• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4139 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳۰ تير

از شب هاي جز نياوران تا اكران جهاني فيلم فرهادي

چهارمين دوره «شب‌هاي جز» در نياوران

چهارمين دوره از ويژه‌برنامه «شب‌هاي جز» از روز ششم مرداد ماه ساعت 21:30 با حضور تعدادي از هنرمندان داخلي و خارجي در فرهنگسراي نياوران تهران برگزار مي‌شود. به گزارش «مهر»، در شب اول اين دوره، تريوي كارلو ماوِر، نوازنده ايتاليايي و پس از آن سردار سرمست، نوازنده ايراني ميزبان علاقه‌مندان هستند. در اجراي هفتم مردادماه نيز كوارتت كياوش صاحب نسق، آهنگساز ايراني براي نخستين‌بار روي صحنه مي‌رود و در بخش دوم هم تريوي آرشيد آذرين، هنرمند ايراني ساكن فرانسه پيش روي مخاطبان قرار مي‌گيرد. در روز هشتم مرداد، ابتدا كوارتت «كاسته» كه به تازگي با نشر «اي سي ام» همكاري داشته، منتخبي از دو آلبوم خود را اجرا مي‌كند و پس از آن تريوي «نيوئن لِ» گيتاريست فرانسوي كه سابقه همكاري با بسياري از بزرگان موسيقي جز از جمله رندي بركر، ظافر يوسف، وينس مندوزا، رنو گارسيا فونز را دارد، روي صحنه حاضر مي‌شود. اين در حالي است كه مخاطبان در شب پاياني، شاهد اجراي برنامه متفاوتي از كارلو ماور و نيوئن لِ خواهند بود.

 

گالري سيحون ميزبان مرگ

نمايشگاه طراحي‌هاي مجتبي يداللهي با عنوان «زيستن درون مرگ» از ديروز در گالري سيحون افتتاح و حدود 11 اثر از اين هنرمند به نمايش گذاشته شد. مجتبي يداللهي متولد ۱۳۶۲ شيراز است وكارشناس ادبيات و كارشناس ارشد سينما است. وي تاكنون در تعدادي نمايشگاه گروهي شركت داشته و در حوزه سينما چندين فيلم كوتاه و مستند ساخته است. اين هنرمند در آثارش به موضوع جنگ اشاره كرده است. در معرفي‌نامه اين نمايشگاه آمده است: « از همان ابتداي تاريخ امر كشتن در كنار امر زايش، دوشادوش هم، تمدن بشري را شكل داده است. چه چيز جنگ را آفريد؟چه الزاميست براي نابودي؟ تاريخ جنگ, تاريخ بي‌مكاني بي‌زماني است. تاريخ هويت مكدر شده انسان است... »اين نمايشگاه تا ۱۰ مرداد درگالري سيحون واقع در خيابان وزرا، كوچه چهارم پلاك ۱۱ ادامه خواهد داشت. بازديد هر روز از ساعت ۱۱ تا ۱۹ و روزهاي جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ امكان پذير است. گالري سيحون روزهاي دوشنبه تعطيل است.

 

معرفي برنده جايزه ادبي «آرتور سي. كلارك»

رمان «روياهايي پيش از شروع زمان» موفق به كسب جايزه «آرتور سي. كلارك» ويژه ادبيات علمي ـ تخيلي شد. به گزارش گاردين، رمان «روياهايي پيش از شروع زمان» نوشته «آن چارناك» كه جايزه «آرتور سي.كلارك» ۲۰۱۸ را به عنوان مهم‌ترين جايزه ادبيات علمي ـ تخيلي بريتانيا از آن خود كرده درباره زماني در آينده است كه موضوع نازايي و ناباروري بطور كلي درمان شده و افراد ترجيح مي‌دهند براي بچه‌دار شدن از رحم‌هاي مصنوعي استفاده كنند. اين رمان كه داستان آن در حال و هواي سال ۲۰۳۴ در لندن روايت مي‌شود به بررسي مساله تصميم درباره باروري از نگاه افراد گوناگون و در نسل‌هاي متفاوت مي‌پردازد. «آن چارناك» اين جايزه ادبي را در رقابت با «جف واندرمير» با رمان «بيوتك»، «عمرالعكاد» با رمان «جنگ امريكايي»، «يروسلاو كالفار» با رمان «فضانورد بوهميا»، «رابرت كارگيل» با رمان آخرالزماني «درياي زنگار» و «جني ملامد» با رمان «دختران را جمع كن» كسب كرد كه همراه با جايزه ۲۰۱۸ پوندي بود. جايزه ادبي «آرتور سي. كلارك» با هدف تقدير از بهترين‌هاي ادبيات علمي ـ تخيلي منتشرشده در انگلستان، بطور سالانه برگزار مي‌شود و يكي از معتبرترين جايزه‌هاي ادبي انگليس است كه از سال ۱۹۸۷ براي بزرگداشت «آرتور سي. كلارك»، نويسنده‌ معروف داستان‌هاي علمي ـ تخيلي، راه‌اندازي شد و در اولين دوره‌ آن از كتاب «قصه نديمه» نوشته «مارگارت اتوود» برنده اعلام شد.

ديويد ساچت روي صحنه مي‌رود

دو نمايشنامه «عاشق» و «كلكسيون» در فصل اجراهاي آثار هارولد پينتر در لندن به صحنه مي‌رود. به گزارش هنر آنلاين، «جيمي لويد» كارگردان شناخته شده انگليسي بار ديگر در فصل اجراهاي آثار پينتر به سراغ آثار جنجال‌تري از اين نويسنده رفته و دو نمايشنامه «عاشق» و «كلكسيون» را در سالن تئاتر هارولد پينتر لندن به صحنه خواهد برد. اين دومين بار است كه «لويد» متني از «پينتر» را به صحنه مي‌آورد. «عاشق» اثري تك پرسوناژ است كه روايتگر داستان زوجي به نام‌ سارا و ريچارد است كه با اينكه بسيار همديگر را دوست دارند اما زندگي‌شان پس از چند سال به نوعي يكنواختي رسيده و از دست هم خسته شده‌اند و روابط‌شان نيازمند بازنگري است. اين نمايش با حضور «ديويد ساچت» بازيگر مطرح بريتانيايي اجرا خواهد شد؛ متني كه نخستين‌بار سال ۱۹۶۳ ميلادي با بازي قابل تحسين «لورنس اوليويه» اجرا شده است. «كلكسيون» نيز يكي ديگر از آثار اين نويسنده به شمار مي‌رود كه نخستين‌بار سال 1961 در تلويزيون لندن، نمايش داده شد و پس از آن سال 1962 در تئاتر آلويچ لندن، به صحنه رفت. «كلكسيون» كه رگه‌هايي از كمدي در آن ديده مي‌شود، ماجراي دو زوج را نقل مي‌كند كه يكي از آنها در لندن و ديگري در چلسي زندگي خود را سپري مي‌كنند. داستان نمايش با يك تلفن ناشناس آغاز مي‌شود و ماجراهايي سلسله‌وار شكل مي‌گيرد. اين دو اثر 13 سپتامبر تا 20 اكتبر اجرا خواهند داشت.

فيلمنامه‌نويس كوروساوا درگذشت

 

شينوبو هاشيموتو، نويسنده فيلمنامه‌هاي آكيرا كوروساوا روز گذشته در ۱۰۰ سالگي درگذشت. به گزارش ورايتي، شينوبو هاشيموتو، فيلمنامه‌نويس نامدار، كارگردان و تهيه‌كننده ژاپني كه بيش از همه براي همكاري‌اش با آكيرا كوروساوا، كارگردان مشهور ژاپني شناخته مي‌شد، ديروز در توكيو درگذشت. وي در طول سال‌هاي جنگ به تحصيل در رشته فيلمنامه‌نويسي زيرنظر مانساكو ايتامي، نويسنده و كارگرداني كه پدر كارگردان جونو ايتامي بود، پرداخت. يكي از فيلمنامه‌هاي وي كه بر مبناي داستاني كوتاه از آوتاگوا، نويسنده مشهور ژاپني شكل گرفته بود توجه كوروساوا را جلب كرد و از آن فيلمي با عنوان «راشومون» در سال ۱۹۵۰ ساخته شد. پس از آنكه آن فيلم موفق به كسب جايزه شير طلاي جشنواره فيلم ونيز در سال ۱۹۵۱ شد، هاشيموتو به صورت تمام وقت به نويسندگي روي آورد. هاشيموتو، نويسنده فيلمنامه‌هاي «هفت سامورايي»، «زيستن»، «سرير خون» و ديگر فيلم‌هاي كوروساوا بود. اين نويسنده براي كارگردان‌هاي ديگر از جمله ماساكي كوباياشي و كيهاچي اوكاموتو نيز فيلمنامه‌ نوشته بود. وي سال ۱۹۷۳ يك كمپاني توليد فيلم به راه انداخت و اولين فيلمش را سال ۱۹۷۴ با عنوان «قلعه شن» توليد كرد كه سال ۱۹۷۴ از اقبال زيادي برخوردار شد. هاشيموتو سال ۲۰۰۶ خاطراتش را با كوروساوا منتشر كرد كه با عنوان «تركيب سينمايي: آكيرا كو و ساوا و من» منتشر شد.

اكران فيلم جديد تارانتينو جلو افتاد

اكران فيلم جديد تارانتينو كه با بازي برد پيت و لئوناردو دي‌كاپريو ساخته مي‌شود، اندكي زودتر شروع مي‌شود تا از تعطيلات تابستاني بيشترين بهره را ببرد. به گزارش هاليوود ريپورتر، فيلم «روزي روزگاري در هاليوود» جديدترين فيلم كوئنتين تارانتينو در عين حال كه در پنجاهمين سال كشته شدن شارون تيت اكران مي‌شود، اندكي جلوتر از تاريخ اعلام شده قبلي به نمايش درمي‌آيد. اين فيلم كه درباره ماجراي چارلز مانسون و گروه پيروان وي ساخته مي‌شود ۲ هفته جلوتر از زماني كه پيش‌تر اعلام شده بود راهي سينماها مي‌شود. در حالي كه سوني پيش‌تر اعلام كرده بود اين فيلم كه با بازي لئوناردو دي كاپريو و برد پيت اكنون در دست فيلمبرداري است ۹ آگوست ۲۰۱۹ اكران مي‌شود كه دقيقا روز كشته شدن شارون‌تيت و دوستانش به دست فرقه مانسون است، اكنون اعلام شده فيلم دو هفته جلوتر و از ۲۶ جولاي روي پرده‌هاي نقره‌اي مي‌رود. تارانتينو فيلمنامه اين فيلم را نوشته و خودش كارگرداني آن را انجام مي‌دهد. او اين فيلم را پروژه‌اي متعلق به لس آنجلس ۱۹۶۹ و زماني مي‌داند كه هيپي‌هاي هاليوود در اوج بودند. دو نقش اصلي فيلم شامل ريك دالتون كه ستاره‌ سابق فيلم‌هاي وسترن تلويزيوني بود توسط دي كاپريو و كليف بوت همراه طولاني مدت وي توسط برد پيت اجرا مي‌شوند كه همسايه ريك شارون تيت بود. داكوتا فنينگ، لوك پري و دمين لوييس ديگر بازيگران فيلم هستند. اميل هرش، كليفتون كالينز، كيت جفرسون، نيكولاس هموند، مارگوت رابي، برت رينولدز، تيموتي اوليفانت، كرت راسل، مايكل مدسن و تيم راث نيز در اين فيلم بازي مي‌كنند.

 

اكران «همه مي‌دانند» در كشورهاي مختلف

برنامه اكران فيلم «همه مي‌دانند» به كارگرداني اصغر فرهادي در كشورها و فستيوال‌هاي مختلف اعلام شد.  به گزارش مهر، فيلم «همه مي‌دانند» به كارگرداني اصغر فرهادي در ادامه اكران عمومي‌اش در كشورهاي فرانسه، بلژيك، سوييس (بخش فرانسه زبان)، در كشورهاي آرژانتين، اسپانيا، آلمان و ايتاليا نيز اكران مي‌شود. طبق اعلام پخش‌كننده بين‌الملل اين فيلم، «همه مي‌دانند» از تاريخ ششم سپتامبر (۱۵ شهريورماه) در آرژانتين، از چهاردهم سپتامبر (۲۳ شهريورماه) در اسپانيا، از بيست‌وهفتم سپتامبر (۵ مهرماه) در آلمان و از هشتم نوامبر (۱۷ آبان ماه) در ايتاليا نمايش عمومي‌اش را آغاز خواهد كرد. فستيوال فيلم سارايوو (۱۰ تا ۱۷ آگوست همزمان با ۱۹ تا ۲۶ مردادماه)، فستيوال كپنهاگ پيكس (۲۷ سپتامبر تا ۱۰ اكتبر همزمان با ۵ تا ۱۸ مهرماه)، فيلم افتتاحيه فستيوال فيلم آنتاليا (۲۸ تا ۳۰ سپتامبر همزمان با ۶ تا ۸ مهرماه)، فستيوال مورليا در مكزيك (۲۰ تا ۲۸ اكتبر همزمان با ۲۸ مهر تا ۶ آبان ماه)، فستيوال فيلم استكهلم (۷ تا ۱۸ نوامبر همزمان با ۱۶ تا ۲۷ آبان ماه) از جمله فستيوال‌هايي هستند كه «همه مي‌دانند» اصغر فرهادي در آنها اكران خواهد شد. اين فيلم پيش‌تر در فستيوال‌هاي كن، مونيخ، ارمنستان، كارلووي واري، نيو هوريزن (لهستان) روي پرده رفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون