• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4158 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۱ مرداد

تصويب لايحه قانون مبارزه با تامين مالي تروريسم در شوراي نگهبان

نشست خبري عباسعلي كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان پيش از ظهر ديروز با حضور خبرنگاران برگزار شد. كدخدايي در اين در نشست ضمن تبريك روز خبرنگار، از تلاش‌هاي خبرنگاران به ويژه خبرنگاران حوزه شوراي نگهبان تشكر كرد.

كدخدايي در ادامه با اشاره به بررسي آخرين مصوبات مجلس شوراي اسلامي در شوراي نگهبان اظهار داشت: «لايحه اصلاح قانون مبارزه با تامين مالي تروريسم در شوراي نگهبان بررسي و عدم مغايرت آن با موازين شرع و قانون اساسي اعلام شد.» خبر مهمي كه به مناقشات بر سر پيوستن ايران به قانون مبارزه با تامين مالي تروريسم پايان داد و اكنون با تاييد شوراي نگهبان ديگر منعي براي پيوستن ايران به اين قانون بين‌المللي وجود ندارد.

سخنگوي شوراي نگهبان همچنين از ايراد مجدد به طرح اصلاح موادي از قانون آيين‌نامه داخلي مجلس خبر داد و گفت: در ماده ۷ مصوبه مجلس اشكال قبلي در خصوص ساز و كار تاييد اعتبارنامه نمايندگان از آن جهت كه اعتبارنامه‌ها به تصويب مجلس نمي‌رسد كماكان به قوت خود باقي است، در اين خصوص تصور مي‌رود گزارش رييس مجلس يا رييس شعبه براي تاييد اعتبارنامه‌ها كفايت مي‌كند كه با توجه به اينكه تصويب اعتبارنامه‌ها از اختيارات مجلس است، اين مصوبه مغاير قانون اساسي شناخته شد.

در ادامه اين نشست سوالي پيرامون طرح منع به كار‌گيري بازنشستگان و سرنوشت شهردار تهران پس از اجراي اين مطرح شد. كدخدايي با بيان اينكه بررسي اين مصوبه هنوز در شورا نهايي نشده تصريح كرد: ما در رابطه با مصاديق صحبت نمي‌كنيم و وارد نمي‌شويم و اگر اين مصوبه در نهايت مورد تاييد شوراي نگهبان قرار بگيرد بايد در خصوص همه مصاديق اجرا شود.

كدخدايي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا راه براي تفسير موضوع «رجل سياسي و مذهبي» همچنان باز است يا خير، تاكيد كرد: آنچه بر عهده ما بوده در قالب تعريف مصاديق رجل سياسي ذيل سياست‌هاي كلي نظام بوده اما در جزييات، مجلس بايد وارد شود كه ظاهرا مجلس نيز در كميسيون شوراها مشغول است و منتظريم تا موضوع نهايي شود.

اختيارات شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت‌ها حداقلي است

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوالي درباره انتقاد جامعه و نخبگان به ساز و كار بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي به ويژه انتخابات مجلس توسط شوراي نگهبان و سهم اين شورا در ارتقاي كارايي نهادهايي مانند مجلس، گفت: شوراي نگهبان دستگاه شايسته‌سنجي نيست و آنچه شورا مي‌تواند وارد آن شود بررسي صلاحيت نامزدها طبق مواد ۲۸ تا ۳۰ قانون انتخابات مجلس است كه يكسري شرايط حداقلي از قبيل سوابق سجلي و ويژگي‌هاي كيفي را در نظر گرفته است؛ ما فقط مي‌توانيم بگوييم اين شرايط حداقلي نسبت به آن نامزد وجود دارد يا خير كه منجر به تاييد يا عدم تاييد او مي‌شود.

تاييد صلاحيت افراد به معني چك سفيد امضا براي هميشه نيست

كدخدايي در ادامه و در خصوص نظارت بر اظهارات و رفتارهاي نمايندگان مجلس نيز افزود: تاييد صلاحيت افراد براي يك انتخابات به معني چك سفيد امضا براي انتخابات بعدي نيست و در هر دوره‌اي صلاحيت‌ها مجددا بررسي مي‌شود؛ مكانيزم‌هاي ديگري هم بايد در كنار اين مساله باشد و مورد استفاده قرار گيرد. مانند هيات نظارت بر رفتار نمايندگان مجلس كه بايد ديد اين هيات چقدر فعال است.

منعي براي حضور خبرنگاران در جلسات شوراي نگهبان وجود ندارد

وي درباره سوال يكي از خبرنگاران مبني بر حضور خبرنگاران در جلسات شوراي نگهبان هم عنوان كرد: براي حضور خبرنگاران در جلسات شورا منعي وجود ندارد؛ مشروط بر اينكه آنچه در خصوص موضوعات و افراد مطرح مي‌شود در جامعه انعكاس منفي نداشته باشد، در اين خصوص در ماه‌هاي پيش‌رو به ترتيب دعوت خواهيم كرد كه خبرنگاران در جلسات شورا حضور يابند.

سخنگوي شوراي نگهبان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه با توجه به ضعف كارشناسي برخي نمايندگان مجلس آيا شوراي نگهبان كار خودش را درست انجام داده يا خير، تصريح كرد: تلاش شورا اين است افرادي كه انتخاب مي‌شوند شرايط موجود در قانون انتخابات را داشته باشند اما اينكه راي نماينده مجلس بر اساس منافع شخصي باشد يا مصالح ملي، قابل احراز و تشخيص نيست و بايد با آگاه كردن مردم و افزايش سهم نهادهاي كارشناسي و سياسي اين مساله را حل كرد.

رفراندوم عامل تقويت نظام است

كدخدايي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص موضع شوراي نگهبان درباره موضوع سوال از رييس‌جمهور و استيضاح و مطرح شدن مباحثي در خصوص رفراندوم اظهار داشت: همه اصول قانون اساسي بايد رعايت شوند و نبايد از اجراي اصول قانون اساسي نگران باشيم. در خصوص رفراندوم نيز جمهوري اسلامي از ابتداي پيروزي انقلاب مبتني بر آراي مردم حركت كرده و تا پيش از تجميع انتخابات در سال‌هاي اخير، تقريبا هر سال يك انتخابات داشته‌ايم، لذا هيچ نگراني از آراي مردم و حضورشان در پاي صندوق‌هاي راي نداشته‌ايم و آن را وجه قوت نظام مي‌دانيم؛ اگر رفراندومي در چارچوب قانون اساسي برگزار شود، مي‌تواند عامل تقويت نظام باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون