نتيجه معكوس دخالت در بازار
عقيل مصطفايي
هر بار كه شرايط براي سرمايهگذاري در بازارهايي مثل ارز ، طلا و مسكن مساعد نبوده خودرو به عنوان كالاي جايگزين براي سرمايهگذاري از سوي مردم انتخاب شده و در بورس سرمايهگذاري قرار ميگيرد. در شرايط كنوني هجوم نقدينگي به سمت بازار خودرو نويد خوبي براي جامعه نيست چرا كه شاهد ايجاد تورم خواهيم بود. در شرايط فعلي مردم با تفكر اينكه ميخواهند با سرمايهگذاري روي خودرو ارزش ريالشان را در برابر كالاي خريداري شده حفظ كنند به سمت بازار خودرو آمدهاند. اين در حالي است كه اين هجوم با ايجاد حباب در بازار خودرو فشار زيادي به ساير بخشها و شرايط اقتصادي نرمال جامعه ميآورد كه قابل تامل است. هجوم مردم به اين بخش در عين حال كه سوداگري و دلال بازي اين بخش را افزايش ميدهد باعث ايجاد شرايط رواني خاصي در جامعه ميشود كه نشان از تاثيرگذاري مردم در قيمتگذاريهايي است كه ميتواني اقتصاد را به شرايط غيرقابل پيشبيني هدايت كند. در عين حال اين تاثيرگذاري موجب ميشود در برهههاي زماني شاهد درخواستهاي خاص بخشهاي ديگر براي افزايش قيمت شود كه اقتصاد را با بحرانهاي جديد مواجه ميكند؛ روالي كه چندي پيش توسط كاميونداران و حتي ميوه فروشان شاهد آن بوديم. به اين جهت به نظر ميرسد در شرايط فعلي همه را بايد مسافران كشتي ببينيم كه مجموعه نظام و دولت سعي دارند تا به عنوان سكاندار، كشتي را به درستي هدايت كنند و مردم بايد با همراه شدن با دولت شرايط بازگشت اقتصاد به ريل را فراهم كنند. هجوم مردم به بازارهاي سرمايهگذاري مقطعي همچون خودرو يا ارز جز ايجاد حباب و اغتشاش در بازار اقتصادي ثمر ديگري ندارد كه زيان آن متوجه همه اقشار جامعه ميشود. به اين دليل شايد راهكار فعلي دولت براي بازار خودرو، ايجاد كارگروهي پر قدرت براي مديريت بازار هم واردات و هم توليد داخل است، كارگروهي كه بتواند بازار را به صورت صحيح مديريت كرده و جلوي رانت و دلالبازي عدهاي خاص را بگيرد. به اين جهت بهتر است تصميمگيران به سمت اتخاذ تصميم عاجل براي جلوگيري از سوداگري و سودجويي در بازار خودرو پيش بروند. شايد يكي از برنامههاي اصلي دولت حمايت از توليد داخل بوده است اما هماكنون نيز بخش زيادي از توليد داخل وابسته به واردات است. شايد زمان آن رسيده است كه دولت براي حمايت از توليد داخل تنها به واردات مواد اوليهاي اقدام كند كه براي حمايت از توليد داخل لازم است و با عزم ملي براي به حركت در آوردن اقتصاد از ورود حبابهاي هر روزه به بازارهاي مقطعي سرمايهگذاري جلوگيري كند. چرا كه تنها علامتي كه بازي سرمايههاي سرگردان با اقتصاد كشور دارد، حباب قيمتي و زيان كشور از بازي اين سرمايههاست. شايد امروز دخالت قيمتي در بازار خودرو پاسخ روشني نداشته باشد اما قطعا عزم ملي و همراهي با برنامه منسجم دولت براي اين بازار بتواند يك بار براي هميشه بازار خودرو را از سرگرداني نجات دهد.
كارشناس خودرو