• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4147 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۸ مرداد

معافيت مالياتي براي قراردادهاي دو ساله

وزير راه و شهرسازي معتقد است با طولاني‌تر شدن زمان قرارداد اجاره ميان مالك و مستاجر مي‌توان بخشي از مشكلات موجود در اين بازار را حل كرد.

عباس آخوندي تصريح كرد: متاسفانه در طول سال‌هاي گذشته شرايط براي برخي از مستاجران سخت شده و از اين رو ما پيشنهادهايي را براي بهبود وضعيت بازار اجاره ارايه كرده‌ايم كه يكي از اصلي‌ترين آنها افزايش طول مدت اجاره‌نشيني از يك به دو تا سه سال است.

به گفته وي در صورتي كه مالكان قرارداد اجاره خود را به دوره طولاني‌تر تبديل كنند، از طرح‌هاي تشويقي مانند معافيت مالياتي بهره‌مند خواهند شد. در كنار آن ما طرح‌هايي را مانند سقف ۱۰ درصدي افزايش نرخ اجاره ارايه كرده‌ايم كه معتقديم مي‌تواند هزينه‌هاي جابه‌جايي مستاجران را كاهش دهد.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه ورود دولت به طور مستقيم در بازار اجاره مسكن مي‌تواند به معاملات زيرزميني و فساد منجر شود، اظهار كرد: ما در حال حاضر با معضل بالا بودن تعداد خانه‌هاي خالي در كشور مواجه هستيم كه اگر چاره‌اي براي آن در نظر گرفته نشود، مي‌تواند مشكل‌ساز شود.

آخوندي با اشاره به آخرين آمارهاي ارايه‌شده از وضعيت خانه‌هاي خالي در ايران اظهار كرد: طبق آخرين آمارها بيش از چهار ميليون خانه خالي در كشور وجود دارد كه اين موضوع مربوط به مناطق و شهرهاي مختلف كشور مي‌شود. براي مثال آماري كه ما گرفتيم نشان مي‌دهد در منطقه يك تهران ۳۵ هزار خانه خالي از سكنه وجود دارد.

وي اضافه كرد: ما تلاش كرديم در طول اين سال‌ها شرايط را براي كاهش تعداد اين واحدها انجام دهيم كه يكي از اصلي‌ترين سياست‌هاي ما افزايش توان مردم در خريد خانه بوده است. آمارها نشان مي‌دهد كه بيش از ۵۰۰ هزار نفر به وسيله وام خانه خريده‌اند كه البته بايد همين مسير در آينده نيز ادامه پيدا كند.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه بخش قابل توجهي از افزايش قيمت‌ها در حوزه بازار مسكن به طرح مسكن مهر مربوط مي‌شود، در برنامه‌ نگاه يك تاكيد كرد: بر اساس آمارها تورم ۸۰ درصدي مسكن در سال ۸۸، به مسكن مهر اختصاص دارد و اين به خوبي نشان مي‌دهد كه هر جا دولت براي ساخت و ساز واحد مسكوني جديد خود به طور مستقيم ورود كرده، با توجه به محدوديت‌هاي منابع اعتباري عملا نه‌تنها كارايي نداشته كه حتي مشكلات جدي نيز به وجود آورده است. از اين رو ما تلاش كرديم در طرحي مانند مسكن اجتماعي، از تجربه مسكن مهر استفاده كنيم.

آخوندي افزود: البته هرچند ما مسكن مهر را مانند يك بيماري ممتدي مي‌بينيم كه در اقتصاد ايران به وجود آمده و لاعلاج است، اما به تمام خريداران مسكن مهر تعهد داريم كه اين واحدها را تكميل كنيم و از امروز ساخت ۱۲۰ هزار واحد مسكن مهر در طول سال بخشي از اين طرح‌ها به شمار مي‌رود. اما ما در شهري مانند پرديس همچنان با مشكلات انشعابات مواجهيم كه اين مساله براي تكميل اين پروژه مهم مشكلات جداگانه به وجود آورده است. وي درباره تاثير خروج امريكا از برجام بر اقتصاد ايران تصريح كرد: من همواره اعلام كرده‌ام كه بايد مشكلات اقتصادي از دل اقتصاد حل شود. قطعا مساله‌اي مانند خروج امريكا از برجام مي‌تواند تاثير زيادي داشته باشد كه يكي از آنها خود را در حوزه مسكن يا كاهش علاقه سرمايه‌گذاران به حضور در پروژه‌هاي بلندمدت نشان مي‌دهد.

وزير راه و شهرسازي همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به پيگيري جدي مطالبات كاميون‌داران در وزارت راه و شهرسازي اشاره كرد و گفت: ما براي رانندگان كاميون حق اعتراض قائل هستيم. از اين رو در طول اين مدت جلسات مختلفي با نمايندگان آنها برگزار شده و مسائلي مانند بيمه، تامين لوازم يدكي و افزايش كرايه در دستور كار قرار گرفته است.

آخوندي خاطرنشان كرد: ما براي آنكه سخن رانندگان را بدون تاخير و واسطه دريافت كنيم، شرايطي را فراهم كرده‌ايم كه آنها صحبت‌هاي خود را به طور مستقيم با ما در ميان بگذارند و در حال حاضر زمان رسيدگي به شكايت‌هاي آنها كمتر از ۴۸ ساعت است و اميدواريم با پيگيري همين روند در آينده مشكلات رانندگان كاميون به طور كامل حل شود. ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون