معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد
دفاتر كار و دانش در شهركهاي صنعتي مستقر ميشوند
گروه اجتماعي |علي زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش روز گذشته اعلام كرد كه دفاتر كارگاهي كار و دانش قرار است در شهركهاي صنعتي تاسيس شوند: «در اين زمينه دستورالعملي تهيه شده و به تمام استانها ابلاغ شد. اين دفاتر هماكنون در يزد و خراسانرضوي راهاندازي شده و بهزودي در كرمان، مازندران و سمنان نيز راهاندازي خواهد شد. از اين طريق يادگيري در محيط واقعي رخ ميدهد و معمولا دانشآموزان جذب صنعت در همان جا ميشوند.» اتفاقي كه معاون وزير از آن سخن ميگويد اتفاقي است كه شايد دو دهه پيشتر بايد رخ ميداد، زماني كه سيل داوطلبان كنكور به صفهاي درهمفشرده ورود به رشتههاي نظري ميپيوستند. حالا سوال اينجاست كه در زماني كه واحدهاي صنعتي، شركتها و كارخانههاي شهركهاي صنعتي كشور يك به يك دچار تبعات حاصل از تحريم و بالا رفتن نرخ ارز و بيثباتي اقتصادي ميشوند، حضور دانشآموزان در اين شهركها تا چه اندازه ميتواند براي آنها موقعيت مناسبي براي ورود به جامعه تلقي شود؟ زرافشان در پاسخ به اين سوال «اعتماد» گفت: «ما دفاتر در شهركهاي صنعتي را با رويكرد روبهرو كردن دانشآموزان با واقعيتهاي جامعه تاسيس كردهايم. بالاخره وقتي اين دانشآموزان فارغالتحصيل ميشوند بايد در همين كارخانهها مشغول به كار شوند. شرايط جديد اقتصادي كشور و مسائلي كه در حوزه صنايع، توليد و اشتغال وجود دارد طبيعي است بر همه حوزههاي كشور از جمله آموزش اثر ميگذارد. ما برنامهريزيمان را از مدتها پيش شروع و دستورالعملش را هم براي استانها ارسال كردهايم. به عنوان مثال در بحث استقرار دفاتر كارودانش در شهركهاي صنعتي اين شرط را گذاشتهايم كه شهركهايي كه حداقل 150 كارخانه فعال حضور داشته باشند ميتوانند به عنوان محل فعاليت دانشآموزان در نظر گرفته شوند و در اين شرايط اگر اين شهركها حتي 10 مورد هم باشند باز هم كار مفيدي انجام شده است.»چندي قبل وزير كار در مورد ارايه استراتژي تابآوري اجتماعي خبر داد. هنوز دقيقا معلوم نيست كه منظور «علي ربيعي» از اصطلاح تابآوري اجتماعي همان اصطلاحي است كه جامعهشناسان از آن صحبت ميكنند يا خير اما به نظر ميرسد اگر قرار باشد اين موضوع مورد توجه قرار گيرد اولين نقطه شروع بايد مدارس كشور باشند. نقطه شروع بايد آماده كردن نسلي باشد كه شايد حالا چندان پيگير خبرهاي اقتصادي و سياسي و اجتماعي نباشند اما اگر قرار است در اين جامعه با شرايط جديدش زندگي كنند، بايد بتوانند با حقيقتها و نحوه زندگي در اين جغرافيا و اجتماع كنار بيايند: «در مورد تابآوري بايد بگويم كه اين از مهارتهايي است كه بچهها بايد بياموزند. در مجموعه برنامهها پرداختن به بحث مهارتهاي زندگي يكي از مباحث مورد توجه است كه آقاي وزير هم براي آن كارگروهي تشكيل دادهاند. در برنامههاي درسي موجود ما هم اين مسائل ديده شده اگر خوب آموزش داده شود. مثلا در دوره اول متوسطه درسي را با عنوان تفكر و پژوهش داريم و از نوعي مدل «فلسفه براي كودكان» استفاده ميشود تا با كمك آن به تجزيه و تحليل منطقي پديدهها برسند. يعني در برنامههاي درسي ما ظرفيت براي پرداختن به اين مسائل وجود دارد. متاسفانه گاهي با غلبه موضوعات درسي كمتر به اين موضوعات توجه ميشود.»زرافشان در خصوص اخبار منتشر شده مبني بر كمبود نيروي انساني در بدنه جامعه فرهنگيان گفت كه به غير از فارغالتحصيلان دانشگاههاي فرهنگيان و شهيد رجايي، ساير تمهيدات انديشيده شده از جمله خيرد خدمات، اضافه تدريس و تاخير بازنشستگي معلمان، كاملا مقطعي هستند. او به صورت خاص به كمبود نيرو در هنرستانها اشاره كرد: «16 هزار هنرآموز و 25 هزار استادكار نياز داريم.»معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در اين نشست در خصوص كنكور هم صحبت كرد. او با بيان اينكه امسال 85 درصد از وروديهاي دانشگاهها صرفا از طريق سوابق تحصيلي جذب شدهاند، گفت: «براي سال آينده قرار شد سهم سابقه براي نظام جديد و قديم ۳۰ درصد باشد كه براي نظام جديد صرفا دروس پايه دوازدهم و براي نظام قديم ۲۵ درصد دروس پايه سوم و ۵ درصد دروس پيش دانشگاهي لحاظ ميشود.» زرافشان در خصوص لزوم هدايت تحصيلي براي تصميمگيري دانشآموزان در خصوص آينده گفت: «امسال ۶۳۰ هزار داوطلب تجربي براي كنكور داشتيم و در آينده نزديك پشت كنكوريهاي تجربي به تعداد داوطلبان نزديك خواهد شد، بايد اين فضا را مديريت كرد تا با خيل پزشكان بيكار روبهرو نباشيم.»