• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4142 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲ مرداد

صداي مخالف

استقبال اصولگرايان از سخنان روحاني

 

حرف‌هاي روحاني در ميان سفرا و كارمندان وزارت امور خارجه با استقبال رسانه‌هاي اصولگرا مواجه شد. مهم‌ترين بخشي كه به نظر آنها، محدود نشدن تهديد به «تنگه هرمز» بود. كيهان تيتر «تنگه‌هاي زيادي داريم، هرمز يكي از آنهاست» را براي گزارش اصلي و انتشار حرف‌هاي حسن روحاني انتخاب كرد. روزنامه جوان نيز با تيتر «صداي اقتدار ايران» به استقبال حرف‌هاي حسن روحاني رفت.

روزنامه وطن امروز مانند هميشه از تيتر متفاوت «ارباب تنگه‌ها» استفاده كرد و در گزارشش نوشت: «حالا كه روياي امريكايي دولت تقريبا رنگ باخته، رگه‌هاي اقتدارگرايي در مواضع حسن روحاني به ويژه براي مقابله با تحريم‌هاي امريكا ديده مي‌شود.»

اين روزنامه با اشاره به گزارش گذشته خود در تحليل نامه سردار سليماني به حسن روحاني و ارتباطش با تهديد جديد روحاني مي‌نويسد: «نفت توليد شده در غرب آسيا از 3 گذرگاه كليدي عبور مي‌كند؛ تنگه هرمز كه خليج فارس را به درياي عمان متصل مي‌كند، تنگه باب‌المندب كه خليج عدن را به درياي سرخ متصل مي‌كند و كانال سوئز كه درياي سرخ را به درياي مديترانه وصل مي‌كند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد ايران احاطه كامل بر همه مجاري انتقال نفت غرب آسيا به دنياي پيراموني دارد. به معناي دقيق‌‌‌‌‌‌تر، ايران امنيت تمام اين مجاري را تامين مي‌كند و در صورتي كه ايران به هر دليلي نخواهد امنيت اين مسيرها را تامين كند، قطعا انتقال نفت از اين مجاري مختل خواهد شد.»

اين ميان برخي از اصولگرايان تندرو و نزديك به پايداري همچنان ساز مخالف مي‌زنند. حسن روزي‌طلب كه به روح‌الله حسينيان و جبهه پايداري نزديك است در توييتي نوشت: «واقعيتش اين است اينجانب تسليم شدن را به مقاومتي كه روحاني مي‌خواهد كند، ترجيح مي‌دهم. همه سرمايه‌ها و داشته‌هاي‌مان را به باد مي‌دهد و در نهايت تسليم مي‌شود.»

وحيد يامين‌پور هم در توييتي كنايه‌آميز با اشاره به حرف‌هاي روحاني در مورد «بازي نكردن ترامپ با دم شير» نوشت: «قوه خيال من براي تصور تركيب‌بندي چهره رييس‌جمهور در حال گفتن اين جمله كم آورده.»

 

تنگه فكري سريع‌القلم را ببنديد

 

كاظم انبارلويي به بهانه حرف‌هاي اخير حسن روحاني در مورد بستن تنگه‌ها به انديشه‌ها و افكار سريع‌القلم اشاره كرده و آن را مورد حمله قرار داده است. او مي‌نويسد: «در حوزه سياست داخلي و خارجي، آقاي دكتر محمد سريع‌القلم هم در اتاق فكر دولت شتر نظريه‌پردازي خود را در بيابان ديپلماسي جهان به سمتي حركت داد كه اكنون با عنايت به بدعهدي امريكا مي‌گويد: «به نقطه صفر در مشكلات ايران و امريكا بازگشته‌ايم.» او بدون اينكه تنبهي در اين كج‌راهه‌روي ببيند، دوباره كاروان حركت دولت را در همان بيراهه هدايت مي‌كند و مي‌گويد: «ما مي‌خواهيم هم مبارزه كنيم و هم زندگي؛ اين نمي‌شود.» انبارلويي سپس با حمله به سريع‌القلم مي‌نويسد: «اين چه اسلامي است كه آقاي سريع‌‌القلم تبليغ و ترويج مي‌كند كه هيچ فيلسوف و عارف و حكيم اسلامي نه در خواب ديده و نه در بيداري؟!» در نهايت نيز خطاب به او مي‌نويسد: «رييس‌جمهور ما كه با راهنمايي‌هاي شما به همين نقطه رسيده است مي‌گويد: «بايد تنگه را بست.» اين تنگه را اگر مي‌گذاشتيد از اول ببنديم، به نقطه صفر باز‌نمي‌گشتيم! تنگه‌اي كه بايد آن را بست و گلوي استكبار را محكم فشرد همان تنگه فكري است كه سريع‌‌القلم و رفقاي او گرفتار آن هستند.»

سرمقاله وطن امروز عليه امام جمعه مشهد

حسين قدياني در سرمقاله روز دوشنبه اين روزنامه به موضوع‌ «فساد سخن» پرداخته و در مطالبي كنايه‌آميز به خطيب جمعه مشهد مي‌نويسد: «واقعا چرا ما اينگونه شده‌ايم؟! چرا بدون در نظرگرفتن جوانب امر، سخن مي‌گوييم؟! چرا بعضا سخن حق خود را با بيان نادقيق، خراب مي‌كنيم؟! چرا فكر مي‌كنيم با لسان دهه ۵۰ مي‌شود با جوان اين عصر سخن گفت؟! گلابي چيست؟! سوفيا لورن كدام است؟! ضعيفه چه صيغه‌اي است؟! خوب است رهبري داريم كه با اين همه تبحر در خطابت و چيرگي در بلاغت كه قطعا براي سخن، بي‌نياز از كاغذ و نوشته و يادداشت هستند، مدام نگاه مي‌كنند به برگه در دست‌شان! يعني چه اين كار؟! الا آنكه توجه مضاعف به چگونگي و كم و كيف بيان؟!» اشاره سرمقاله‌نويس به حرف‌هاي آيت‌الله علم‌الهدي است كه پيش‌تر از سوفيا لورن گفته بود و اين هفته وقتي مي‌خواست از مشكلات مردم حرف بزند، يك مادر را «ضعيفه» خطاب كرده بود.

نويسنده در پايان متن صراحتا به «خطيب جمعه» اشاره كرده و در موردش مي‌نويسد: «آيا چون در محيطي مثل اينستاگرام، هم صاحب‌امتيازيم و هم مديرمسوول و هم سردبير و هم ويراستار و هم نمونه‌خوان و هم مصحح و هم نويسنده، حق داريم تا چيزي به ذهن‌مان رسيد، منتشرش كنيم؟! پس خطيب جمعه هم بايد به شكل مضاعفي متوجه چينش كلمات در جمله‌اش باشد! و آن سخنران پيش از خطبه هم! و آن وزير هم! و آن وكيل هم!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون