• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4112 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۸ خرداد

كتابخانه

خواب به روايت فرويد

فرويد سال‌ها به درمان اختلال‌هاي رواني و روان‌درماني مراجعان، به شيوه‌هاي رونكاوي-كه خود بنيانگذارش بود- پرداخت. ديدگاه‌هاي او تاثيري شگرف در روان‌شناسي و نيز پيروان مكتب روانكاوي داشت. فرويد در زمينه‌هاي گوناگون روان‌شناسي مانند شخصيت، هشياري و ناهشياري، روان‌شناسي رشد، مسائل جنسي و... نظريه‌هاي مهم و گوناگوني را از خود به جا گذاشت. از آثار او مي‌توان به توتم و تابو، تمدن و ملالت‌هاي آن، اتوبيوگرافي، موسي و يكتاپرستي، بررسي رفتارهاي جنسي، روان‌شناسي فراموشي و... پرداخت. فرويد در كتاب تفسير خواب خود نشان داد روش روان‌شناختي‌اي وجود دارد كه تعبير رويا را ميسر مي‌سازد و با اين شيوه، رويا به مثابه يك ساختار رواني (ساختاري مملو از معنا) جلوه مي‌كند كه معني آن كاملا آشكار است و مي‌توان آن را ادامه فعاليت‌هاي رواني عالم بيداري قلمداد كرد. همچنين تلاش مي‌كند تا فرايندهايي را روشن سازد كه بر غرابت و پيچيدگي‌هاي خواب تاكيد دارد و از اين فرآيندها ماهيت قواي رواني‌اي را كه تعارض يا تداخل آنها خواب را پديد مي‌آورد، استنباط مي‌شود. در تلاش حل آنها بايد دست به دامان اطلاعات مختلفي شويم. كتاب در هفت فصل تنظيم شده است. تاريخچه مسائل مربوط به خواب، روش تفسير خواب، رويا تحقق خواسته‌ها و آرزوهاست، جابه‌جا شدن عناصر در رويا، مواد و منابع روياها، عمل رويا و فرايند رويا بخش‌هاي مختلف كتاب را تشكيل مي‌دهد. بسياري از محققان براي حل اين مساله ارتباط رويا با بيداري را تاييد كرده‌اند. مثلا هافنر گفته: «رويا زندگي در حالت بيداري را ادامه مي‌دهد و روياهاي ما معمولا ما را به محتوياتي كه در خودآگاهي ما وجود داشته‌اند، مرتبط مي‌كنند. يك بررسي دقيق هميشه اين موضوع را تاييد مي‌كند كه روياها به حوادث روي داده در روز قبل مربوط است.» «تفسير خواب» نوشته زيگموند فرويد با ترجمه احسان لامع و زهره روزبهاني از سوي نشر نامك منتشر شده است.

زندگي خصوصي روشنفكران

در 200 سال گذشته، نفوذ روشنفكران افزايشي روزافزون داشته است. در واقع برآمدن روشنفكران عاملي اساسي در شكل دادن به جهان مدرن بوده است. به دليل همين نفوذ روز افزون اجتماعي، سياسي و ايدئولوژيكي برخي از اين روشنفكران تبديل به اسطوره‌هايي خطاناپذير شده‌اند. كتاب «روشنفكران» با تشريح دقيق روحيات و زندگي خصوصي پاره‌اي از روشنفكران سرشناس نظير روسو، ماركس، تولستوي، همينگوي، راسل، سارتر، برشت، چامسكي و هلمن نشان مي‌دهد كه روشنفكران چگونه مي‌توانند بيش از ساير افراد بشر گرفتار ضعف‌ها و توهم‌هاي انساني باشند. «روشنفكران» نوشته پال جانسن با ترجمه جمشيد شيرازي براي بار چهارم توسط انتشارات فرزان روز به چاپ رسيده است. اين كتاب از 13 فصل اصلي تشكيل شده كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به روسو؛ يك ديوانه جالب، ماركس؛ نفرين‌هاي ترسناك غول‌آسا، گرفتاري‌هاي ارنست همينگوي، برتراند راسل و قضيه اراجيف منطقي، فرار عقل و... اشاره كرد.

هويت‌هاي چهل تكه

جهان امروز دستخوش تغييرات شگرف و تحولات بنيادي است. هستي‌شناسي صلب و سخت گذشته جاي به هستي در هم شكسته و فروپاشيده‌اي داده است كه تنها به صورت لمعات حضور و لحظات برق‌آساي هوشياري خود را به ما نشان مي‌دهد. سطوح مختلف آگاهي و وجوه متعدد شناخت در علم، فلسفه، روان‌شناسي و جامعه‌شناسي با هم برخورد مي‌كنند و نوعي آهنگ ناموزون و چندنوايي ايجاد مي‌كنند. در كنار افسون‌زدايي دنياي مدرن اينك شاهد ظهور افسون‌زدگي جديدي هستيم كه دنياي پست‌مدرن را گويي از نو جادويي كرده است. به راستي در شرف تكوين انسان چهل تكه‌اي هستيم با تفكري سيار و سيال كه ديگر به هويتي خاص تعلق ندارد و مالا چند هويتي است. كتاب «افسون‌زدگي جديد» هويت چهل تكه و سير و سفري است در دل اين آشفتگي و دگرگونگي كه مي‌كوشد شايد از پس اين پراكندگي، نظامي منسجم بيابد و در دل اين چند‌گونگي تا به گونه‌اي همبستگي متقابل همه‌جانبه دست يابد. «افسون زدگي جديد» كتابي از مرحوم داريوش شايگان فيلسوف و متفكر مشهور ايراني است كه با ترجمه فاطمه ولياني براي نهمين بار توسط انتشارات فرزان روز منتشر شده است. اين كتاب از هفت فصل اصلي تشكيل شده كه عبارتند از؛ سطوح متعدد آگاهي، چندگانگي فرهنگي، هويت چهل تكه، حوزه اختلاط، طيف تفسيرها، شح‌سازي جهان و قاره گمشده روح.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون