• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4142 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲ مرداد

دعوت مردم به تحريم توليد ملي؟

زمزمه‌هاي جديد كاربران فضاي مجازي براي تحريم خريد خودروهاي داخلي و مانور تبليغاتي آگاهانه يا ناآگاهانه يكي از اپراتورهاي تلفن همراه حول اين موضوع، براي يكي از خودروسازان داخلي شائبه ايجاد كرد.

چند هفته‌اي مي‌شود كه كاربران فضاي مجازي كشور همچون رويه‌اي كه سه، چهار سال پيش اتفاق افتاد سعي در هدايت كمپين «نخريدن خودروي داخلي» دارند و بار ديگر زمزمه‌هاي تحريم خريد تا كاهش قيمت‌ها در برخي شبكه‌ها به چشم مي‌خورد. كمپين‌هايي كه چند نمونه از آن به اشكال مختلف طي اين سال‌ها با اهدافي نظير اعتراض به قيمت‌هاي نجومي خودروهاي داخلي و مقابله با كيفيت نازل محصولات توليدكنندگان ايراني اين بخش برگزار شد اما نه تنها نتيجه‌اي در بر نداشت بلكه در مواردي شاهد بوديم كه قيمت خودروها را به شكل رسمي، گران‌تر كرد.

با وجود اينكه اجراي چنين پويش‌هايي بر ميزان توليد كمپاني‌هاي داخلي تاثيرگذار بود يا به عبارتي بر افزايش توليدات انباشت‌شده آنها افزود اما در نهايت همان سال 94 با اجرايي شدن بسته سياستي بانك مركزي به منظور تحريك تقاضا و فروش كالاهاي انباشت و اعطاي تسهيلات 25 ميليون توماني به متقاضيان خريد خودرو، بار ديگر حجم تقاضا در بازار ارتقا يافت و رسالت كمپين‌ها به بن‌بست رسيد. بعد از اجراي چند نمونه ناموفق از اين دست كمپين‌ها، برخي از فعالان اقتصادي با اشاره به بازار انحصاري توليد خودرو در كشور و رانت‌هاي بسياري كه پيرامون آن شكل گرفته به صراحت عنوان كردند كه رسالت اين قبيل كارها شفاف و مشخص نيست و حتي كاربران فضاي مجازي كه در اين قبيل فرآيندها شركت مي‌كنند، هنوز به صورت دقيق نمي‌دانند كه به دنبال چه هستند و با اين تحريم مي‌خواهند شاهد چه اتفاقي در بازار باشند.

به همين منظور پيام آنها به صورت دقيق به گوش كساني كه دست‌اندركاران اصلي اين بازار هستند، نمي‌رسد و نهايتا با توجه به اينكه نياز همه خودروسازان ممكن است فروش ميليوني در سال نباشد و با توليد چند هزار خودرو هم بتوانند به هدف خود در بازار دست پيدا كنند، چندان وقعي براي اين قبيل كارها قائل نشوند. البته در ميان اجرا يا گاهي كه برخي از اين كمپين‌ها با شكست مواجه مي‌شد، توپ در زمين تخريب‌گران اقتصادي و برخي فعالان سياسي انداخته و گفته مي‌شد كه راهبري كمپين‌ها دست آنها بوده است تا تنظيم بازار كشور را برهم بزنند. سواي از اينكه تحليلگراني هم با انتقاد از رويه برگزاري اين كمپين‌ها معتقدند كه بايد دست واسطه‌ها از بازار خودرو كوتاه شود تا بعد از آن بتوان وارد مراحل ديگر برخورد با مفسدان اين حوزه شد، اما بار ديگر زمزمه‌هايي از جنس همان كمپين‌هايي كه عملا هيچگاه با موفقيت مواجه نبود در فضاي مجازي به گوش مي‌رسد و ظاهرا دامنه آن به فضاي جامعه نيز كشيده شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون