«ريل ملي» از ادعا تا واقعيت
گلايههاي آخوندي از بدعهدي توليد داخل
گروه اقتصادي | سالهاست كه بحث توليد ريل و تعهد به قولها و وعدههاي ريلي محل كشمكش بين برنامههاي دولتي و خواستهاي مردمي است. بارها نمايندگان مجلس به دليل تاخير در اجراي برنامهها و وعدههاي وزارت راه وشهرسازي در سنوات گذشته در مورد برنامههاي توسعه ريلي از وزير سوال كردهاند و حالا بحث ورود تجهيزات ريلي خارجي به محل جديدي براي سوال نمايندگان از وزير راه و شهرسازي مبدل شده است. روز گذشته عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي وقتي براي پاسخگويي به دليل اين خريدها به مجلس رفت اينبار به جاي اينكه تنها از بدقوليهاي داخليها براي عمل به تعهداتشان صحبت كند از امان خريد كل توليدات چهار سال ذوب آهن به صورت يكجا صحبت كرد تا نشان دهد اگر توان توليد داخل وجود داشته باشد مشكلي براي خريد از سوي وزارتخانه وجود ندارد.
اين وزير كابينه گفت: «در شرايط فعلي تحريم، اصليترين كاري كه بايد انجام شود اين است كه بخش ريل فعال نگاه داشته شود تا از جهت كنترل قيمت حملونقل و همچنين خدمت ارزان دادن به مردم ابزاري در اختيار دولت باشد. ما كل سرنوشت خطوط ريل كشور را به توليد يك كارخانه گره نزديم. وزارت راه و شهرسازي از سال ۹۳ كه پيگير تفاهمنامه و عقد قرارداد بود در نهايت در ششم ارديبهشت سال ۹۶ نهايتا با كارخانه ذوبآهن موفق به عقد قرارداد بابت توليد ريل استاندارد شد. قرار بود ظرف چهار ماه در شهريور ۱۳۹۶ اين شركت ۴۰ هزار تن ريل تحويل دهد و الان كه با شما در حال صحبت هستم و در مرداد سال ۹۷ هستيم تنها ۵۰۰ تن ريل دريافت كردهايم. واقعا با اين شرايط آيا ميشود سرنوشت بخش ريلي را آن هم در اين شرايط بسيار سختي كه در آن قرار داريم به توليد يك كارخانه گره زد؟» آخوندي ادامه داد: «ميزان مطالبات شركت راهآهن از شركت ذوبآهن ۱۷۰ ميليارد تومان است. حتي در اين خصوص توافق شد كه ۱۰۰ ميليارد از مطالبات را بلوكه كرده تا شركت ذوب آهن با اين حمايت بتواند توليد كند. همين الان هم آماده بوده و بدون هيچ مخالفتي حاضر هستيم توليد چهارساله ذوبآهن را يكجا خريداري كنيم اما منوط به اينكه توليدي وجود داشته باشد و ريلي تحول داده شود. به نظر شما با اين اوصاف ما ميتوانيم چند هزار كيلومتر پروژه ريلي را متوقف كنيم؟» وي افزود: «در چهار سال گذشته ۳ هزار كيلومتر ريل ايجاد كرديم اما ريل تحويلي از سوي ذوبآهن تنها براي ۴ كيلومتر بوده است. در همين زمان هزار و ۲۰۰ كيلومتر خط جديد ساختيم و هزار و ۸۰۰ كيلومتر خطوط را نوسازي، بازسازي و ايجاد خط دوم ريلي كرديم. مفهوم اين مصرف ۳۶۰ هزار تن ريل است. با اين اوصاف كدام عقل سليم به ما ميگويد در اين شرايط كل پروژه ريلي را متوقف كنيم؟ در شرايط فعلي تحريم، اصليترين كاري كه بايد انجام شود اين است كه بخش ريل فعال نگاه داشته شود تا از جهت كنترل قيمت حمل و نقل و همچنين خدمت ارزان دادن به مردم ابزاري در اختيار دولت باشد. چرا كه همانطور كه همه استحضار دارند مصرفكننده ريل چه در بخش مسافر و چه در بخش بار طبقه پايين هستند و از همين رو سرمايه در گردش ريلي بسيار مهم است.» اين عضو كابينه دوازدهم ادامه داد: «هم مقام معظم رهبري اولويت را بخش ريلي قرار دادهاند و هم مجلس در سياست و بودجهگذاري خود بر اين مساله تاكيد كرده است. ما نيز به اين اهميت باور داريم و به توصيهها عمل ميكنيم. در اين مدتي كه در وزارت راه و شهرسازي حضور داشتهام چيزي حدود ۱۳۰۰ واگن باري را با واگنسازان ايراني قرارداد بستهايم كه از اين تعداد حدود ۹۰۰ واگن باري تحويل و در حال كار است و مابقي هم در شرف ساخت قرار دارد. به جز اين تعداد ۴۱۰۰ واگن باري ديگر از محل خط اعتباري روسيه براي ساخت در داخل قرارداد بسته شده است. اين موضوع را تمام نمايندگاني كه در حوزه انتخابي خودشان كارخانجات واگنسازي قرار دارد مثل اراك و شركت واگنسازي پارس ميتوانند اعلام كنند. شركت واگنسازي پارس اراك در مرحله تعطيلي بود اما الان در حال حاضر با تمام ظرفيت در حال فعاليت است. براي تمام واگنسازيهاي ايران كار ايجاد كردهايم و همه با ظرفيت كامل در حال فعاليت هستند.»