• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4127 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۴ تير

خبرخوان

وزير به حل مشكل كاغذ مطبوعات اميد دارد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: با اصلاح قوانين مربوط به كارت‌هاي بازرگاني مي‌توانيم اميدوار باشيم كه ديگر شاهد اختلالات در واردات كاغذ و همچنين حوزه توزيع آن به مطبوعات نخواهيم بود.

سيد عباس صالحي در گفت‌وگو با ايسنا در ارتباط با آخرين اخبار مربوط به قيمت كاغذي كه در اختيار رسانه‌هاي مكتوب قرار مي‌گيرد، اظهار كرد: در هفته گذشته جلساتي داشتيم تا بتوانيم مشخص كنيم چطور مي‌شود قيمت كاغذ و همچنين مشكلاتي كه در حوزه توزيع كاغذ مطرح است را برطرف كنيم.

وي ادامه داد: مقداري نواقص در مورد كارت‌هاي بازرگاني وجود داشت كه امروز در هيات دولت مصوبه خوبي تصويب شد كه بر اساس آن اصلاح كارت‌هاي بازرگاني مي‌تواند كمك كند تا ديگر اختلالات اين‌چنيني را از جمله در حوزه كاغذ نداشته باشيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ارتباط با ضرورت بازسازي سينماها، ‌خاطرنشان كرد: نگاه ما در حوزه سينماها اين است كه به سمت توسعه زيرساخت‌ها حركت كنيم. خوشبختانه در سال گذشته بيش از ۱۰۰ سينما ساخته شده است و امسال هم همين روند را خواهيم داشت.

وي يادآور شد: بخش مهم در حوزه سينما هم بحث بازسازي سينماهاي فرسوده است. بحث ايمن‌سازي در سينماها به عنوان يك مكان عمومي حتما مورد توجه همگان است و ما هم آن را پيگيري مي‌كنيم. درست است كه ما شرايط سينماداران را درك مي‌كنيم و مي‌دانيم بعضا سينماهاي فرسوده شرايط خوبي ندارند اما با توجه به تغييراتي كه در ساخت و سازهاي سينماهاي جديد پديد آمده است، مي‌توانيم به سينماداران فرسوده اصرار بيشتري كنيم كه به طرف ايمن‌سازي‌ها حركت كنند.

 

توافق فرانسه و سوييس بر سر نقاشي مسروقه نازي‌ها

بر اساس توافق انجام شده بين سوييس و فرانسه، شاهكار هنري اثر «پل سزان» ـ نقاش نامدار فرانسوي ـ بين موزه‌هاي اين دو كشور به اشتراك گذاشته مي‌شود.

به گزارش ايسنا به نقل از دويچه وله، نقاشي «كوه سنت ـ ويكتور» اثر «پل سزان» نقاش معروف فرانسوي كه سال‌ها پيش توسط نازي‌ها به تاراج رفته بود و سرانجام در سال ۲۰۱۴ پيدا شد همچنان در اختيار موزه هنرهاي زيباي برن در كشور سوييس باقي خواهد ماند اما بر اساس يك توافق اين شاهكار هنري به تناوب در شهر «اكس ـ آن ـ پرووانس» زادگاه «پل سزان» در فرانسه نيز به نمايش گذاشته مي‌شود.

«فيليپ سزان» نوه بزرگ «پل سزان» اعلام كرد اين راه‌حل نتيجه دوستي و همكاري ميان دو كشور سويس و فرانسه است و اين امكان را فراهم مي‌كند تا دو موزه بزرگ شامل موزه هنرهاي زيباي برن و موزه گرانت در شهر «اكس ـ آن ـ پرووانس» فرانسه، نقاشي شاهكار پدربزرگمان را براي عموم مردم به نمايش بگذارند.

نقاشي كوه «سنت ـ ويكتور» كه از مهم‌ترين آثار مكتب هنري پسادريافتگري است در سال ۲۰۱۴ و در يك مجموعه هنري در اختيار «هيلدربرنتگورليت» مجموعه‌دار هنري كشف شد.

«كرنليوس گورليت» ـ فرزند اين دلال و مورخ هنري ـ اين مجموعه نقاشي‌ مسروقه توسط نازي‌ها را به آپارتماني در زوريخ منتقل كرده بود كه همه آنها در سال ۲۰۱۲ مصادره شد. هنوز مشخص نيست «هيلدربرنتگورليت» چگونه و تحت چه شرايطي به اين مجموعه نقاشي مسروقه توسط نازي‌ها دست يافته بود. «پل سزان» متولد سال ۱۸۳۹در فرانسه، از تاثيرگذارترين نقاشان مدرن فرانسوي و همچنين يكي از برجسته‌ترين نقاشان پسادريافتگر (پست امپرسيونيست) محسوب مي‌شود.

 

آن شرلي سريال شد

در بازسازي سريال مشهور «آن از گرين‌گيبل» كه به سفارش نتفليكس انجام ‌شده، يك شخصيت سياهپوست وارد مجموعه شد. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از هاليوود ريپورتر، دالمار ابوزيد، بازيگر كانادايي با ايفاي نقش سباستين يك كارگر آفريقايي-كاراييبي به بازسازي سريال پرطرفدار «آن از گرين‌گيبل» اضافه شد.

در حالي كه دومين فصل از بازسازي اين سريال با عنوان «آن با يك اي» Anne with an E از روز جمعه روي آنتن مي‌رود، اين شخصيت سياهپوست به عنوان دوست گيلبرت بلايت وارد سريال مي‌شود. اين سريال با عنوان «آن» در شبكه سي‌بي‌سي كانادا روي آنتن رفته و سريالي است كه با اقتباس از رماني كه لوسي ماد مونتگومري در سال ۱۹۰۸ نوشت و به يكي از پديده‌هاي فرهنگي كانادا بدل شد، ساخته شده است. اولين فصل اين سريال جديد از ۱۲ ماه مه ‌۲۰۱۷ روي آنتن رفته بود.

در اين رمان كه داستانش در جزيره پرنس ادوارد كانادا مي‌گذرد، در حالي كه يك خواهر و برادر سالخورده مي‌خواهند فرزندي پسر را به فرزندخواندگي بپذيرند، با يك دختر بچه مو قرمز كه نزدشان فرستاده مي‌شود، روبه رو مي‌شوند. در اين سريال نقش آن شرلي توسط اميبِت مك‌نالتي بازي شده است.

مويرا والتي-بكت، سازنده سريال، نبودن تنوع نژادي در اين كتاب را از مشكلات آن خواند و گفت تصميم گرفت اين خلأ را جبران كند؛ به خصوص اينكه كانادا يك جامعه چندنژادي است. اتاق نويسندگان اين سريال تمامي از نويسندگان زن تشكيل شده و با نظر آنها اين شخصيت به داستان اضافه شد. در نهايت اين آن شرلي ۱۳ ساله است كه در طول زمان هم زندگي سرپرست‌هاي خود و هم ديگر مردم جزيره را تغيير مي‌دهد.

 

ردپاي «گرگ وال‌استريت» در اتهامات نخست‌وزير مالزي

نخست وزير سابق مالزي در حالي دستگير شده كه رسوايي مالي در تهيه فيلم «گرگ وال استريت» يكي از مواردي است كه وي بايد پاسخگوي آن باشد. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از هاليوود ريپورتر، نجيب رزاق، نخست‌وزير سابق مالزي براي تحقيقات و بازجويي درباره سوءاستفاده مالي چندين ميليون دلاري از صندوق 1 MDB مالزي دستگير شد. اين پول صرف سرمايه‌گذاري‌هاي مختلفي شده كه ساخت فيلم «گرگ وال استريت» در سال ۲۰۱۳ بخشي از آن است.

اين چهره سياسي به تازگي در مالزي دستگير شد و اين كمتر از ۲ ماه پس از آن است كه وي در كمال ناباوري در انتخابات شكست خورد و از كرسي قدرت پايين كشيده شد. وي از جمله افرادي بود كه از سوي دادگستري امريكا در سوء‌استفاده از صندوق مالي كشورش متهم شده بود. ‌

گفته مي‌شود ميلياردها دلاري كه از اين صندوق اختلاس شده صرف تامين هزينه زندگي شيك، از جمله سكونت در املاك لوكس در امريكا، استفاده از جت‌هاي شخصي، قايق‌ها، كيف‌هاي دستي، جواهرات و آثار هنري و نيز هاليوود شده است. منابع رسانه‌اي مالزي پيش‌بيني كرده‌اند روز چهارشنبه وي تفهيم اتهام شود. اف‌بي‌آي اعلام كرده بود ۱۰۰ ميليون دلار از بودجه فيلمي كه لئوناردو دي‌كاپريو در آن نقش‌آفريني كرد از اين صندوق سرمايه دولتي مالزيايي به دست آمده بود. گفته شده صندوق 1 MDB پولي را به كمپاني تهيه فيلم هاليوودي «رد گرنايت پيكچرز » داد كه كنترل آن را ريزا عزيز، پسرخوانده نجيب رزاق بر عهده داشت.

 

دفتر تئاتر مردمي به چابهار رسيد

روابط عمومي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داده كه سيد مجتبي حسيني، معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سفر به چابهار با حضور در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان ضمن گفت‌وگو با تعدادي از هنرمندان تئاتر و انجمن هنرهاي تجسمي چابهار دفتر تئاتر مردمي چابهار را با حضور هنرمندان تئاتر اين شهر افتتاح كرده است.

حسيني در جمع هنرمندان تئاتر چابهار گفت: اينكه دو گروه ثبت شده تئاتر در اين شهرستان فعاليت دارند بيانگر ميزان رشد فعاليت‌هاي هنري اين منطقه است. قطعا استعداد و استطاعت اين سرزمين آفتاب و اميد، بسيار بيشتر از اين است و ما با كمك هم بايد براي بهسازي امكانات اين منطقه بيشتر تلاش كنيم.

بازديد از چند كارگاه طراحي لباس و سوزن دوزي از برنامه‌هاي ديگر معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به چابهار بود؛ ضمن اينكه اسحاق بلوچ نسب از هنرمندان صاحب نام موسيقي نواحي منطقه چابهار در ديدار با معاون هنري وزير ارشاد به همراه گروهي از هنرمندان، قطعه «مريد و هاني» (قطعه‌اي حماسي در فرهنگ بلوچ) را اجرا كرد.

مرتضي كاظمي، مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اقتصاد فرهنگ و هنر و حميد قبادي، دبير كارگروه ساماندهي مد و لباس نيز از جمله افرادي بودند كه در اين سفر معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را همراهي مي‌كردند.

 

كوروش نريماني بعد از 3 سال كارگرداني كرد

كوروش نريماني نمايش «شپش» را از ۲۴ تيرماه در تئاتر مستقل تهران به صحنه مي‌برد. به گزارش خبرگزاري مهر، كوروش نريماني بعد از سه سال دوري از تئاتر با اجراي نمايش «شپش» به صحنه تئاتر بازمي‌گردد. اين نمايش كه توليد تازه تئاتر مستقل تهران است بعد از گذشت ۱۰ ماه تمرين از ۲۴ تيرماه در تئاتر مستقل تهران روي صحنه مي‌رود. كمدي «شپش» قصه مردي مفلوك و كارمندي دون‌پايه است كه قصد مي‌كند در زندگي پسر نابغه تازه بالغش، نقش موثر پدرانه داشته باشد اما سير اتفاقات خيلي سطحي و كوچك، او را تا مرگ و نيستي پيش مي‌برد. كوروش نريماني با نگارش و اجراي نمايش‌هايي همچون «والس مرده‌شوران»، «دن كاميلو»، «شب‌هاي آوينيون»، «هتل پلازا»، «شوايك»، «هيپوفيز»، «جن‌گير» و... و نگارش سريال‌هايي همچون «پايتخت ۲»، «باجناق ها»، «مجتمع مسكوني فرج و فرخ» و... يكي از هنرمندان تئاتر در عرصه تئاتر كمدي است كه تاكنون جوايز داخلي و خارجي گوناگوني را دريافت كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
کارتون
کارتون