• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4133 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۳ تير

وعده روس‌ها براي سرمايه‌گذاري 50 ميليارد دلاري در نفت ايران

بازگشت به همسايه شمالي

گروه اقتصادي| در شرايطي كه توتال رسما خروجش از ايران را تاييد و اعلام كرده كه در ايران نمي‌ماند، روس‌ها با تاييد مجدد برنامه خود براي تهاتر كالا و نفت بر گستره تعاملات‌شان با ايران افزوده‌اند. پيش از اين و طبق توافق ايران و روسيه مقرر شده بود كه دو كشور برنامه تهاتر كالا و نفت را اجرا كنند؛ برنامه‌اي كه با حضور علي ولايتي، مشاور ويژه مقام معظم رهبري در روسيه اين قرارداد جدي‌تر پيگيري شده و حالا زماني است كه كارشناسان از حضور شركت‌هاي روسي در پروژه‌هاي نفتي ايران صحبت مي‌كنند آن هم بدون نگراني از بابت تحريم‌هاي امريكايي.

پيش از اين هم روس‌ها اعلام كرده بودند كه حاضرند 50 ميليارد دلار در ايران و در بخش نفتي سرمايه‌گذاري كنند و ديروز بعد از نشست پوتين و ولايتي به نظر مي‌رسيد اين عزم جدي‌تر از هميشه پيگيري و احتمالا اجرا خواهد شد.

هر چند كه در اين ميان خبري در مورد شركت‌هاي روسي كه مي‌توانند در ايران سرمايه‌گذاري كرده و اجراي پروژه‌هاي نفتي ايران را در اختيار بگيرند، منتشر نشده است اما به نظر مي‌رسد حضور گازپروم به عنوان بزرگ‌ترين شركت نفتي روسي در ايران بيش از هميشه پررنگ شود. البته حسن بهشتي‌پور، كارشناس مسائل استراتژيك بين‌الملل در همين زمينه با اشاره به آمادگي پوتين براي افزايش مشاركت شركت‌هاي روسي در بخش نفت و گاز ايران به تسنيم مي‌گويد: «احتمالا اين روال شامل شركت‌هايي مي‌شود كه مراودات مالي با غرب ندارند و لذا بدون نگراني بابت جرايم اين همكاري‌ها، مي‌توانند با ايران كار كنند.»

همكاري تهران و مسكو در حوزه انرژي از دو سال قبل و پيش از خروج امريكا از برجام شروع شده بود و قراردادهايي نيز در اين زمينه به امضا رسيده است. اما با توجه به تحريم‌هاي يكجانبه اخير امريكا كه مي‌تواند دامن شركت‌هاي روسي را هم بگيرد، اعلام آمادگي پوتين براي افزايش مشاركت شركت‌هاي روسي در بخش نفت و گاز ايران احتمالا شامل شركت‌هايي مي‌شود كه مراودات مالي با غرب و ايالات متحده ندارند و لذا بدون نگراني بابت جرايم اين همكاري‌ها، مي‌توانند با ايران كار كنند.

هر چند كه همكاري روس‌ها در ايران و در شرايط جديد خوشايند است و مي‌توان با تكيه به گسترش همكاري دو غول انرژي دنيا با يكديگر به روزهاي با ثبات‌تر دو كشور اميد بست. پيش از اين بود كه بيژن نامدارزنگنه، وزير نفت جمهوري اسلامي ايران زماني كه درمورد نوع جديد قرارداد نفتي سخن مي‌گفت به گلايه از منتقدان اين قراردادها اعلام كرد كه اگر اين نوع قرارداد با انتقادات كمتري روبه‌رو مي‌شد و مي‌توانستيم زودتر قراردادهاي جديدي را منعقد كنيم و به جاي يك يا دو قرارداد حداقل 20 قراردادنفتي منعقد كرده بوديم، اين روزها نگراني كمتري از خروج طرف‌هاي مذاكره داشتيم.

يوري اوشاكوف، دستيار رييس‌جمهوري روسيه، پيش از اين و با اشاره به احتمال سرمايه‌گذاري 50 ميليارد دلاري روس‌ها در بخش نفتي ايران گفته بود: «انرژي، اميدواركننده‌ترين حوزه براي همكاري ميان روسيه و ايران است؛ شركت‌هاي پيشتاز نفت و گاز روسيه، همچون گازپروم، گازپروم نفت، روس‌نفت، لوك اويل، زاروبژنفت و تات‌نفت به طور ساختارمند توسعه ميدان‌ها را در ايران بررسي مي‌كنند.» بر اساس اين گزارش، برخي از اين شركت‌ها، كار مطالعه ميدان‌ها را تكميل و پيشنهادهاي خود را به شركت ملي نفت ايران ارايه داده‌اند. البته الكساندر نواك، وزير انرژي روسيه هم اعلام كرده است: «مسكو در حال بررسي جوانب حقوقي مربوط به توافق نفت در برابر كالا با ايران است.» وي تاكيد كرده است كه همكاري با ايران هيچگاه متوقف نشده بود و همچنان پابرجاست.به گزارش خبرگزاري ريانووستي، «الكساندر نوواك» اين مطلب را در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره احتمال تاثير تحريم‌هاي امريكا بر روي توافقات نفتي بين تهران و مسكو اعلام كرد.

خبرگزاري تاس نيز در همين ارتباط به نقل از نوواك نوشت: ما علاقه‌مند به ادامه همكاري با ايران هستيم چرا كه به ايران اين امكان را مي‌دهد تا كالا و خدمات از روسيه خريداري كند كه خود منجر به افزايش مبادلات تجاري و ارتقاي سطح روابط بين دو كشور مي‌شود.

به نظر مي‌رسد روسيه و ايران قصد دارند در تنگناهاي تحريم‌هاي امريكايي با گسترش همكاري‌هاي خود دايره فعاليت خود را گسترش داده و از دايره تحريم‌هاي جديد با اين شرايط عبور كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون