• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4139 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳۰ تير

خبر

درخواست جدي سازمان انتقال خون براي اهداي خون

مرتضي طباطبايي، مديركل انتقال خون استان تهران، شمار مراجعه‌كنندگان روزانه در تهران به مراكز انتقال خون را بيش از هزار و 300 نفر اعلام كرد و گفت: «هزار و 100 نفر از اين تعداد موفق به اهداي خون مي‌شوند اما با اين حال گرماي هوا و در انتظار ماندن مردم سبب كاهش مراجعه آنها شده است. در حال حاضر ميزان خوني كه به صورت داوطلبانه اهدا مي‌شود در حد نياز مراكز درماني و بيمارستاني تهران است. ميزان استقبال براي اهداي خون در بهار و اوايل تابستان سال گذشته نسبت به مدت مشابه امسال بهتر بود؛ قطعي برق و تعطيلي موقت برخي مراكز شهرستاني انتقال خون استان تهران و گرمي هوا و در انتظار ماندن مردم موجب شده ميزان مراجعه‌كنندگان براي اهداي خون در استان تهران كاهش يابد. مشكل قطعي برق در مراكز جامع اهداي خون مانند مناطق چهار و پنج به دليل داشتن ژنراتور كمتر است، اهداكنندگان خون بايد توجه داشته باشند كه نياز به خون و فرآورده‌هاي خوني هميشگي است و به ويژه در فصل‌هاي گرم سال بيشتر از هميشه به كمك بيماران نيازمند به خون بشتابند. در حال حاضر ميزان ذخيره خون و فرآورده‌هاي خوني در استان تهران خوب است و تا هفت روز ذخيره داريم و مشكلي در اين مورد وجود ندارد؛ با اين حال نياز به جذب اهداكنندگان در گروه‌هاي خوني منفي و همچنين تامين پلاكت است.» ايرنا

 

المپياد زيست‌شناسي را در شرايط ويژه برگزار كرديم

گروه اجتماعي| بيست و نهمين المپياد جهاني زيست‌شناسي در ايران برگزار شد. خبر اين المپياد مانند بسياري از المپيادهاي ديگر دانش‌آموزي در خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها بازتاب داشت اما رييس مركز ملي استعدادهاي درخشان مي‌گويد نه اينكه از ميزان پوشش خبري گلايه‌اي در ميان باشد اما با توجه به فضاي موجود «طلب لطف بيشتر» مي‌رفته است.

«امسال المپياد جهاني زيست‌شناسي در فضايي در كشورمان برگزار شد كه ارديبهشت‌ماه ترامپ از برجام خارج شد و در اين شرايط خيلي‌ها اصلا انتظار نداشتند كه اين المپياد برگزار شود در حالي كه علاوه بر برگزاري، بيش از 70 كشور در آن شركت كردند كه استقبال بي‌سابقه‌اي بود. سال گذشته فقط 64 كشور در اين المپياد كه در انگلستان برگزار مي‌شد، حاضر شدند.» فاطمه مهاجراني مي‌گويد كه ديپلماسي علمي از مهم‌ترين حوزه‌هاي ديپلماسي است كه بايد بر آن متمركز شويم و برگزاري المپيادي با بيش از 500 مهمان از سراسر جهان يكي از مصداق‌هاي آن است. مهاجراني مي‌گويد انتظار براي حمايت بيشتر از اين رخداد علمي رابطه‌اي با نظر آموزش و پرورش در مورد انحلال آزمون مدارس تيزهوشان ندارد: «آموزش و پرورش به اين المپياد نگاه بسيار مثبتي دارد، البته در مراسم افتتاحيه تنها جناب وزير و برخي از اعضاي شوراي عالي معاونان حضور داشتند و جاي معاونان ابتدايي و متوسطه خالي بود و بسياري از دست‌اندر‌كاران علمي كشور افتخار حضور به ما ندادند. اما به هر حال اين موضوع ارتباطي به بحث مدارس تيزهوشان ندارد كما اينكه امسال هم آزمون ورودي تيزهوشان در تاريخ 5 مرداد برگزار خواهد شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون