• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3201 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۹ اسفند

خبر كوتاه

گزارش نجفي از نشست ايران و آژانس در تهران

نماينده دايم ايران در آژانس گفت كه دور بعدي مذاكرات ايران و آژانس اواخر فروردين ماه در تهران برگزار مي‌شود. رضا نجفي، سفير و نماينده دايم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پس از پايان گفت‌وگوهاي روز گذشته (دوشنبه) ايران و آژانس در جمع خبرنگاران با بيان اينكه پيرو ملاقاتي كه آقاي ظريف با آمانو، مديركل آژانس در مونيخ و همين‌طور آقاي عراقچي با آمانو در وين داشتند، توافق شد كه اين جلسه برگزار شود، گفت: محور اصلي جلسه دو اقدام عملي باقيمانده بود كه تبادل نظر بيشتري در اين خصوص داشتيم و اطلاعات بيشتري مورد بحث و بررسي قرار گرفت. وي افزود: توافق شد تا به همكاري‌ها ادامه دهيم و راهاي شتاب اين همكا‌ري‌ها نيز بررسي و قرار شد جلسه ديگري را اواخر فروردين ماه در تهران برگزار كنيم. نجفي در مجموع نشست امروز را جلسه‌اي جدي خواند كه مباحث فني در آن مورد بحث قرار گرفته و يادآور شد: سوالات و جواب‌ها نشان داد كه طرفين عزم جدي را براي همكاري‌ها دارند و اميدواريم در آينده پيشرفت بيشتري داشته باشيم. به گزارش فارس، مذاكرات ايران و آژانس با حضور هيات 5 نفره آژانس به رياست ترو واريورانتا، معاون مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در امور پادمان‌ها، رضا نجفي سفير و نماينده دايم ايران در آژانس، مسوولان سازمان انرژي اتمي و نمايندگاني از وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در محل سازمان انرژي اتمي در تهران برگزار شد. هيات پنج نفره آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به رياست ترو واريورانتا معاون مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در امور پادمان‌ها يكشنبه شب براي گفت‌وگو با مسوولان سازمان انرژي اتمي راهي تهران شد. در اين هيات ماسيمو آپارو، مدير پادمان‌هاي آژانس نيز حضور داشت و در خصوص همكاري‌هاي ايران و آژانس به خصوص دو موضوع اخير (مقاله انتقال نوتروني و انفجارات قوي در مريوان) گفت‌وگو شد.

 

سفر معاون سازمان انرژي اتمي به مسكو

معاون و سخنگوي سازمان انرژي اتمي ديروز براي پيگيري روند همكاري‌هاي مشترك ميان جمهوري اسلامي ايران و روسيه در راس هياتي به مسكو سفر كرد. بهروز كمالوندي در گفت‌وگو با ايرنا با اشاره به برنامه ديدارهاي خود با مقامات روسي گفت: در اين سفر قرارداد اخير ميان جمهوري اسلامي ايران و روسيه براي ساخت دو واحد نيروگاه اتمي در بوشهر پيگيري خواهد شد. سخنگوي سازمان انرژي اتمي افزود: هم‌اكنون مراحل اجرايي اين دو نيروگاه در دست پيگيري است و پس از پايان مرحله اجرايي، مناقصات بين شركت‌هاي ايراني براي بخش‌هايي كه بايد توسط شركت‌هاي ايراني انجام شود، برگزار خواهد شد. وي ادامه داد: پيش‌بيني ما اين است كه پس از انجام مراحل اجرايي و اوليه، عمليات ساخت دو نيروگاه اتمي در سال آينده آغاز شود. معاون راهبردي و امور مجلس سازمان انرژي اتمي گفت: بحث نيروگاه‌ها با كار مشترك دو كشور در زمينه سوخت همراه بوده است كه در اين سفر در ديدار با مقامات روسي اين موضوع را پيگيري خواهم كرد.

 

 اظهار نظر سعد حريري  درخصوص رابطه‌ با ايران

رهبر جناح المستقبل لبنان گفت: ما خواهان روابطي با ايران هستيم كه براساس منافع بيروت و تهران باشد. به گزارش ايسنا سعد حريري بعد از ديدار با عبدالفتاح السيسي، رييس‌جمهور مصر در كاخ رياست‌جمهوري در گفت‌وگو با خبرنگاران با بيان اينكه ما عليه ايران نيستيم، گفت: صراحتا مي‌گويم كه در مساله ايران ما ملاحظاتي داريم اما اين به معناي آن نيست كه ما عليه ايران هستيم. بنابر گزارش سما نيوز، وي ادامه داد: ما مي‌خواهيم كه روابط مان با ايران بر اساس منافع لبنان و ايران هر دو با هم باشد نه اينكه تنها براساس منافع ايران باشد.

 

اظهارنظر جديد اوباما درباره مذاكرات هسته‌اي

رييس‌جمهور امريكا اعلام كرد كه اگر توافق با ايران تهديدي براي امنيت كشورش تلقي شود، واشنگتن هرگز از توافق با ايران بر سر برنامه هسته‌اي‌اش حمايت نخواهد كرد. باراك اوباما در گفت‌وگو با شبكه سي. بي. اس امريكا گفت: در صورتي كه مذاكرات به توافق قابل قبولي نرسد، واشنگتن از مذاكرات كنار خواهد كشيد. وي ادامه داد كه بايد به قدرت‌هاي غربي اجازه داد تا درباره عدم تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته‌اي تحقيق كنند چرا كه در صورت پايبند نبودن ايران، امريكا و ديگر كشورها فرصت كافي براي انجام اقدامات را خواهند داشت. اوباما افزود كه پيشرفت‌هايي در نزديك كردن شكاف‌هاي موجود ميان قدرت‌هاي غربي و ايران به وجود آمده اما اين شكاف هم‌چنان وجود دارد. رييس‌جمهور امريكا گفت كه مي‌توان طي يك ماه يا بيشتر ميزان تمايل ايران به پايبندي به صلح‌آميز بودن برنامه‌ هسته‌اي‌اش را تعيين كرد. وي افزود كه در صورت اطمينان از نبود تلاش‌هاي ايران براي توسعه سلاح هسته‌اي، در اين صورت مي‌توان اين توافق را امضا كرد اما اين مساله مستلزم آن است كه ايراني‌ها سيستم اعمال برخي شروط را براي برنامه‌ هسته‌اي‌شان بپذيرند كه تاكنون آن را نپذيرفته‌اند. اوباما با بيان اينكه بعد از گذشت بيش از يك سال، مذاكرات با چالش‌هايي مواجه است، گفت، اما مساله مثبت تعهد و پايبندي ايران به مفاد توافق اوليه‌اي بود كه اواخر 2013 امضاء شد و از آن زمان تهران برنامه‌ هسته‌اي‌اش را توسعه نداد.

 

عربستان در مسير پذيرفتن توافق هسته‌اي 1+5 و ايران

المانيتور در گزارشي با اشاره به اينكه عربستان خواستار آن نيست تا در كنار نتانياهو بايستد، نوشت: هم‌اكنون رويكرد سلمان بن عبدالعزيز آماده شدن براي پذيرفتن يك توافق هسته‌اي بين‌المللي با ايران و ايجاد اتحاد در منطقه با حضور ايران است. پايگاه خبري المانيتور در تحليلي در مورد رويكرد جديد عربستان سعودي درباره توافق هسته‌اي با ايران نوشت: هفته‌ گذشته مقامات سعودي از اظهارات جان كري، وزير امور خارجه امريكا مبني بر اينكه امريكا توافق بد با ايران را نخواهد پذيرفت و حتي دستيابي به يك توافق هسته‌اي باعث ايجاد روابط حسنه گسترده ميان واشنگتن و تهران نخواهد شد، استقبال كردند؛ اگرچه هنوز از نتيجه‌ مذاكرات مطمئن نيستند و خود را براي هرگونه نتيجه‌ احتمالي مذاكرات ايران و 1+5 آماده مي‌كنند. هم‌اكنون مقامات سعودي به اين مساله پي برده‌اند كه توافق هسته‌اي ميان ايران و كشورهاي 1+5 درجهت منافع بين‌المللي و تاييد سازمان ملل خواهد بود. عربستان خواستار آن نيست كه با پيوستن به نتانياهو و اقليت مخالف با توافق هسته‌اي در برابر اكثريت موافق با اين توافق بايستد و منزوي شود. خانواده‌ آل سعود از شخص نتانياهو نفرت دارند و او به چشم بسياري از سعودي‌ها يك جنايتكار جنگي محسوب مي‌شود.

 

تبريك اميرعبداللهيان به عراقي‌ها

معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه ايران با تبريك پيروزي‌هاي نيروهاي مسلح عراق در تكريت به مردم اين كشور گفت: فروريختن دروازه‌هاي تكريت از چنگال تروريست‌ها مقدمه آزادي موصل و مناطق سني‌نشين عراق از تروريست‌هاي تكفيري است. به گزارش فارس، حسين اميرعبداللهيان پيروزي‌هاي چشمگير نيروهاي مسلح عراق در عمليات ضد تروريستي در تكريت را به مردم اين كشور تبريك گفت. وي فروريختن دروازه‌هاي تكريت از چنگال تروريست‌ها را مقدمه آزادي موصل و مناطق سني‌نشين عراق از تروريست‌هاي تكفيري خواند و افزود: به يقين پاكسازي عراق از وجود تروريست‌ها يك ضرورت و مهم‌ترين عامل در تضمين امنيت منطقه است. اميرعبداللهيان تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران با قدرت در كنار كشورهاي در معرض تهديدات تروريستي خواهد ايستاد.

 

ملاقات معاون وزير امور خارجه با خانواده دو ايراني زنداني در كنيا

خانواده دو زنداني ايراني در كنيا با حسين امير عبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه ملاقات كردند و خواستار آزادي هرچه سريع‌تر عزيزان‌شان از زندان‌هاي كنيا و بازگشت آنان به ميهن اسلامي‌مان شدند. به گزارش مهر، معاون وزير امور خارجه در اين ملاقات با بيان تلاش‌هاي وزارت امورخارجه جهت آزادي اين افراد در زمينه‌هاي مختلف كنسولي و حقوقي و با اشاره به روابط حسنه ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري كنيا ابراز اميدواري كرد كه هرچه زودتر شاهد ثمرات اين تلاش‌ها و بازگشت آنان به ميهن اسلامي و كانون خانواده‌هاي‌شان باشيم. ابوالفتحي و موسوي در سال 91 با دخالت بيگانگان و اتهامات واهي دستگير شده و سه سال است كه در حبس به سر مي‌برند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون