• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4127 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۴ تير

هک بهتر است یا ثروت؟

عباس محمودیان

الان را نمی‌دانم اما آن قدیم‌ها که ما دانش‌آموز بودیم پایه ثابت هرسال تحصیلی‌مان در موضوع انشا «علم بهتر است یا ثروت؟» بود. آن‌وقت‌ها به جبر روزگار و البته خامی خیال‌مان، همیشه علم را انتخاب می‌کردیم و از آسمان و زمین دلیل می‌آوردیم که علم بهتر از ثروت است، اما سال‌ها گذشت تا به خودمان بیاییم و دیگر خودمان را گول نزنیم و ثروت را ارجح بدانیم.

خب کمی دیر شده بود اما برای جبران مافات، آن‌هایی که تحصیل را رها کرده بودند پشت بنز و پورشه‌هایشان نوشتند «عاقبت فرار از مدرسه» و آن‌هایی که دنبال علم رفته بودند، عکس‌شان با کوزه و مدرک دکتری را در اینستاگرام منتشر کردند.

اما راستش را بخواهید مدتی است به این موضوع فکر می‌کنم که راستی‌راستی علم بهتر از ثروت است. شما تصور کنید که وقتی یک‌نفر «هکّار»٭ به‌راحتی آب خوردن می‌آید سایت وزارت‌خانه مملکت را هک می‌کند، بعد سایت گمرک را هک می‌کند و 5هزار ماشین مدل‌بالای خارجی را وارد می‌کند، بعد احتمالا می‌رود سایت شماره‌گذاری را هم هک می‌کند و برایشان پلاک صادر می‌کند، بعد هرکدام را چندصد میلیون تومان به آن‌هایی که دنبال ثروت رفته‌اند می‌فروشد، حرف زدن از ثروت اصلا محلی از اعراب ندارد.

باری، آن‌طوری که من شنیده‌ام و شما هم احتمالا می‌دانید، دل‌اندرون و اعماق‌ همه این کامپیوترها فقط صفر و یک است. یعنی یک‌سری صفر و یک هستند که کنار هم ردیف می‌شوند و هر کاری که بخواهیم برایمان می‌کنند. من هم بعد از شنیدن این خبر، سعی کردم به چند سایت حمله سایبری کنم بلکه کلکی بزنم و چهارتا کار غیرمجاز کنم و جیبم را پر کنم.

در اولین اقدام، به سایت نظام‌وظیفه حمله سایبری کردم تا چندتا کارت پایان خدمت برای دوستان و اطرافیان صادر کنم، اما هرچه به جان سایت‌شان افتادم زورم نرسید، هرچه صفر و یک زدم و هرچه بیشتر و تندتر صفر و یک زدم هیچ اتفاقی نیفتاد؛ فکر کنم نظام‌وظیفه چون به پلیس فتا متصل است و پلیس فتا هم پلیسی است که حواسش به همه‌چیز هست، کاری از پیش نبردم. در اقدام بعدی، به سایت چند دانشگاه حمله‌ور شدم تا بلکه آن‌ها را هک کنم و چهارتا مدرک دکتری و فوق‌لیسانس صادر کنم و بفروشم، اما باز هم نشد.

از شما چه پنهان، به سایت بانک مرکزی هم حمله‌ای داشتم تا بلکه چندهزار میلیارد تومان را به حساب خودم منتقل کنم، اما آن‌هم ناموفق بود. حالا نمی‌دانم از ناواردی من در هک‌کردن بود یا این‌که واقعا بعد از آن هک و وارد کردن 5هزار ماشین خارجی، امنیت سایت‌های مملکت بالا رفته و من که هیچ، بیل گیتس و رفقایش هم نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

راستش در این‌باره کلی هم تحقیق کردم و متوجه شدم که هکّارهای حرفه‌ای از یک‌جایی مثل درب‌پشتی وارد سایت‌ها می‌شوند و هر کاری که دل‌شان می‌خواهد می‌کنند.

از شما پنهان نباشد، سرِ هک‌کردن سایت بانک مرکزی با ماوس روی میلی‌متر به میلی‌مترِ صفحه سایت‌شان کلیک کردم بلکه این در پشتی را که یک‌جایی مخفی کرده‌اند باز کنم؛ نشد که نشد. باز که نشد هیچ، چشم‌ها و گردن و انگشت سبابه‌ام از کار افتاد و یک‌روز بی‌حرکت کنج خانه افتاده‌ بودم. از آن‌جایی که من از همان قدیم هم گفته بودم علم بهتر از ثروت است، اگر کسی را می‌شناسید که در هک وارد است به من معرفی کنید تا از دریای بی‌کران علمش قطره‌ای هم به من بیاموزد. چرا که بهترین ثروت در همه دنیا علم است.وقتی که ما علم داشته باشیم کسی نمی‌تواند آن را از ما بدزدد، اما ما می‌توانیم با آن از کسی دزدی کنیم... نه ببخشید، علم را نمی‌توانند از ما بدزدند اما ثروت را می‌توان دزدید. پس علم بهتر از ثروت است و علم هک هم، بهترین علم است.

٭ صیغه مبالغه بر وزن فعّال. هکر. هک‌کننده. کسی که زیاد هک می‌کند!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون