• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3201 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۹ اسفند

مردم سيستان از استاندار چه انتظاراتي دارند

مهرداد در فيس‌بوك هاشمي، استاندار سيستان و بلوچستان نوشته بود: «اگر در پايان ماموريت خود بتوانيد دو واژه فقر و ناامني را از ادبيات اين استان حذف كنيد، مي‌توانيد بگوييد به وظيفه خود عمل كرده‌ايد. » همين يك جمله براي درك عمق مطالبات مردم از او كافي است. علي اوسط هاشمي سال گذشته به سيستان و بلوچستان آمد تا نفر اول استاني باشد كه ثروت‌هاي طبيعي، انساني و مرزي‌اش هنوز به شايستگي بهره‌برداري نشده است.
با آب و هوايي مساعد براي كشاورزي و انرژي‌هاي نو، اما بدون سرمايه‌گذار. با پتانسيل‌هاي مرزي و دريايي اما بدون زيرساخت‌هاي مناسب حمل‌ونقل. با زيبايي‌هاي طبيعي و ميراث فرهنگي گسترده بدون تبليغات كافي و خدمات گردشگري مناسب.
اين مشكلات در كنار تصوير نادرستي كه به وسيله بسياري از رسانه‌ها از اين استان ايجادشده سبب شده اداره سيستان و بلوچستان سختي‌هاي خاص خودش را داشته باشد. نگاه هاشمي به توسعه، توجه به مطالعات علمي و بر مبناي پژوهش است و هنوز زمان قضاوت در مورد نتيجه برنامه‌هاي كلاني كه او در استان اجرا مي‌كند فرانرسيده است.
 با وجود مخالفت‌هايي كه برخي نمايندگان مجلس با او دارند محبوبيتش در ميان مردم سيستان و بلوچستان غيرقابل‌انكار است. اين را مي‌توان از خلال كامنت‌هاي دوستان فراوانش در فيس‌بوك هم فهميد. جزو معدود استانداراني است كه در فيس بوك صفحه دارد و از اين فضا براي اطلاع‌رساني و تعامل با مردم استفاده مي‌كند. تا جايي كه مردم سيستان و بلوچستان به او لقب ظريف استانداران را داده بودند.
چند روز پيش هاشمي در فيس بوك طي فراخواني از مردم سيستان
و بلوچستان براي بيان مهم‌ترين دغدغه‌ها و انتظارات‌شان از دولت پيش از ارايه گزارش عملكردش در جلسه هيات دولت دعوت كرد. از ميان خيل نظرات مخاطبان هاشمي، برداشتن نگاه امنيتي از استان، فراهم آوردن زمينه اشتغال، تسريع روند زيرساخت‌هاي راه استان به خصوص راه‌آهن جنوب به شمال، رفع تبعيض‌هاي قوميتي، پيگيري حقابه هامون، توسعه منطقه آزاد چابهار و پيگيري تاسيس منطقه آزاد سيستان بيشترين دغدغه مردم بود.
مردم خواسته‌هاي ديگري هم از هاشمي داشتند كه در اين ستون برخي از آنها را مرور مي‌كنيم.
 اردشير: اگر منطقه آزاد از اين شرايط خارج شود قطعا تصور مردم ايران را از سيستان و بلوچستان عوض مي‌كند.
 منصور: در منطقه محروم و مرزي هيچ كاري صورت نگرفته است... اين را هم مطرح كنيد.
 عماد: برقراري امكان تحصيل براي همه. 100هزار بازمانده از تحصيل تنها براي امسال فاجعه است.
 محمد: نگاه ويژه به توسعه روستاها با تمركز بر اقدامات مولد محور. استفاده بهينه از قابليت‌هاي فرهنگي و گردشگري و ظرفيت‌هاي طبيعي استان كه منجر به تقويت صنعت توريسم خواهد شد.
 بنيامين: به عنوان يك شهروند خواهشمندم مقوله فرهنگ را در استان سياسي نكنيد و كار را به كاردانش بسپاريد.
 محسن: نگاه امنيتي به فعاليت‌هاي سياسي جوانان را پيگيري كنيد.
 امير: جناب استاندار گرامي توجه به فرهنگ و هنر خصوصا حمايت از فيلمسازان بومي و همچنين تئاتر استان كه از ظرفيت‌هاي بالقوه‌اي برخوردار است را در نظر داشته باشيد. مي‌طلبد كه پس از گذشت ساليان دراز در پستو ماندن، روزنه اميدي باشد براي شكوفا شدن.
 محمد: تمدن بمپور به دليل قدمت بسيار فراوان كه سند تمدن هزاران ساله بلوچستان است نياز به توجه و بودجه‌اي ملي همچون شهر سوخته دارد نه اعتباري 100 ميليوني براي مرمت قلعه كه قطعا به دليل وسعت، به هيچ كجايش نخواهيد رسيد.
 محمد: مردم استان به اين دولت راي دادند تا شاهد تغيير در مديران استان باشند. به اين موضوع رسيدگي كنيد.
 جواد: آقاي استاندار به نظر شما ايجاد نيروگاه پتروشيمي دراستاني كه با كمبود آب روبه‌رو است چه توجيهي دارد.
 ماندانا: انجمن تالاسمي استان سيستان و بلوچستان را فراموش نكنيد.
 يحيي: مساله آب آشاميدني سالم و بهداشتي چابهار به خصوص منطقه دشتياري و راه‌اندازي شبكه آب بهداشتي به اين منطقه به نظرم مهم است كه مطرح شود.
 آرامي: متاسفانه به حوزه زنان بها نداديد. انتصاب زنان در مديريت‌هاي مياني گام محكمي بود و توقع ما رو از شما بالا برد اما…
 طيب: توجه دولت به صادرات خرما و فرآوري اين محصول استراتژيك استان در دستور كار قرار گيرد.
 امير: استخدام و به كار نگرفتن نيروي بومي در منطقه آزاد يكي از مشكلات بزرگ ما است.
 حسن: عدم توسعه متوازن در مناطق مختلف استان، توزيع نامناسب درآمدها و فرصت‌ها در شهرهاي مختلف استان، تمركز سرمايه‌گذاري‌ها در بخش‌هايي از استان و خالي ماندن برخي مناطق از انجام فعاليت‌هاي اقتصادي باعث شده تا امروز فاصله و شكاف نرخ بيكاري در استان سيستان و بلوچستان به اندازه‌اي باشد كه موجبات به وجود آمدن چالش بزرگي شود.
 قاسم: به عنوان يك معلم با سابقه 10 سال اوضاع آموزش در استان به خصوص در مناطق روستايي را خيلي بد و نااميدكننده مي‌بينم. متاسفانه آموزش و پرورش به دليل بازدهي در طولاني‌مدت هميشه مورد بي‌توجهي دولت‌ها قرار گرفته است. به عنوان رييس شوراي آموزش و پرورش استان قدري در اين زمينه دقت و توجه بيشتري كنيد. توسعه متوازن و پايدار بدون شك در گرو  آموزش و پرورش قدرتمند است و مادامي كه مديران كشور به آموزش و پرورش نگاه ابزاري و مصرف‌كننده داشته باشند اميدي به بهبود شرايط اقتصادي و فرهنگي كشور و علي‌الخصوص استان‌هاي محروم كه معلول آموزش و پرورش قوي است، نخواهد بود. لطفا در اين زمينه هم اگر مصوبه‌اي از سفر رياست‌جمهوري وجود دارد ارايه كنيد.
 اردشير: بهداشت و درمان را براي زنان استان به خصوص در بيماري‌هاي زنانه رايگان كنيد. يقين داشته باشيد بركاتي دارد كه نتايج آن پايه توسعه استان مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون