تمامي جلسات تشكيل شده بدون غيبت شركت كرده‌اند و گزارش جلسات را نيز به صورت منظم به معاونت نظارت ارايه كرده‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون