• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4151 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ مرداد

از حضور رماني در اسكار تا رونمايي از كتاب اسدزاده

«بربرها» نماينده روماني براي اسكار

 

روماني فيلم «بربرها» را به عنوان نماينده سينماي اين كشور به اسكار خارجي زبان مي‌فرستد. به گزارش آسوشيتدپرس، فيلم «بربرها» كه موفق به كسب گوي بلورين جشنواره كارلووي واري شده بود از سوي روماني براي رقابت اسكار معرفي شد. فيلم رادو ژوده با عنوان «اهميتي نمي‌دهم اگر به عنوان بربرها در تاريخ سقوط كنيم» فيلمي است كه روماني به عنوان نماينده اين كشور در رقابت اسكار خارجي زبان انتخاب كرده است. فيلم ژوده علاوه بر روماني با مشاركت كشورهاي چك، فرانسه، بلغارستان و آلمان توليد شده و هنرمندي را به عنوان شخصيت اصلي خود انتخاب كرده كه كشتار قومي سال ۱۹۴۱ به دست ارتش روماني را در قالب يك چيدمان هنري دوباره زنده مي‌كند.

 

همايون شجريان، پيگير اجراي

كنسرت خياباني

 

پس از اعلام آمادگي همايون شجريان براي برگزاري كنسرت خياباني، جلسه‌اي با حضور اين هنرمند و مديران شهرداري تهران عصر چهارشنبه ۱۰ مرداد براي بررسي امكان برگزاري اين كنسرت تشكيل شد. رييس سازمان زيباسازي، در اين جلسه ضمن اعلام حمايت و همكاري شهرداري تهران از برگزاري كنسرت خياباني همايون شجريان، گفت: «زماني كه ايده برگزاري اين كنسرت از سوي شما مطرح شد حوزه فرهنگي شهرداري تهران از جمله مركز ارتباطات، معاونت فرهنگي و اجتماعي و سازمان زيباسازي به اتفاق به اين نتيجه رسيديم كه برگزاري كنسرت خياباني در اين شرايط مي‌تواند يك اتفاق مثبت باشد و شهرداري تهران به عنوان مجري اصلي مي‌تواند نقش‌آفريني كند. از سوي ديگر چون تاكنون چنين رويدادي برگزار نشده، اين دغدغه جدي ما است كه اين كنسرت بايد با هوشمندي كامل برنامه‌ريزي شود تا اين ايده الگو و سرمشق كارهاي بعدي باشد.»

همايون شجريان هم با اشاره به دليل درخواست خود براي برگزاري كنسرت خياباني گفت: «سه سال پيش براي كساني كه تا به حال امكان ديدن كنسرت نداشته‌اند و اغلب در نقاط كم امكانات شهرها زندگي مي‌كنند درخواست اجراي كنسرت خياباني دادم كه به دلايلي برگزاري آن ميسر نشد. دغدغه برگزاري اين كنسرت تا به امروز با من ماند. امروز به دليل ديگري كه مي‌دانيد اين دغدغه مطرح شد؛ البته به هر حال صورت مساله، يعني مشكلات اقتصادي، اجتماعي و سياسي، سر جاي خودش هست. اين مسائل تا حل نشود نارضايتي جامعه پابرجاست، اما يك رويداد هنري مي‌تواند به همدلي و انرژي‌مان كمك كند.»

در اين جلسه به مسائلي همچون زمان و مكان برگزاري كنسرت پرداخته شد و كارگروه‌هايي براي هماهنگي‌هاي لازم و دعوت از ساير نهادهاي تصميم‌ساز براي بررسي ابعاد اين رويداد تشكيل شد. همچنين مقرر شد كه در صورت هماهنگي ارگان‌هاي مسوول و كسب مجوزها، مكان، زمان و ساعت اجرا اعلام شود.

 

نقد «زماني ديگر» در خانه هنرمندان

به گزارش «ايلنا»، پس از گذشت 2 ماه از اكران فيلم سينمايي «زماني ديگر»، نشست نقد و بررسي اين اثر فيلم روز يكشنبه 14 مردادماه، ساعت 18 با حضور ناهيد حسن‌زاده كارگردان، فريبا خادمي و مجيد پتكي بازيگر اين فيلم سينمايي برپا مي‌شود و سحر عصرآزاد منتقد سينما، به عنوان مدير جلسه به نقد و بررسي اين اثر سينمايي مي‌پردازد. فيلم سينمايي «زماني ديگر» زندگي مردماني را روايت مي‌كند كه در شرايط دشوار و ناخواسته‌اي گرفتار شده‌اند و در جست‌وجوي رهايي هستند. «زماني ديگر» تا كنون جوايز متعددي مانند جايزه ويژه هيات داوران جشنواره بين‌المللي فيلم «آتن»، جايزه «ببر طلايي رويال بنگال» براي بهترين فيلم از بيست و دومين جشنواره بين‌المللي فيلم «كلكته» در هندوستان، جايزه دستاورد ويژه هنري بهترين بازيگر مرد براي مجيد پتكي بازيگر اين فيلم را از شصت و پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم «مانهايم» در آلمان دريافت كرده است.

 

پس از 62 سال، انتشار داستاني از همينگوي»

 

داستان «اتاقي در گاردن‌سايد» نوشته «ارنست همينگوي» در سال ۱۹۵۶ ميلادي براي اولين بار منتشر خواهد شد. به گزارش ايسنا، داستان «اتاقي در گاردن‌سايد» مشابه اغلب آثار «همينگوي» به موضوعاتي چون پاريس در زمان جنگ مي‌پردازد و داستان آن نيز در هتل ريتز پاريس در روزهاي پاياني اشغال نازي‌ها مي‌گذرد. اين داستان كه در شش دهه گذشته تنها توسط عده‌اي اندك از محققان و اساتيد خوانده شده در هتل ريتز پاريس روي مي‌دهد و داستان از زبان شخصيتي به نام «رابرت» روايت مي‌شود كه به او لقب «پاپا» داده‌اند. «رابرت» به همراه سربازانش كه قرار است روز بعد شهر را ترك كنند در يك دورهمي درباره تجارت كثيف جنگ با هم بحث مي‌كنند. «همينگوي» علاقه خاصي به هتل «ريتز» پاريس داشت به‌طوري كه حوادث داستان «خورشيد نيز طلوع ‌مي‌كند» در سال ۱۹۴۴ نيز در اين مكان روي مي‌دهد. داستان «اتاقي در گاردن‌سايد» در كنار ديگر آثار اين نويسنده امريكايي در كتابخانه كنگره امريكا و كتابخانه «جان اف كندي» در ماساچوست نگهداري مي‌شده است و حالا شش دهه پس از نگارش قرار است در شماره تابستان مجله «اِسترند» منتشر شود. اين مجله پيش از اين نيز نسخه‌هايي از داستان‌هاي نادر از نويسندگاني چون «رِيمون شاندلر»، «جان اشتاين‌بك» و «اچ جي ولز» را منتشر كرده بود.

 

كارگردانان رقيب در جشن خانه سينما

بيستمين جشن خانه سينما امسال با رقابتي سخت ميان تعدادي از كارگردانان صاحب‌نام و مطرح سينماي ايران همراه است كه از ميان آنها به بهمن فرمان‌آرا، مسعود كيميايي، عليرضا داودنژاد، تهمينه ميلاني، ابراهيم حاتمي‌كيا، ابوالحسن داودي و نيز چهره‌هايي همچون مهران مديري و رامبد جوان مي‌توان اشاره
كرد.

به گزارش ايسنا، در اين دوره از جشن خانه سينما كه قرار است آخرين دوره برگزاري آن به شيوه آيين‌نامه ساليانه باشد، ۷۳ فيلم در مرحله اول داوري قرار گرفته‌اند كه اين مرحله به پايان رسيده و به زودي دومين دور داوري‌ها آغاز مي‌شود. مسعود كيميايي با فيلم «قاتل اهلي»، عليرضا داودنژاد با «فراري» و بهمن فرمان‌آرا با «دلم مي‌خواد» از جمله فيلمسازان قديمي هستند كه آخرين اثر اكران‌ شده‌شان در جشن بيستم داوري مي‌شود. ابوالحسن داودي كه سال قبل فيلم «زادبوم» را پس از چند سال توقيف روي پرده داشت يكي ديگر از فيلمساراني است كه در اين دوره حضور دارد و البته شهرام شاه‌حسيني با فيلم «خانه دختر»، رضا درميشيان با فيلم «عصباني نيستم» هم از ديگر كارگردان‌هايي بودند كه فيلم‌شان پس از چند سال توقيف رنگ پرده را به خود ديد و در اين جشن داوري مي‌شوند. از كارگردانان ديگري كه در اين دوره فيلم‌شان داوري مي‌شود و جزو فيلمساران باسابقه محسوب مي‌شوند، مي‌توان از ابراهيم حاتمي‌كيا (به وقت شام)، فريدون جيراني (خفه‌گي)، تهمينه ميلاني (ملي و راه‌هاي نرفته‌اش)، ماني حقيقي (خوك)، پرويز شهبازي (مالاريا)، مازيار ميري (سارا و آيدا) مصطفي كيايي (چهارراه استانبول)، وحيد جليلوند (بدون تاريخ بدون امضا) و رامبد جوان (نگار) نام برد.

امسال كانون كارگردانان خانه سينما درخواست كرد به روال سال‌هاي دورتر فيلم‌هايي كه پروانه ساخت و بعضا نمايش داشته‌اند اما موفق به اكران عمومي نشده‌اند هم در داوري‌هاي اين جشن صنفي باشند اما اين پيشنهاد مورد پذيرش دست‌اندركاران جشن سينما قرار نگرفت.

 

داريوش اسدزاده در آرزوي يك قرن عمر

مراسم نكوداشت داريوش اسدزاده و رونمايي از كتاب‌هاي «خاطرات تهران» نوشته داريوش اسدزاده پنجشنبه 11 مرداد در سالن استاد اميرخاني خانه هنرمندان ايران برگزار شد. اين هنرمند پس از دريافت نشان سرو خانه هنرمندان گفت: «من ۸۰ سال است كه در عرصه فرهنگ و هنر فعاليت مي‌كنم و با گذشت زمان دريافتم كه عشق اصلا بي‌معني است. من يك عمر خواندم، نوشتم، بازي و زندگي كردم اما به گذشته كه نگاه مي‌كنم مي‌بينم همه اينها هياهويي است براي هيچ. هر بار كه فردي از من مي‌خواهد براي ورود به دنياي بازيگري او را راهنمايي كنم به صراحت مي‌گويم كه هرگز وارد اين دنيا نشود. من خاطرات و گفتني‌هاي بسياري درباره فرهنگ و هنر و تهران دارم اما متاسفانه به دليل بسياري از معذوريت‌ها از گفتن آنها عاجزم. كتاب خاطرات تهران آخرين كتاب من است كه دربرگيرنده خاطرات سال‌هاي ۱۳۲۳ و ۱۳۲۴ است، زماني كه متفقين وارد ايران و تهران شدند.» اين بازيگر پيشكسوت ادامه داد: «ناصرالدين شاه آرزويش بود ۱۰۰ ساله شود اما به آرزويش نرسيد اميدوارم من به آرزويم برسم و به قرن برسم. من نخستين تئاتري كه بازي كردم در نقش مامور جهنم بودم و با مشعلي در دست بايد به بهشت مي‌رفتم تا مجنون را كه پي ليلي به بهشت رفته بود به جهنم بازگردانم. وقتي داخل سالن شدم با آتشي كه در دست داشتم چند تكه از پرده را آتش زدم و مردم از ترس آتش، سالن را ترك كردند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون