• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4151 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ مرداد

مهم‌ترين سيو رحمتي

دروازه‌بان استقلال گلزن ذوب‌آهن را نجات داد

علي كربلايي

 پنجشنبه شب، فوتبال ايران براي دقايقي در شوك فرو رفت. لحظه‌اي كه گل اول ذوب‌آهن به استقلال به‌ثمر رسيد، حبيب‌زاده، بازيكن تيم اصفهاني بعد از برخورد شديد پاي وريا غفوري با سرش، روي زمين افتاد و بي‌هوش شد. شادي بعد از گل ذوبي‌ها ثانيه‌هايي بيشتر طول نكشيد. چرا كه متوجه وخامت اوضاع حبيب‌زاده شدند و اطراف او جمع شدند. در اين لحظه مهدي رحمتي از بازيكنان خواست تا اطراف او را خلوت كنند و سپس خيلي سريع زبان بازيكن ذوب‌آهن را از فكش بيرون كشيد. اينطور كه به نظر مي‌رسد و از شواهد پيداست، اگر رحمتي اين كار را نمي‌كرد احتمال داشت حبيب‌زاده به خاطر گير كردن زبان در مسير تنفسي، جانش را از دست بدهد. اوضاع به قدري وخيم بود كه پزشك استقلال هم به كمك پزشك ذوب‌آهن آمد و در نهايت با آمبولانس بازيكن مصدوم به بيمارستان منتقل شد و روز گذشته در اصفهان يك عمل جراحي روي فك او انجام شد. بعد از اينكه تب و تاب بازي خوابيد، فضاي مجازي روي اين حركت رحمتي تمركز كرد. فيلم و عكس‌هايي بيرون آمد كه نشان مي‌داد رحمتي با وجود خطرات احتمالي اين كار، با شجاعت، زبان حبيب‌زاده را بيرون مي‌كشد. وقتي فك كسي قفل مي‌شود، اين احتمال وجود دارد كه او به صورت غيرارادي با گاز گرفتن محكم دست فرد منجي را دچار جراحت شديد بكند. رحمتي قطعا به خاطر اين كار، شايسته اين است كه مورد تجليل قرار بگيرد و شايد اين سيو، مهم‌ترين سيو زندگي او باشد. او به جاي دروازه تيمش، اين‌بار جان يك انسان را نجات داد. رحمتي در شبي كه پيش از دريافت گل اول دو بار خيلي خوب دروازه‌اش را نجات داده بود، يكي از به‌يادماندني‌ترين كارهاي زندگي‌اش را انجام داد. شايد اگر رحمتي اين كار را نمي‌كرد پزشك‌هاي حاضر در استاديوم، حبيب‌زاده را نجات مي‌دادند، شايد هم دير مي‌شد و براي اين بازيكن مشكلات جدي‌تري به وجود مي‌آمد.

در مورد كاري كه رحمتي انجام داد تحقيقاتي كرديم و متوجه شديم در زمين فوتبال تاكنون چندباري اين اتفاق رخ داده است. معروف‌ترين نمونه مربوط به فرانسيس كونه، فوتباليست توگويي است. او به خاطر كاري مشابه كاري كه رحمتي انجام داد، جايزه بازي جوانمردانه فيفا در مراسم گالا را دريافت كرد. همان مراسمي كه بهترين‌هاي فوتبال به جايزه‌شان مي‌رسند. بي‌بي‌سي گزارش مي‌دهد: اين ناجي توگويي، سه بار ديگر هم جان همنوعان خود را در دنياي فوتبال نجات داده است. با اين وجود هنوز هم برايش قابل درك نيست كه در مراسم سالانه فيفا و در كنار بزرگان فوتبال، از او تقدير شده باشد. كونه مي‌گفت تنها وظيفه‌اش را انجام داده است. او كه يك بار در تايلند و دو بار در آبيجان به شكل مشابهي مانع از چرخش زبان بازيكنان و خفگي آنها شده است، اعتراف كرده كه اين كار راحت نيست چرا كه اغلب منجر به خون‌آلود شدن دست او به دليل گازگرفتگي غيرتعمدي افراد مصدوم مي‌شود. البته در سال 1394، در ليگ دسته اول فوتبال خودمان هم اين اتفاق رخ داده بود. شرح واقعه اينطور است كه در جريان ديدار خونه به خونه بابل و صنعت نفت آبادان، محمود تيغ‌نورد، بازيكن نفت آبادان پس از برخورد با بازيكن خونه به خونه از حال رفت و روي زمين افتاد به گونه‌اي كه چشمانش برعكس شده و فكش قفل شده بود و زبانش درون دهانش چرخيده و جلوي تنفسش را گرفته بود. اتفاق تلخ و ترسناكي كه باعث شد همه بازيكنان و كادرفني دو تيم درون زمين به گريه بيفتند و نا اميدانه درخواست ورود آمبولانس به زمين را داشته باشند. در اين بين سعيد آل‌وردي، كمك داور بازي به وسيله سوت داور فك قفل شده تيغ‌نورد را باز مي‌كند و با تنفس مصنوعي جان بازيكن را نجات مي‌دهد و بازيكن مصدوم با آمبولانسي كه درون زمين آمده بود به بيمارستان منتقل مي‌شود.

 


شايد اين مهم‌ترين سيو زندگي مهدي رحمتي بود. او به جاي دروازه تيمش، اين‌بار جان يك انسان را نجات داد. رحمتي در شبي كه پيش از دريافت گل اول دو بار خيلي خوب دروازه‌اش را نجات داده بود، يكي از به‌يادماندني‌ترين كارهاي زندگي‌اش را انجام داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون